Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By Panzer
#8134
Hej!
Vitesse 2 liter MK1
enl:
http://www.triumphspitfire.com/enginenumbers.html
Du är välkommen att gå med i klubben (om du inte redan är det!)
//
JEK
Användarens profilbild
By Bror
#8135
Lite knepigt det där med motornumret Jonas. HC stämmer för Vitesse med 2-litersmotorer (Mk1 + Mk2).

Men man tillverkade dessa upp till ch-nummer 58109, medan det totalt tillverkade antalet 2-liters Vitesser i HC-serien var 19952. Lägger man till 1600 CC-modellen (31278 st) är de sammalagt 51230 Vitesser.
Fabriken startade om med ny ch-nummerserie några ggr under produktionstiden. Därför skiljer mellan antal ch-nummer och och antalet tillverkade bilar.

Visserligen skiljde sig motornummer och chassinummer åt en hel del på alla Triumphbilar, men ett så högt motornummer motiveras inte av denna skillnad.
Bara någon enstaka råkade (oavsiktligt) bli "blueprintad".
Verkar alltså lite skumt med ett så högt motornummer på en HC-motor till en Vitesse Mk2.
Uppgifterna på den länkade hemsidan exakt stämmer med de som anges i Mike Costigans bok "A Complete Guide to Triumph Herald & Vitesse"

Det som förbryllar extra är suffixet, som är endast ett E, efter själva nummerserien.
Alla Vitesse Mk2 hade i original suffixet HE i motornumret, som du vet betyder HE High Compression Engine.
Vissa motornummer som slutade med suffixet E betydde (såvitt jag vet) är en lågkompressionsmotor oavsett vilken Triumphmotor det handlade om.
Vissa Triumphmotorer kunde ha suffixet FR alternativt FRE som betyder Factory Rebuilt Engenie.
Just det höga numret i kombination "E" är förbryllande. Man slipade ned blockets klack där motornumret stod och stansade in FR eller FRE som suffix

Vore intressant att veta från quest hur topplocket ser ut från tändstiftsidan Det kan visserligen komma från 2-literssexa Vitesse Mk2, GT6 Mk2 eller Mk3 eller egentligen från vilka 2- och vissa 2,5 liters motorer från september 1969 (TR5PI tror jag hade det nya topplocket redan från 1968). Det är svårt att avgöra från utsidan. De tidigare topplocken hade sina stötstångskanaler liggande på utsidan av topplocket, där de hade viss förmåga att läcka extra olja.

Om det är någon på forumet som kan komplettera med info som sprider ett mer nyaserat ljus över det höga motornumret, vore det bara trevligt, då källan till kunskap om Triumph är outtömlig.
By Panzer
#8141
Hej Bror!
Vad du är blygsam, jag har väl helt enkelt svarat fel!
Ser nu att det efter # 50001 är MKII och frågan var på ett motornummer på 8xxxxx alltså klart en MKII?
Mitt svar blev en Kavallerilösning - Fort men fel!
Ber "Guest" om ursäkt och hoppas på att han själv kollade sidan jag länkade till, man skall vara källkritisk på nätet....
//
JEK
Användarens profilbild
By Bror
#8142
Ha, ha Jonas! "Kavallerilösning" var bra! Det är det där med suffixet "E" som stör mig. Förstår att ditt svar var logiskt i ljuset av det höga motornumret. Fast jag tror att någon - nå'n gång i tiden - har slipat ned motorklacken och stansat in ett annat nummer av någon anledning. Kan ha naturliga förklaringar som t.ex. att man hade en särskild nummerserie alla "E-motorer" oavsett vilken Triumph de var avsedda att sitta i. Och om motorn var avsedd för en Vitesse Mk1 eller Mk2 så var ju prefixet HC logiskt. En "E-motor" för t.ex. Spitfire MkIV kunde ju ha prefixet FH och suffixet E i så fall.
Hoppas att "Guest" står ut med mina inlägg som närmar sig "nördvarning". Man skulle ju kunna fråga Triumph Sports Six Club i England om deras uppfattning ang Guests motornummer.
By guest
#8143
Hejsan,

Tack för alla svar, är ganska säker på att det är en MK1 men får inte motornumret att stämma :)
motorn sitter på en 63 Vitesse ram, och har antagligen hamnar där tidigt 70-tal, nope jag vill inte visa bilder på bilen ;) detta då den är en bra bit från de flesta former av condition och eländiga bilar blir man bara ledsen av att titta på. ska gå med i klubben så snart jag fått den körbar, med lite tur borde det bli lagom till våren, om det inte dyker upp sprickor i topp eller block. åter igen tack för alla svar.
Bilagor
_DSC39691s.jpg
_DSC39691s.jpg (592.26 KiB) Visad 7339 gånger
Användarens profilbild
By Bror
#8145
Efter att ha konfererat med Triumphhistoriker med bred faktakunskap kan lite kompletterande information möjligen öka kvalitén i spekulationerna ang motorn. Bilden talar ju för att det är en 2-litersmotor till Vitesse p.g.a. prefixet HC. HC i kombination med typen av insuget, vevhusventilationen och Strombergförgasarna styrker detta antagande. Från insugs-avgassidan ser det ut som en Mk1-motor eftersom alla 12 portarna befinner sig i samma horisontalplan. Insuget är från en 2L Mk1, vilket i och för sig kom redan i slutet 1965 på Vitesse Six med 1600 cc-motor. Vitesse Six före slutet av 1965, Vitersse 2L Mk1 och Vitesse 2L Mk2 har tydligt olika insug nämligen. Insuget är det som sitter på 2L Mk1 då prefixet är HC.
Det höga motornumret liknar inget som fanns i serieproduktionen. E kan betyda ESS-motorblock, vilket betyder att det kan vara en av de motorer som Triumph hade i reserv i händelse av reklamationer. Men det finns fler antaganden om vad E och det höga numret betyder.Och man kan inte heller utesluta att det kan vara en FRE-motor

T.ex KAN det också vara fråga om en motor från en CKD-bil som sammansatts på någon udda plats i Europa eller världen.
(CKD = Complete Knock Down = bilen kom som en komplett byggsats till sammansättningsfabriker till olika platser för att kringgå kostnader i samband med export/import. Vore därför intressant att få veta chassinumret också, vilket sitter på torpedens högra yttersida).

