Jag har alltid gillat engelska sportbilar sedan jag var väldigt liten. Alla dessa gröna små bilar som gled omkring på Tv i engelska deckare.
Att sedan James Bond körde omkring i olika engelska sportbilar gjorde inte saken sämre.
Först så var jag inne på att jag bara måste ha en Lotus Espirit. Det gick tom så långt att jag provkörde en, men när jag kollade upp mitt försäkringsbolag och rannsakade mitt inre så kom jag fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart, så drömmen fick läggas på is ett tag.
Men så, en dag... När min kompis Johan flyttade till en ny lägenhet i malmö. Där stod den, en grön, engelsk liten tvåsitsig sak, kurvig och fin på parkeringen...
Varje gång man hälsade på Johan, då tog man en extra liten sväng förbi och spanade på den lilla bilen som oftast stod parkerad utanför hans lägenhet. Varje gång med mer löv/snö/damm på sig...
När Johan sedan informerade mig att han av en slump hade träffat ägaren till bilen och att ägenren var i säljartagen... ja... då var planen klar. Bilen skulle bli min.
Bilen köptes efter en kort provtur och lite misslyckat prutande...

Status på bilen vid köpet:
Kall Motor
Med full Choke är bilen riktigt lättstartad
(Med Choke) Går lite ryckigt. (misständer var fjärde tändcykel eller nåt?)
Varm Motor
Nästintill omöjligt att starta motorn.
(Utan Choke) Går den bra... hyfsat jämt.
Växellåda
Fungerande växlar: R, 1,2,3,4
Kan växla upp genom hela registret.
Kan INTE växla ner mellan 3 -* 2 (växlen hoppar ur eller är omöjlig att lägga i)
Elektronik
Funkar:
*Hel+Halvljuse
*Blinkers
*Tuta
*Vindrutetorkare (2hastigheter) + spolning.
*Fläkt (2hastigheter) + värme.
*Startmotor.
Funkar inte:
*Varningsblinkers.

Bilen har nu gått igenom en del pyssel men ingen stor makeover än.
För tillfället står kärran upppallad i garaget pga min son som fyllde ett förra veckan.
Men våren är på G och varje morgon man kör till jobbet och solen lyser så känner man hur det drar i tarmen.
Så snart... snart... skall det köras igen.
Läs gärna mer på:
http://www.sandbender.dk/z_view_perday. ... 2004-00-00