Diskutera och argumentera kring TR
By Mirfak
#8306
Hej !
Jag har en TR4A IRS -66. (utan OD) Ganska så nyanskaffad. Jag planerar att byta samtliga oljor i den innan åksäsongen börjar. Kan någon ge mig goda rekommendationer betr. val av fabrikat och sort. Det är ju svårt att hitta de produkter som förordas i originalmanualen.
By LeifP
#8323
Hej

Jag tycker också olja är lite knepigt och vill helst inte rekommendera något men vi kanske
kan få igång debatten:

Jag kan bara säga hur jag resonerat för tr6an med OD

Motor

Mineral Olja 20-50 med zinc tillsats.
Jag tänker köra på Biltemas klassiker olja i år. Den är ju specad så man ser vad den innehåller
vilket annars är ovanligt

Växellåda:
Enl. boken SAE 80 GL4. Det är väl här det blir lite knepigt, GL5 med EP-tillsats
lär inte vara bra för växellådan. En del säger att man kan köra med vanlig motorolja.
Någon som vet?

bakaxel

Enl. boken samma som växellåda. Men knappast motorolja?

/Leif
By Mats Nilsson
#8324
LeifP skrev: Växellåda:
Enl . boken SAE 80 GL4 . Det är väl här det blir lite knepigt, GL5 med ep tillsats
lär inte vara bra för växellådan. En del säger att man kan köra med vanlig motorolja.
Någon som vet?
Någon som vet, var frågan. Jag kan inte säga att jag vet men jag har min åsikt ganska klar i det fallet, det finns en rätt lång och utförlig tråd i ämnet. Motorolja går att använda men det saknas inte fallgropar...
LeifP skrev: bakaxel
Enl. boken samma som växellåda. Men knappast motorolja?
Nej, definitivt inte motorolja! Hypoidolja API GL4 ska det vara, alternativt API GL4/5 men absolut inte GL5 såvida det inte tydligt anges att den inte skadar rödmetall!
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]