Allt som rör Spitfires
By spit73
#8389
Hej

Jag har nu tagit ut bilen och börjat ställa allt tillrätta efter vinterns pyssel.
Det som jag upplever är att motorn rycker tills jag kommer upp i varv men på tomgång och högre varv går den fint i motorn.
Den startar lätt, men vid kall motor endast med full chok som då fastnar så jag måste stå still och värma upp bilen och trycka upp munstyckena manuellt när den blir varm, trycker jag upp för tidigt så stannar den eller svarar inte bra på gaspådrag.
Dessutom så var jag och tankade upp den och ser att den dragit ca 1,4 l/mil.
Nu ettrade jag till igår så jag slet ner förgasarna och rengjorde dom så gott det går med tryckluft mm.
Och skall justera dom från början igen så får jag se.
Om jag mot förmodan inte får den att gå som jag vill vad rekommenderar ni gamla uvar att jag skall göra,
Köpa nya SU:n, byta till en Weber 32/36, ett komplett paket med alla delar för konvertering finns i USA att köpa.
Vet ni någon bra firma som säljer förgasarpaket till vettiga priser inom EU, från USA skulle det kosta ca 3 500kr plus avgifter, moms mm så jag vet inte riktigt vad slutsumman blir.

Hälsningar
Peter
Användarens profilbild
By MKII
#8395
Jag är inne på samma linje. Mycket talar för EN weber istället för TVÅ "synkade" SU. Om du monterar en weber får du gärna rapportera dina iaktagelser.
By spit73
#8396
Får se om jag hinner idag eller senast under helgen att justera SU:na, jag har plockat ner dom och rengjort nu och fått tillbaka dom igår.
Nu är dom grundinställda.
Men givetvis kommer jag tala om hur det gått och om jag skickar efter som det verkar om jag behöver byta så kommer du få reda på vad det kostade mm.
Men jag håller med om att det är enklare med en förgasare. Har haft Webrar förut i gamla bilar och de har fungerat bra. Känns också lite överarbetat med dubbla på en sån liten originalmotor som denna är.

Hälsningar
Peter
Användarens profilbild
By MKII
#8397
På 1500 sitter det väl dessutom bara EN SU, dock den större HS4 (om jag inte minns fel).

Har du portat insuget? om så märker du någon skillnad före/efter?
By spit73
#8398
Nu har jag justerat dom och provkört, det verkar som de fungerar bättre nu än innan, lite ryckig ibland (inte mycket) men jag får köra ett tag kanske den rätar upp sig.
Fortfarande verkar det vara problem med att munstyckena inte åker upp när jag trycker in choken utan det behövs ett manuellt tryck på dom.
Får kolla det mer när den skall kallstartas igen.
Skall när jag får tid också kolla CO:t, just nu är den ju inställd efter boken (det där med att öppna kolvarna lite osv)
Sen får jag se på bränsleförbrukningen, kommer den inte ner i normal förbrukning så överväger jag nog att köpa en Webersats istället.
Jag har inte gjort något med motorn mer än att jag satt dit elektroniska delar från Accuspark istället för brytare och konding. Och tändningen är ok.

Återkommer senare i vår om hur det går.

