Här kan du skriva allt som inte hör hemma i någon av de andra tavlorna.
By AndreasJ
#10362
Hej!
Jag är helt ny på detta forum och funderar på att köpa en Spitfire, har snöat in på en MK IV.
Min bakgrund med hobbybilar är Porsche som jag är på väg att lämna. Sambon har aldrig gillat Porsche utan dras mer till Spitfire. Om jag jan få henne med mig och ut och åka så är jag inte den som är den.

Vad är det jag bör kolla som helt ny på dessa bilar?

Har ni en fin bil som ni funderar på att sälja får ni gärna höra av er.

Tack på förhand för alla tips och idéer ni har!

Mvh
Andreas
By LeifP
#10363
Hej Andreas

Välkommen. Jag är egentligen inte rätt man att svara när det gäller Spitfire, men det mesta är generellt när det gäller äldre bilar. Jag tycker ni ska provköra några bilar och känna efter om Spiten' passar er. Sedan är det som vanligt, köp en så bra bil som möjligt. Läs på hur bilarna ska se ut, original är alltid det som står sig bäst. Rost, är naturligtvis det som man ska titta efter. Ta upp bilen på en lyft och kolla under, finns det rost i ramen? Är ev. svetslagningar ok? Sedan är det väl att kolla bilen , kaross ok Motorrum , ser det prydligt ut? Elen, ser det ok ut? Oljigt i motorrum?
Klädsel ok? testa om allt funkar , lysen , tuta, blinkers osv. Ta gärna med någon som kan biltypen. Hittar du ingen "expert", ta med någon som är allmänt bilkunnig som kan vara lite "broms" när man blir för sugen. Kanske någon spitfire kunnig hänger på och kan ge mer specifika tips.

Med vänlig hälsning
Leif
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]