Diskutera och argumentera kring TR
By LeifP
#931
Hej

Snart är chassiet på tr4'an klart och då står jag inför den verkliga utmaningen - rostlgning. Eftersom föregående ägare
har misshandlat bilen å det grövsta är det bara det trasiga golvet som håller ihop främre och bakre delen av bilen.
Frågan är , hur börjar man ? Jag tror att man ska byta golvet först men hur ska man gå tillväga ? Är det bara att glatt
kapa bort golvet eller ska man försöka bygga någon slags jigg för att fixera fram och bakdel ? Är det någon
som har något tips ? Alla Tr , spitfire och herald/vitesse är ju byggda på ungefär samma sätt så det bör ju finnas en hel
del erfrenhet

/Leif
Användarens profilbild
By Sewe
#932
Hej, jag håller på med samma sak på Spifiren, där har jag svetsat ett kors tvärs dörren på insidan (dörren är borta) för att det ej ska slå sej för mycket.
Sewe
Användarens profilbild
By janne andersson
#933
Det finns speciella jiggar för att fixera dörrhålet så det håller rätt mått under rep. Har sett såna på ebay till en del olika bilar.
By LeifP
#934
Hej
sewes förslag är nog inte så dumt, det får nog bli något åt det hållet . Nästa problem är hur man går vidare när golvet väl
är på plats. Min tanke är att skruva fast karossen på ramen och sedan forstätta bakåt ( just nu finns varken trösklar
eller b-stolpar på plats) . Bör man ha motor och låda på plats när man sättet ihop karossen ?

/Leif
Användarens profilbild
By Odd
#935
Om du inte har ramen fäst i en stum jigg så:
Ja.

Låt motor och växellåda sitta i bilen och se till att upphängningen av ramen bäst möjligt motsvarar normallastens fördelning...
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]