Sida 1 av 1

Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-06 21:35
av Marcus
Halloj...

Har fått i uppdrag av en bekant att fixa ordning hennes nyinköpta Spitfire...
Tanken är att fixa så den blir säker och går igenom besiktningen, resten ska hon fixa.
Ser fram emot projektet men kommer behöva eran hjälp ::)

Bilen i fråga är som sagt en -64 och senaste godkända besiktningen är i början på 80-talet tack vare det så har den klarart sej ganska bra mot rost, kommer byta ut golvet men tror att det är det enda som behöver rostlagas...
Det sitter en 6-cylindrig motor i från en GT6 (om jag har förstått det rätt), verkar vara en trevlig motor :)
Någon har svetsat på hemska skärmbreddare och lackat bilen lila, inte alls vackert.

Har lite bilder men får återkomma med det när jag sitter vid rätt dator...

Har några frågor innan jag ska göra första beställningen av grejer, hoppas ni kan hjälpa mej.

Kardanaxeln passar inte med nya motorn.
Medbringare har sex bultar på lådan och fyra på bakaxeln. Finns det kardaner som är anpassade för detta motorbyte ellerär det bara att tillverka en ny kardan med olika bultmönster??

Motorhuven går inte alls att stänga.
Finns det scoop att köpa och svetsa på befintlig huv eller skiljer det mer mellan original- och GT6-huven än just scoopet, är det att fuska :)??

Tack tack //Marcus

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-07 5:54
av Mats Nilsson
Första frågan är om bilen är besiktigad med motorn som sitter i.
Det låter ju på din beskrivning som att det är en inte helt färdig motorkonvertering, i så fall skulle jag rekommendera att börja i den änden. Om man inte är helt säker på att man kan besiktiga med motorn som sitter i så är det ju meningslöst att lösa en massa problem relaterat till den.

Byta golv kan bli en riktig rysare om man inte tänker sig för, karossen blir helt lealös när man kapar bort det gamla golvet och man måste förvissa sig om att dörröppningarna är korrekta innan man svetsar i det nya golvet. Uppmätning och kryss-stagning, kontroll och dubbelkontroll! Det finns information om detta i äldre trådar.

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-07 6:35
av Lars garage
Marcus skrev:Kardanaxeln passar inte med nya motorn.
Medbringare har sex bultar på lådan och fyra på bakaxeln.
6 bulthål? Är det inte 4 som gäller hos såväl GT6 som Spitfire? Kanske det är en växellåda från annat bilmärke / variant?

Bilder på motor o växellåda vore intressant, och på övriga bilen också förstås.

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-07 10:09
av Odd
Lars garage skrev: Är det inte 4 som gäller hos såväl GT6 som Spitfire?
Jo, så är det. Några sexbultade medbringare har jag aldrig sett - till och med min V8 har fyrbultade medbringare på kardanaxeln...
Kanske det är en växellåda från annat bilmärke / variant?
Så är det säkerligen - eller en medbringare från någon industriapplikation...

Jag tror jag helhjärtat ställer mig bakom Mats Nilssons konstateranden:
... att det är en inte helt färdig motorkonvertering,
Som med största sannolikhet aldrig har varit registreringsbesiktad med den stora motorn.
... jag rekommendera att börja i den änden. Om man inte är helt säker på att man kan besiktiga med motorn som sitter i så är det ju meningslöst att lösa en massa problem relaterat till den.
Ett understatement om något! :educated:
/Odd

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-09 18:24
av Marcus
Tack för alla bra svar :)
Vi håller på att kolla upp registreringen, det är ju som ni säger en bra ända att börja på...
Har inte fått fram några bra bilder ännu, återkommer med det!

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-11 21:52
av Marcus
Jag har tagit några bilder.... JÄTTE dåliga :)
Ska ta lite flera när det är ljust ute.

Men lägger upp bilderna jag tog ändå, håll till godo!!
Bild

Bild

Bild

Som ni ser så är det en hel del jobb ::)
Men det ser värre ut än vad det är, relativt frisk i plåten.

Vet inte hur jag räknade. Utgående axel från lådan har fyra hål till skruvarna så originalkardanen passar
kanon det räcker nog med att korta befintlig kardan, fel av mej :)

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-14 22:47
av Marcus
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite nya bilder :)
Är det någon som kan identifiera motorn???
Är det kanske någon som känner igen bilen?

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-15 12:40
av Odd
Är det kanske någon som känner igen bilen?
Är inte det där den där japanens bil?! Tror han hette Nobuo Onishi - och bilen såg hm, mystisk ut redan då, i början av 80-talet. Jag tog för givet att den pressades och blev armeringsjärn när han försvann ur klubben, men tydligen inte...

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-17 10:18
av yo-1
Motorn är nog som du säger från en GT6a.
Lycka till med renoveringen!

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-17 17:30
av Odd
Hade inte alla GT6 sluten vevhusventilation?

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-17 20:46
av yo-1
Det kanske de hade, även före 69?. Gjorde min gissning utifrån att det ser väldigt likt ut min bil. Men annat oljepåfyllningslock och lite annan dragning av slangarna mellan förgasarna.

