
Projekt Spitfire -64
- Lars garage
- 5-gear
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 2006-08-16 6:32
- Name: Lars Rånnäng
- Ort: Skövde
Re: Projekt Spitfire -64
Bäst du tar ett snack med "nån", det brukar jag göra när det blir lite fel 

Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Re: Projekt Spitfire -64
Usch och fy för el.
Men det gick från det här
Till det här
Även kofångaren kom på plats
Men det gick från det här
Till det här
Även kofångaren kom på plats
- Lars garage
- 5-gear
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 2006-08-16 6:32
- Name: Lars Rånnäng
- Ort: Skövde
Re: Projekt Spitfire -64
Vet hur det känns, såhär såg min ut innan renovering

Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Re: Projekt Spitfire -64
Köpte ett värmepaket/fläkt från en spit 1500 för några veckor sen.
Trångt att montera då jag även behövde byta den undre delen till defrostern, undersidan instrumentbrädan (den som luft slangen går till) då det det är större dimension på slangarna.
Ska man ge sig på det här så ska man nog göra det innan man hänger upp all el

men jag hade tyvärr inte den då.
Får se hur jag gör med fläkten, finns ju 2 hastigheter på den.
Hade köpt en knapp med 2 lägen på men den passade inte, kanske blir att jag bara kör den på en hastighet.
Har även köpt en passande drag/wire knapp ifrån tr4/6 så man kan styra luften mellan defroster/fötter. Men den han jag inte montera, får se om den får plats någonstans.
Trångt att montera då jag även behövde byta den undre delen till defrostern, undersidan instrumentbrädan (den som luft slangen går till) då det det är större dimension på slangarna.
Ska man ge sig på det här så ska man nog göra det innan man hänger upp all el
Får se hur jag gör med fläkten, finns ju 2 hastigheter på den.
Hade köpt en knapp med 2 lägen på men den passade inte, kanske blir att jag bara kör den på en hastighet.
Har även köpt en passande drag/wire knapp ifrån tr4/6 så man kan styra luften mellan defroster/fötter. Men den han jag inte montera, får se om den får plats någonstans.
- Lars garage
- 5-gear
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 2006-08-16 6:32
- Name: Lars Rånnäng
- Ort: Skövde
Re: Projekt Spitfire -64
Lite värme i kupen en sval sommarkväll är inte alls dumt 

Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Re: Projekt Spitfire -64
Fläkten inkopplad med låg/hög(ish) fart
, monterade även en hängsäkring till den.
För er som undrar hur många A fläkten drar så verkar den klara sig på en 5A säkring.
Vi fick även ihop det med alla knappar i i instrumenteringen.
Den nedre lampknappen som är rödmålad är till värmereglaget, hade tydligen ingen sån knapp i lådorna.
Vi monterade ett annat insug (påbörjade förra inlägget) som flyttade förgasare uppåt.
Problemet med det insuget som satt på var att flottörhusen på förgasarna låg precis emot grenröret. Inte ens avgasbandage fick plats i mellan.
Det medförde såklart att vi var tvungna att bygga om gasreglage mm.
Blev tyvärr tvungen att göra hål i huven för den främre förgasaren efter som den så klart flyttades så pass mycket att bulan som vi redan gjort blev inte räckte till.
Men skönt att det är gjort så man inte behöver oroa sig för ev. brand.
Kvar att göra på bilen är att tillverka ett stopp till gaspedalen. Den får inte stoppa på förgasarna, och få igång hastighetsmätaren, tror jag, säkert lite mer småfix(det verkar aldrig ta slut
)
Sen är det nog dags att kontakta SFRO för en förbesiktning och bullerprov,
och för att se hur mycket mer man måste göra
Kanske få igång varvräknaren. Är det någon som byggt om sin varvräknare från mekaniska till elektrisk?
Med en sån här tex.
https://urevco.com/
För er som undrar hur många A fläkten drar så verkar den klara sig på en 5A säkring.
Vi fick även ihop det med alla knappar i i instrumenteringen.
Den nedre lampknappen som är rödmålad är till värmereglaget, hade tydligen ingen sån knapp i lådorna.
Vi monterade ett annat insug (påbörjade förra inlägget) som flyttade förgasare uppåt.
Problemet med det insuget som satt på var att flottörhusen på förgasarna låg precis emot grenröret. Inte ens avgasbandage fick plats i mellan.
Det medförde såklart att vi var tvungna att bygga om gasreglage mm.
Blev tyvärr tvungen att göra hål i huven för den främre förgasaren efter som den så klart flyttades så pass mycket att bulan som vi redan gjort blev inte räckte till.
Men skönt att det är gjort så man inte behöver oroa sig för ev. brand.
Kvar att göra på bilen är att tillverka ett stopp till gaspedalen. Den får inte stoppa på förgasarna, och få igång hastighetsmätaren, tror jag, säkert lite mer småfix(det verkar aldrig ta slut
Sen är det nog dags att kontakta SFRO för en förbesiktning och bullerprov,
och för att se hur mycket mer man måste göra
Kanske få igång varvräknaren. Är det någon som byggt om sin varvräknare från mekaniska till elektrisk?
Med en sån här tex.
https://urevco.com/
- Lars garage
- 5-gear
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 2006-08-16 6:32
- Name: Lars Rånnäng
- Ort: Skövde
Re: Projekt Spitfire -64
Jag ser att konsolen som håller huvudcylindern till bromsen skall byta plats med kopplingen. Den extra förstärkning som sitter i konsolen är för bromscylindern. Du är inte den förste
.

