Allt som rör Spitfires
#10184
Hej allesammans!
På väg mot vinterförvaring i höstas så infann sig en ny intressant variant när jag körde min Spitfire Mk3 -69.
Enkelt uttryckt så kan man beskriva det som att ju längre jag kört (och tursamt kommit närmre vinterförvaringen), desto långsammare och svagare gick bilen...
Jag kunde växla, motorn gick till synes som den skulle och varvade upp fint när jag gasade, men bilen orkade inte framåt. Ungefär som att varva upp bilen utan att växeln är i. Detta hände vid några tillfällen även under sommaren, men jag kunde inte riktigt klura ut vad det var då. En vänlig själ förbarmade sig i vart och puttade Spitfiren vid den näst sista backen och sista backen upp till förvaringen fick jag hjälp av garageägaren...

Någonstans tänker jag mig att det borde kunna vara lamellerna som gjort sitt... Men är jag rätt ute?
Och i så fall - är rätt del att köpa in "BORG & BECK 3-PIECE CLUTCH KIT"?

Ha det riktigt gott!
#10185
Hej Johan

Du menar att motorn i bilen varvade upp men tappade Kraft/Ork/Hastighet när du körde framåt med växel i.
Ökade detta varvtal när du körde upp för typ en backe samt att hastigheten gick ner ytterligare?
Har du märkt att det inte händer om du tar det väldigt lugnt med gasen?

Om svar JA på dom frågorna så är det troligen lamellen i kopplingen som gett upp.
Köp då komplett ny sats.

Jag kör med Borg & Beck i min

Men du måste också dubbelkolla att inte den bakre vevaxeltätningen eller att din slavcylinder för kopplingen inte läcker in olja bakom kopplings kåpan.
Det måste åtgärdas och vara tätt innan du skruvar in en ny koppling annars så fördärvar du lamellen med en gång (Nja du kan nog köra ett tag men men blir dyrt i längden ::) )
Olja och torrlameller är absolut ingen bra kombo..

OBS Borg & Beck kräver högre pedaltryck = större påfrestning på Kopplings cylindern och slav cylindern, är då dessa lite halvtaskiga så blir det lätt så att dom ger upp i packningarna...

MVH
Ingesjo
#10534
Min Spitfire bjuder på idel överraskningar. Först plusjord på en Spitfire Mk3-69 och nu kommer dagens överraskning. Utifrån vad jag trott så har jag en Spitfire Mk3-69 där man tvingats byta motor någon gång över årens lopp. Motorn som sitter i är till en MkIV och växellådan är overdrive. Dumt nog förutsatte jag att växellådan var till en MkIV. Således köpte jag Borg & Beck HK6943 med 10 splines. Överraskning nummer ett dyker upp när verkstaden ringer och säger att det är 20 splines som behövs. Jag börjar då leta och mig veterligen är det först på Spitfire 1500 man använder 20 splines, men detta är kanske helt fel? I vart fall beställde jag en ny Borg & Beck GCK160 (HK8917). Rätt antal splines, men nu har bilverkstaden hört av sig och sagt att det är fel diameter på skivan.

Bilverkstaden ska man absolut inte klandra för de hjälper mig med detta mycket utifrån att de tycker att det är kul, men själva inte kan få hem delar...

Vad sjutton är det för bil jag har? (är väl den spontana tanken) Men vad är det för lamell som ska till och varför? Spökar overdriven?
#10535
:-)
Jepp låter som om du har problem
Hmm Beställde du komplett 20 splines kopplings sats eller bara en annan lamell?
Bara en svag aning om att 1300 och 1500 svänghjulet har olika bult mönster för att fästa tryckplattan ,, men det säkert någon annan här på forumet bättre än mig.

Om första lamellen hade rätt diameter men fel Splines
Den andra fel diameter men rätt splines så varför inte byta centrum delen
Vet inte hur dina lameller ser ut men oftast är ju centrum av lamellen nitat dit bara, alltså den delen där splines sitter
Och har du tur så har dom samma "Delning" på Nit cirklen.
Om du har otur så går det alltid att svarva ut splines ur den lamell som passer I diameter och kapa ur motsvarande del ur 20 splines lamellen, sedan svetsa ihop det hela.

Jepp vet andra som gjort så på betydligt vassare motorer än en Spitfire

Är den nitad och med samma "Bult cirkel" på splines delen så borde det går enklare att byta splines centrum bara du får fatt på rätt nitar

Detta kanske kräver en lite duktigare verkstad som gjort liknande jobb förut.

Märkligt att man inte tänkte på det innan du beställde ny lamell,

Har för mig det finns en firma I Sv. där man kan beställa en massa udda kombinationer på lameller för att få ihop typ en Volvo motor med en BMW låda.

Lycka till
#10537
Jag tror jag hittat lamellen du behöver, på Ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/CLUTCH-fit-a- ... 0917649568

Någon gång, någonstans, har jag sett dom till salu på någon firma. Nu har jag bara gjort en snabb sökning på nätet men tyvärr inte hittat någon. Men det borde finnas att få fatt på för en single rail växellåda på en 1300 är inte helt ovanlig modifiering.
Men den på Ebay var ju inte så fasansfullt dyr, om dom kan tänka sig att skicka till Sverige.
#10541
Nyfiken som jag är sökte jag vidare efter ytterligare information.

Passande lamell har reservdelsnumer GCP244 och användes på:
1975-1980 Triumph Dolomite 1300
1975 Triumph Toledo
1970-1971 Morris Marina

Det verkar som om denna detalj inte längre finns att uppbringa hos någon återförsäljare.
Rimmers har dom som utbytesdetalj för det hutlösa priset £77 plus yterligare £50 om man inte har en gammal att returnera.

Så om man har en bil som använder denna lamell är det nog klokt att köpa på sig en i reserv när dom dyker upp, som i tidigare angiven ebay-länk.
Eller så får man återanvända sitt gamla lamellcentrum och nita på nytt friktionsbelägg. Det var ju så man gjorde förr i tiden innan slit och släng blev vanligare.
Kan man inte göra det själv finns det specialister, exempelvis Bil & Industribromsar i Bromma
http://www.bilbromsar.se/

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]

Hej Har tagit på mig att renovera en Triu[…]

Triumph GT6 i delar

Jag ger upp mitt renoveringsobjekt. Triumph GT6 Mk[…]