Motorn sitter rakt och inte lutad som i salooner. Men det kanske kan har lösts med andra motorplåtar. Vad vet jag, överlåter utlåtanden åt proffsen.

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-18 19:30
av Bonnie
Motorn är enl säljaren från en tidig GT6 och på 1,6L. Jag funderar på vilka hk den är på, 70-84?
Någon som vet hur man avgör det?

Odd, vad kul att du minns bilen, imponerande. Nu har den fått en andra chans.

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-18 20:35
av Odd
OK,
då kan vi börja nysta i det här - och det där förklarar ju den öppna vevhusventilationen... :educated:

1. GT6 var aldrig utrustad med 1600-sexan (inte ens som prototyp!), det var endast de första årens Vitesse 6 (därav 'Vitesse 1600') i databöckerna. Om ni tittar i senaste Matrikeln, på sidan 198, så hittar ni data för den lilla söta 1600-sexan.

2. Lillsexan var ett skattesmitarpåhitt från början, men iom att GT6 skulle introduceras (som till och med skattesnikiga britter insåg var i behov av tvålitersvarianten) så ensades motorproduktionen så att alla tre modellerna med sexor: 2000 (Mk1), Vitesse (2L Mk1) och GT6 fick samma grundmotor på två liter. 2000 hade haft den redan från introduktionen...

3. Lillsexan blir en utmärkt bojsten - om man bara tvättar bort alla oljerester först. Den mindre, lättare och avsevärt mycket reservdelsenklare 1500-versionen av Spitfiremotorn är ett mycket bättre motorval för er. Man vinner bra med vikt, får nästan samma toppeffekt och vridmoment - och (i samband med den i vilket fall, oberoende av motorval, nödvändiga helrenoveringen) uppborrad till ~1600cc så ger den mer effekt och högre vridmoment än lillsexan. (Lillsexan, precis som 1200-fyran går inte att borra upp på samma sätt.)

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-18 21:03
av yo-1
Eller så byter man till 2.5liters sexan. Det är det nog ingen som märker. ;-)

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-18 22:24
av Mats Nilsson
Odd skrev:Lillsexan blir en utmärkt bojsten - om man bara tvättar bort alla oljerester först. Den mindre, lättare och avsevärt mycket reservdelsenklare 1500-versionen av Spitfiremotorn är ett mycket bättre motorval för er. Man vinner bra med vikt, får nästan samma toppeffekt och vridmoment - och (i samband med den i vilket fall, oberoende av motorval, nödvändiga helrenoveringen) uppborrad till ~1600cc så ger den mer effekt och högre vridmoment än lillsexan. (Lillsexan, precis som 1200-fyran går inte att borra upp på samma sätt.)
Jag håller absolut inte med!
Den lilla sexan är en underbar motor vars karaktär passar utmärkt i en Spitfire!
Vitesse 6, med den lilla sexan, är eftertraktad i UK. Inte bara för att det är en tidig modell utan även för sin motor som är varvvillig och med en underbar sång.
Såväl effekt som vridmoment är bara marginellt högre än i fyran vilket kan ses som en nackdel men även som en fördel. Det borde bli betydligt lättare att få igenom bilprovningen än en tvålitersmotor. Visst kan en 1500 verka som ett bättre alternativ, dessutom med största sannolikhet mycket lättare att få godkänd. Men varför alltid låta förnuftet råda? Då vore väl en Volvo S60 ett bättre alternativ än såväl Spitfire som TR8?

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-18 23:40
av Mats Nilsson
Bonnie skrev:Motorn är enl säljaren från en tidig GT6 och på 1,6L. Jag funderar på vilka hk den är på, 70-84?
Någon som vet hur man avgör det?
Effekten är inte så imponerande. Om motorn är lågkomprimerad har den 64 BHP, om den är högkomprimerad (vilket den med största sannolikhet är) är effekten 70 BHP.
Det finns motorer som är såväl lättare som med högre effekt men knappast någon som slår den lilla sexans karaktär och vackra sång!
spec.jpg
spec.jpg (1.25 MiB) Visad 18870 gånger

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-22 9:44
av Bonnie
Tack, Bra schema. Vitessemotorn ökar något i effekt men minskar i vridmoment...intressant. Är sugen på att använda den motorn, blir lite mod av huven dock. Ser ut som nån försökt att stänga den med våld över den nya motorn :-\

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2013-11-22 10:01
av Lars garage
En vassare kam borde lyfta effekten. Moss har till 6 cylindriga, fast om de passar i 1,6 liters ??

Re: Triumph Spitfire Mk1 -64 renovering...

Postat: 2014-06-09 14:22
av spitfire73
Hej!

Jag var och tittade på denna bil då den var ute på Blocket, just för att den hade en 1,6-liters motor enligt säljaren. om jag minns rätt, hade den då en 2000 växellåda, och om jag inte minns fel så lutade förgasarna vilket pekar på 2000 insug. Men motorn var en 1600 så det var inte mycket som stämde. Den var även rejält rostig när jag tittade på den.
Kul att någon har förbarmat sig över den! Jag är mycket nyfiken på hur det går! Har ni kommit någon vart sen förra inlägget?

MVH Lars-Åke