.
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Re: Projekt Spitfire -64
Hököga 
Tack, Bra att du påminde mig, hade förträngt det. Va som så att det passade inte tvärt om så blev "tillfälligt" monterar så.
Får skriva upp det på att göra listan.
Tack, Bra att du påminde mig, hade förträngt det. Va som så att det passade inte tvärt om så blev "tillfälligt" monterar så.
Får skriva upp det på att göra listan.
Re: Projekt Spitfire -64
Hittade lite gamla foton tagna ca.1996. innan sjyssta telefoner med kameror i, tänk vad mycket lättare det är nu.
Så här såg det ut när vi började bygga på den.
Dom delarna som inte har vit primer på sig har vi byggt, kardantunneln mm.
Så här såg det ut när vi började bygga på den.
Dom delarna som inte har vit primer på sig har vi byggt, kardantunneln mm.
Re: Projekt Spitfire -64
Inte mycket som hänt här på sista tiden.
Fick tag en firma som kunde fixa hastighetsmätarvajern så nu borde den fungera, den hade i vilket fall gått 200m när jag fick tillbaka den.
Har även läst på lite om hur man kalibrera hastighetsmätaren och det verkar inte helt omöjligt att göra själv.
Köpte hem ett "kit" med mätare på ebay.
Va egentlige ute efter en elektronisk varvräknare men fick med temp,bensin och hastighetsmätare också.
Dom mätarna jag köpte är av märket Smith dom jag har är Jaeger, men det verkar som det bara är namnen som skiljer innehåller verkat vara det samma.
Har jag tur så kan jag flytta över mätartavlan ifrån den mekaniska varvräknaren till den elektroniska så jag får samma typsnitt. Har inte den mekaniska hemma men googlade fram en bild och varvtalen verkar ligga på samma ställen upp till 3500 varv, vi får se.
Om ni kollar på mina gamla bilder i tråden så ser ni att hastighetsmätarnålen inte har något stopp så jag tog den ifrån den "nya" mätaren.
Flyttade även över lite andra gummi "duttar" som smält/ gått sönder på insidan och låg halvt i vägen för lamporna till dom blå/grön/röd "kristallerna"
Passade även på att göra rent mätartavlan, putsa glaset och kromringen.
Insidan av kromringen är full av någon torkad smet, gammal gummi, lim eller något liknande material. Båda mätarnas kromring såg likadana ut på insidan.
Skrapade ut det och tillverkade en o-ring i passande diameter.
Fick tag en firma som kunde fixa hastighetsmätarvajern så nu borde den fungera, den hade i vilket fall gått 200m när jag fick tillbaka den.
Har även läst på lite om hur man kalibrera hastighetsmätaren och det verkar inte helt omöjligt att göra själv.
Köpte hem ett "kit" med mätare på ebay.
Va egentlige ute efter en elektronisk varvräknare men fick med temp,bensin och hastighetsmätare också.
Dom mätarna jag köpte är av märket Smith dom jag har är Jaeger, men det verkar som det bara är namnen som skiljer innehåller verkat vara det samma.
Har jag tur så kan jag flytta över mätartavlan ifrån den mekaniska varvräknaren till den elektroniska så jag får samma typsnitt. Har inte den mekaniska hemma men googlade fram en bild och varvtalen verkar ligga på samma ställen upp till 3500 varv, vi får se.
Om ni kollar på mina gamla bilder i tråden så ser ni att hastighetsmätarnålen inte har något stopp så jag tog den ifrån den "nya" mätaren.
Flyttade även över lite andra gummi "duttar" som smält/ gått sönder på insidan och låg halvt i vägen för lamporna till dom blå/grön/röd "kristallerna"
Passade även på att göra rent mätartavlan, putsa glaset och kromringen.
Insidan av kromringen är full av någon torkad smet, gammal gummi, lim eller något liknande material. Båda mätarnas kromring såg likadana ut på insidan.
Skrapade ut det och tillverkade en o-ring i passande diameter.