Han som jag rådfrågat sammanfattar så här:
"HC81029E:
Prefixet HC säger att den (ursprungligen) tillverkades med Vitesse 2L specifikation
Löpnumret 81029 påvisar att det är numrerat långt efter nedläggningen av Vitesse 2L Mk2
Suffixet E säger att det är en motor av vid tillverkningen ännu inte bestämd specifikation."


Sista chassinumret för alla tre generationerna av Vitesse är ju 58109. Även om chassinummer och motornummer kan ha större eller mindre differenser, tror jag knappast att det tillverkades över 20000 fler motorer till Vitesse än vad man tillverkade Vitessechassier/bilar

Det vore önskvärt om du kan bifoga bilder av hela motorrummet, där man ser hela motorn, från både höger och vänster sida så att det går att se hur den är monterad och om den lutar bakåt och/eller i sidled. Gärna en bild på fronten av bilen men flipfronten nedfälld och en från sidan med uppfälld flipfront.
By guest
#8146
för att förvirra lite mer :)
på regbeviset under rubrik E står identifieringsnummret, detta är identiskt med det nummer som står på motorn,
det nummer som är instansat på chassi är H08029E bara för att förvirra lite.
bilen är inte av flipfront modell, på regbeviset står: årsmodell 1963, antal sittplatser inkl förarplatsen: 2, Märke: Triumph, fordonskategori: personbil, Handelsbeteckning Triumph 2000, karosseri: öppet
enligt reg.beviset skall motorn vara på 68.0 DIN, tjänstevikt 910
ska byta topplockspackning på den i januari därför jag undrade lite över motorn, har packningar till både Mk1 och MK 2 så någon av dem borde passa.
Ni får ursäkta men jag kan inte låta bli blir lite av en vinterfrågesport :)
Bilagor
_DSC39712.jpg
_DSC39712.jpg (44.28 KiB) Visad 7306 gånger
_DSC39753.jpg
_DSC39753.jpg (115.3 KiB) Visad 7306 gånger
Användarens profilbild
By Bror
#8147
Din bil är definitivt inte någon Vitesse och inte någon 2000 heller. Dessa bilar är 4- respektive 5-sitsiga och 2- resp 4-dörrars. Vikten på 910 kilo talar för en mindre bil än 2000 som vägen c:a 1270 kilo . Prefixet på chassi- och motornummer på alla Triumphbilar består av 2 bokstäver. Bostaven H finns mig veterligen inte som chassinummer (=identifieringsnummer) på någon Triumph. Chassinumren hos i princip alla Triumphmodeller har också ett suffix efter siffrorna i chassinumret. T.ex. LDL där L betyder Left Hand Drive och DL betyder Saloon (=Sedan i den "ickebrittiska" terminologin).

Det finns bara en Triumph 2000 i Sverige som är öppen och det är en Convertible Conversion (=Cabbe på bilbeteckningsslang) Det är Triumph 2002 Mk2 -72 med Prefixet ME och suffixet LDL. Den är ombyggd till Convertible regbesiktigad för detta och har baksäte. Jag tror numret H09028E kan vara ett karossnummer såvida det inte är ett mysko ramnummer, som kan förkomma på rätt många av de Triumph som hade separat ram men inte på alla. Har din bil självbärande kaross eller ramburen kaross.
De av Triumphs sportbilar som har 6-cylindriga motorer, men har konventionell motorhuv, var byggda som sportbilar. Deras modellnamn är TR4, TR4A, TR250 TR5PI och TR6. En annan öppen modell som är regad som 2-sitsig (i Sverige i alla fall) är Triumph Stag men anses inte vara en sportbil. Den har i original Triumphs egen V8-motor på 3 liter. Skapligt förenklat kan man säga att den första generationen av Saab 99 hade halva den motorn som drivkälla.
Jag tror att din bil inte har något mer än motorn gemensamt med Triumph, såvida den inte har separat chassi och ram. Det var förr nämligen rätt populärt att bygga sim egen kaross på motor, chassi och ram från Triumph Herald, Vitesse, Spitfire och GT6 samt i vissa fall också i sällsynta fall på motsvarande motsvarade underrede från TR4 och 4A. I England finns färdiga KIT till bilar som Gentry, Spartan, Sabra Sport, Moss Malvern med flera. Bond Cars i England byggde flera tusen bilar som Equipe GT4, GT4S och 2L Mk1 och Mk2, dessa omfattades av Triumph garantiåtaganden. Mk2:a finns även som Convertible. I Sverige finns 13 st Bond.
Om den är öppen och 2-sittsig gissar jag på antingen ett totalt hembygge som "gått hem" i registret som en Triumph. Eller en Gentry eller Spartan .
/B
By guest
#8148
Men det sitter ju ett Triumph märke fram på den ;) Japp det är en Spartan.
Bilagor
_DSC39709.jpg
_DSC39709.jpg (140.05 KiB) Visad 7297 gånger
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]