Här kan du skriva allt som inte hör hemma i någon av de andra tavlorna.
#8864
Hej
Jag undrar om det är någon som känner till en topp till 1147 som har nummer 211289?
Denna är omnämnd i FIA:s homologeringshandling 165 som optional equipment till den 8-portade aluminiumtoppen. Se bild.
Jag är intresserad av att veta ifall denna är en 6- eller 8-portad topp.

Jag bygger en Spitfire för att tävla historiskt med.

Tack för svar!

Bild
Användarens profilbild
By Odd
#8865
Har inte mina kvar längre så jag kan inte gå ut i garaget och kolla,
men om det numret anges som alternativ till den 8-portade ALUMINIUMtoppen så är det alldeles säkert den 8-portade GJUTJÄRNStoppen. En ledtråd kan vara, om du hittar fler bilder; två av topplocksbultarna når aldrig upp till ventilkåpsplanet...

Jag hade tre stycken såna förut, varav en var portad och klar (bearbetad av Kas Kastner himself), men dom är numera spridda runt världen...
/Odd
#8866
Tack för svar Odd!
Jag har också tänkt att det borde vara en 8-portad gjutjärn men det som får mig att tveka är att det i tilläggen till homologeringshandlingen, daterade senare, står "optional cylinder head material: cast iron". Detta skulle kunna vara hänvisningen till den 8-portade gjutjärnstoppen. Annars har dom lagt till samma gjutjärnstopp två gånger.
Men hursomhelst så behöver jag nog kunna referera till det numret för att få igenom det hos besiktningsmännen i RHK. Alternativt påvisa att fotot är av en 6-portad topp.

Den Kastner-portade toppen hade ju varit trevligt att ha i sin tävlingsbil!
Det har inte varit möjligt för mig att lägga dom pengarna som behövs för att skaffa en 8-portad, därför kommer jag bygga en 1147 med vanlig topp. Hela poängen är att "Le Mans"-handlingen tillåter väldigt mycket mer än den som är gjord för den 6-portade toppen. Därför vill jag försöka köra på den handlingen fast med en 6-portad topp.

Tack för svar än en gång Odd.

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]

Hej Har tagit på mig att renovera en Triu[…]

Triumph GT6 i delar

Jag ger upp mitt renoveringsobjekt. Triumph GT6 Mk[…]