Ha en skön helg nu.
Peter
By Panzer
#8400
Hej!
Glädjer mig att du har fortsätter med dina SU. Är trots allt en enkel funktionssäker förgasare med fullt tillräckliga prestanda...
Att du manuellt måste återställa munstyckena känner jag igen från min Spitfire, ett tips kan vara att kontrollera att du har mässingshylsorna som sitter runt skruvarna där "chokearmarna" fästs i munstyckena. Om det kärvar där kan det medverka till att de inte går tillbaka. Men min erfarenhet är att då man drar ut choken till ändläget så kärvar munstyckena.
Hur ser dina spjällaxlar ut? Du vet väl att det finns renoveringssatser där man stoppar in nya bussningar så att det berömda glappet i spjällaxlarna kan elimineras?
//
JEK
By spit73
#8401
Hej
De där hylsorna är borta hos mig så jag gjorde några provisoriska brickor.
Allt rörligt mekaniskt fungerar när motorn är avslagen och kall, provat och provat men när jag startar motorn så hakar de upp sig i alla fall.
Köpte en sats där nålar, munstycken, packningar och nålen i flottörhuset var med, rätt så dyrt också tyckte jag. Det fanns en sats till med spjäll mm. men då var jag tvungen att köpa bägge satserna, Finns det något där allt är med.
Försökte idag starta utan chok men det är stört omöjligt, men när jag drog i choken så startade den direkt.
Tycker den borde starta utan men, men.
Hälsningar
Peter
By Panzer
#8409
Hej!
Hmm du skriver att du har använt brickor istället för "hylsorna", om du har dragit åt skruvarna så finns det en överhängande risk att det kärvar just där. Hylsorna är ju till för att man inte skall kunna dra åt armen mot plasten. Du har inte möjlighet att sätta dit en hårdare fjäder någonstans?
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket det kostar att köpa på sig komplett renoveringssats men tror att det blir billigare än en Weber med insugningsrör, länkage filter och ev annan bestyckning...
//
JEK
By Mirfak
#8444
Hej!
Jag har en TR4A, men hakar på här med en iakttagelse. Vid gaspådrag med mina SU-förgasare verkar det som om det virvlar ut bensinstänk "baklänges" alltså. Jag kör nu utan luftfilter monterat, så det märks kanske mer än vanligt.
Motorn går jättebra, och jag har en jämn och fin tomgång. Dock är förbrukningen ca 1,3 l/mil. Finns det goda råd att få här bland er "förgasarkillar"?
By ingesjo
#8445
Hmm för 1.3 liter och motorn går jättebra
Då hade jag inte bekymrat mig allt för för mycket.
Om du nu har SU med dämpkolv så kanske du ska kolla om oljenivån där är korrekt och av rätt typ.
Hmm vad säger besiktningsprotokollet om avgasvärdena?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
By Mirfak
#8446
Hej, och tack för tips!
Jag håller som bäst på att förbereda mig och bilen för vår första gemensamma besiktning, är därför lite orolig. Jag har f.n. syntet-motorolja i dämpkolvarna. Det går ganska så tungt och långsamt att för hand lyfta trottlarna då. Tänker prova med lättflytande symaskinsolja för att gå från en ytterlighet till en annan.
By Mats Nilsson
#8447
Mirfak skrev:Tänker prova med lättflytande symaskinsolja för att gå från en ytterlighet till en annan.
förgasarolja.jpg
förgasarolja.jpg (12.96 KiB) Visad 10601 gånger
Varför inte istället använda förgasarolja?
Det är automatlådeolja Typ A (röd ATF), förpackat i behändigt liten flaska till högt literpris.
By Mats Nilsson
#8448
Mirfak skrev:Vid gaspådrag med mina SU-förgasare verkar det som om det virvlar ut bensinstänk "baklänges" alltså. Jag kör nu utan luftfilter monterat, så det märks kanske mer än vanligt.
Varför kör du utan luftfilter?

Förutom att det ger onödigt motorslitage kommer det inte godkännas vid besiktningen, du riskerar även att en baktändning leder till en förgasarbrand.
Om inte det är argument nog för att du ska montera luftfilter kan avsaknaden av luftfilter vara en stor anledning till de problem du nämner. Om man byter till sportfilter med lägre motstånd rekommenderas samtidigt byte av förgasarnas dämpfjädrar till en annan typ, detsamma bör i allra största grad gälla om man kör helt utan filter.
By Mirfak
#8449
OK filtren ska på genast! Har skruvat så mycket att det var bekvämast att provköra utan. Ska även prova med ATF omgående!
Tack för goda råd!
Olle.
By ingesjo
#8452
Ähhh ska egentligen inte spela någon större roll för motorn om filtrena är på eller inte.
Mats jag tar hellre en förgasarbrand utan filter än får den med filter [emoji3]
Vad jag menade med 1,3l / mil är att det helt beror på körsätt
Kör du som om du hade ett ägg mellan gaspedalen o foten då är 1,3 för mycket, givetvis om du kör omvänt är det kanske inte helt oacceptabelt
Tror du att du får probs med beskt så slå i 1/4 tank E85
Tänk på att det var inte jag som rekommenderade detta, och håll det för dig själv vid besikningen



Skickas från min iPhone via Tapatalk
By Mats Nilsson
#8453
ingesjo skrev: Mats jag tar hellre en förgasarbrand utan filter än får den med filter
Det resonemanget får du gärna utveckla litet...

Med monterat luftfilter är risken för en förgasarbrand obefintlig.

Utan luftfilter kan en baktändning starta en brand. I bästa fall självslocknar den eller begränsas till bara bilen (hela eller delar av den) vilket jag personligen tycker är illa nog men risken finns alltid att den sprider sig. Det var inte så länge sedan det här i trakten brann ner ett garage med flera veteranbilar just på grund av en baktändning som orsakade en förgasarbrand. Jag tycker den risken är onödig att ta men en del gillar ju lite spänning i tillvaron.
By ingesjo
#8454
Mats jag har en antik Matchless motorcykel 350cc long stroker..
Den hade en tendens att slå bakut vid mina tafatta startförsök.
På den förgasaren ska det inte vara något luftfilter original utan bara en kortare tratt.
Jag monterade dit ett eftermarknads filter avsett för en Norton
Jäklar vad det filtret brann bra.
Eller rättare sagt bensinen som samlades upp i filtret brann som en fackla
Innan hade det räckt med att lägga handen på förgasaren för att döda ev. Lågor
Med filter på så blev det eldsläckare som fick släcka.
Numera har jag lärt mig hur man ska kicka igång den,,, så nytt filter är monterat igen.
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]