Här kan du skriva allt som inte hör hemma i någon av de andra tavlorna.
By Oscar Cederqvist
#8937
I mina registreringsuppgifter så står det "Täckt" under karosseri. Det är en Spitfire 4. Hur kan det vara så. Ska man bara låta det va eller ska man försöka ändra det?
Användarens profilbild
By Odd
#8938
Det besvarar jag gärna - när du är klubbmedlem...
/Odd
Användarens profilbild
By Odd
#8943
Felet var helt och hållet mitt - jag sökte på Oskar med k
av en ren ryggmärgsreflex, min morfar hette så... Sorry!

Nåväl,
karosserityp på bilar, som ursprungligen registrerades i det gamla manuella länsvisa registrerings-nummer-systemet, angavs både olika och sporadiskt. När fordonen sedan överfördes till det centrala datorhanterade systemet så blev ibland kodningen både felstansad och/eller felinläst. Vi har många Triumphbilar i Sverige med (för oss som kan bilarna) alldeles uppenbara fel i sin identitet eller i fordonsdata. Ditt problem är ett av de vanligare. Till detta kommer det faktum att vissa gånger när en bil dåförtiden "inspekterades" för registrering så satt hardtop påmonterad - och inspektören begrep inte bättre än att ange karossen som "täckt". Sånt kanske förekommer fortfarande vid registreringsbesiktning, vad vet jag? Dagens stressade bilprovare osv...

Vad gäller frågan om att lyckas få en ändring gjord i en bilidentitet som finns sedan länge så är det i grunden en fråga om att ha ren tur och få 'rätt' handläggare. Bilregistret är MYCKET restriktiva med att rätta fel, inklusive fel som de själva medverkat till att skapa, och speciellt till att ändra något "bara för att ägaren eller någon annan besserwisser, påstår att något är fel". Så jag tycker att du visst kan tillskriva dem att du som nybliven ägare till fordonet X har upptäckt att det har en felaktighet insmugen i sina registreringsdata. Bilen borde haft karosstyp ÖPPET och inte TÄCKT, eftersom samtliga Triumph Spitfire som någonsin tillverkats var försedda med en öppen kaross (som i vissa fall kompletterades med en avtagbar lös hardtop). Risken du tar är att väcka en björn som sover - och åläggas ursprungskontroll och registreringsbesiktning... Normalt bryr sig inte personalen vid den vanliga besiktningen om den där kodningen, men om du råkar ut för någon nitisk paragrafryttare så kan hen få för sig att du måste inställa dig för registreringsbesiktning med bevis om ursprungskontroll - så även i det avseendet lever du med en björn som sover. Vilken björn du väljer är upp till dig, där kan jag inte råda. Och efter hysterin ifjol om ramstansade identiteter så vågar jag inte heller...
Vänligen,
/Odd
By Oscar Cederqvist
#8944
Stort tack Odd, då är jag inte ensam alltså. Tror jag kör på som det är och låter björnen sova :)
Det är nog enklare att övertala en besiktningsman än en byråkrat på TS.
Användarens profilbild
By Odd
#8945
Oh nej, långt ifrån ensam.
Jag tycker det låter som ett förnuftigt och lagom beslut.
Användarens profilbild
By Odd
#8952
Ja, felet är säkert sedan systembytet vid 1970-72
möjligen ända sedan ursprunglig första registrering 1964-08-24...
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]