Allt som rör Spitfires
By Tomas_vartofta
#11051
Jag har tyckt att det luktar bensin när man öppnar bagageluckan. Nu förstår jag varför.
Det sitter en rörstump som det ska vara någon sorts backventil i (så att det kan fylla på luft i tanken när man kör)
Backventilen är obefintlig, för att inte säga borta.
Är det någon som har gjort någon annan lösning på detta??
Tydligen så det inte så enkelt att bara köpa en ny....slut på de ställen jag har letat.
By Mats Nilsson
#11052
Min bil (Mk3) har inte denna anslutning men som jag förstår det är den inte försedd med någon backventil utan bara en blindplugg och om man inte hittar någon passande plugg kan man lika gärna använda en kort slangbit som man tätar på lämpligt vis, exempelvis med en skruv och slangklämma.
Ventilationen av tanken sker, precis som på äldre modeller, genom tanklocket.
Denna extra röranslutning används på bilar med US spec där det ansluts en slang som leder till kolkanistern fram i motorrummet. Då är dessutom tanklocket tätt så om man har en US-bil är det något att ha koll på även om kolkanistern skulle vara bortplockad.
By spit73
#11056
Hej!
Jag har en MKIV som hade samma problem som din.
Kollade då om jag hade ett tanklock genom att jag pluggade röret som Mats sa med en bensinslangssnutt och en bult och 2 slangklämmor.
Körde därefter och jag har inte fått stopp eller att det sugs in luft när jag öppnat tanklocket.
Så jag har ett "luftat" tanklock, det finns bägge typer nämligen.

Hälsningar
Peter
Triumph GT6 i delar

nån som kan hjälpa mej att komma i kont[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]