Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By jensa
#8312
När jag var på väg hem med min nyinköpta Vitesse så hoppade ettan ur när jag startade i en korsning. Efter det är det som om ettan och backen inte riktigt går i. Det går att köra, men låter inget vidare. Någon som har en idé om vad som kan ha hänt?
By Mats Nilsson
#8314
Jag får börja med att gratulera till bilköpet, även om du fick lite problem på köpet.

Min kunskap om Vitesse är begränsad men jag antar att dom i princip har samma skillnader mellan olika generationer som Spitfire, med synkad etta på senare årsmodeller. Det underlättar att få hjälp om du berättar vilken modell du har köpt.

Det kan vara så simpelt som att du har väldigt stort glapp i växellänkaget så du inte får i växeln ordentligt. När drevet är helt i ingrepp hålls det på plats av fjäderbelastade kulor, där finns en annan möjlig felkälla. Vi får hoppas att det första alternativet är det som är felet, det andra innebär att du måste demontera och ta isär växellådan.
Det är i och för sig inte heller så stort jobb men det för lätt med sig lite extra som man upptäcker under resans gång. Någon synkring som bör bytas, lite lager och lite annat smått och gott. Det är ju inte kul att återmontera delar som man upptäckt inte är helt okej, det brukar alltid bli mer än bara det första felet man tänkt åtgärda. Men sedan har du en växellåda som du vet skickat på.

Det är inte lätt att ge råd till någon man inte känner, jag har ju ingen aning om hur van du är på att skruva, men att renovera växellådan är inte särskilt svårt. Det står väl beskrivet i verkstadshandboken hur man gör och det kräver inga specialverktyg. Men börja med att kolla länkaget och gör iordning det om det är mycket glapp.
By jensa
#8315
Tack för tipsen Mats, då har jag något att börja med. Bilen är en -65 1600 cab med overdrivelåda. Tydligen inte en helt vanlig kombo har jag förstått. Jag ska förstås prata med den tidigare ägaren också, men jag tänkte att här finns mycket kunskap att ta del av.
By Mats Nilsson
#8317
Nu blev jag lite avundsjuk, Vitesse 6 är min favorit bland Vitesse :)
Triumph GT6 i delar

nån som kan hjälpa mej att komma i kont[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]