Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By Linetorp
#8240
Hej, har tankar på att lackera om min bil själv, någon som har erfarenhet om detta?
Vilken utrustning behöver man, var köper man färgen, är det lönsamt osv....
By Mats Nilsson
#8241
Linetorp skrev:Hej, har tankar på att lackera om min bil själv, någon som har erfarenhet om detta?
Vilken utrustning behöver man, var köper man färgen, är det lönsamt osv....
Allt beror på vad du har för lokal och resurser, och givetvis vilket resultat du förväntar dig.
Om du bara tänkt få en enhetlig färg på bilen är det givetvis möjligt att lacka själv med en enkel spruta, det finns elektriska för några hundralappar. I och för sig varken godkända eller lämpliga för lösningsmedelsbaserad färg men ändå ett fungerande alternativ, rätt utrustning blir betydligt dyrare. Vid rätt väderlek kan man lackera utomhus, eventuellt med ett partytält som lackbox. Med flera lager med mellanslipning och slutligen polering kan resultatet bli rätt bra även med enkla medel. Men förvänta dig inget proffsresultat!

Som din fråga är ställd tyder jag det som att du varken har utrustning eller vana. Det är i och för sig inget hinder för någon gång måste ju vara den första, men jag rekommenderar nog ändå att leta rätt på en prisvärd billackerare.
By LeifP
#8242
Hej

Jag är nog inne på samma linje som Mats. Jag har lackat motorrum, insidan på dörrar och massor med mindre
detaljer och det går rätt bra. Men en hel bil är något annat. Först ställs det VÄLDIGT stora krav på jobbet när
du slipar och spacklar . Du måste också veta vilka material du ska använda, lokalen ska vara torr , dammfri och väl
ventilerad. Sedan är det svårt att lägga lacken på en så stor yta som en bil. Så börja med mindre grejor. Jag tror
att det kan vara lönsamt att spruta allt utom utsidan på bilen själv, men det är massor med jobb. Utsidan tror
jag man ska låta proffs sköta från spackel och utåt.

/Leif
By Linetorp
#8243
Okej, vad kan det tänkas kosta att lacka en bil? Något tips på bra lackare nära Vellinge kanske?
By LeifP
#8244
Hej

Det beror på vad du vill ha gjort, hur mycket förarbete som måste göras , storlek på bilen mm.
Handlar det om en spitfire och en yttre lack med allt jobb så skulle jag gissa att här i Norrköping
ligger priset på 20-25000 SEK .

/Leif
By ingesjo
#8245
Hej jag har gjort en del garagelackeringar.
Det krävs att man bygger en lackbox som är tät.
Går utmärkt att bygga med tejpad byggplast.
Sedan städning,, dammsugning och vätat golv för att binda damm.
Du behöver lite mer avancerade lacksprutor.
För vill du ha riktigt bra resultat så gäller det - bättre spruta än Biltemas billigaste.
Jag körde/kör med en riktigt bra Atlas Copco proffsspruta.
Gammal men den gör sitt jobb ... dyr
Du behöver en bra kompressor = oljefri och torr luft
Du behöver också:
Värme, andningsmask
Slippapper i olika grovlekar
Våtslippapper
Spackel
Torkdukar
Ja, jag kan nog räkna upp 10-15 punkter till lätt.
Ska du bara lacka en bil blir nog kostnaden högre än att lämna bort det hela.
Glöm inte att det krävs en bra grund för att få ett bra slutresultat
2-komponentsfärg, sprutspackel, grundfärg, sealer som är något att ha kostar lite pengar oxå
Igen du kanske lägger ner en massa tid och blir jättenöjd med att ha gjort det själv, men jag tror inte du tjänat något värst på det.
Min första bil jag lackade fick jag göra om 3 ggr innan jag själv accepterade resultatet.
Med de kraven jag har i dag hade jag inte accepterat det slutresultatet.
Men resans väg till att lära sig var riktigt kul, och vi vann en gång med bästa lack på en Buggy....
Den tog 3 veckor att få färdig ifrån det jag våtslipat sista lagret sprutspackel
Alltså ca 80h arbetstid för själva lackeringen och poleringen.
Men f?n vad nöjd jag var efteråt :-)
Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]

triumph gt6 1968

jag söker kompleta dörrlås bå[…]

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]