- 2013-06-03 22:43
#6735
Hej Nu är jag igång igen med frågor på min Herald convertible 13/60 1970. Just lyft toppen på den. Oljeläckage samt lite läckage mellan 3 och 4:ans cylindrar. Lite ojämn tomgång och svårt att ställa in förgasarna (trots renoverade). Komp-prov visade ca 6, 6, 8, 4. Kunde nog se att det verkade läckt över mellan cylindrarna. Har mätt upp toppen kan ej se någon skevhet eller annat. MEN nu till problemet: Hur skall toppackningen vändas? Brukar stå "TOP" (som det även står i Haynes bok) men inte fan står det något på nya packningen!? Kan se att den gamla var vänd så man kan se som runda ringar av aluminium (eller vad det är) var uppåt och mera oregelbundna aluminium-förstärkningar vända nedåt. Då är frågan vad denna rättvänd?? Möjligen någon som vet? Kanske även vet åtdragningsmomentet och i vilka steg den skall dras. Jag vet ordningsföljden. Skall den efterdras och i så fall när?
För övrigt mycket nöjd med att köra denna bil. Särskilt över förväntan nedkabbad! Inget direkt otäckt vinddrag i nacken, som jag var rädd för. Körde 20 mil i helgen nedkabbat på ett rally. Mycket trevligt. Och det går faktiskt dessutom att sitta två i baksätet. Trångt men fullt möjligt. Just detta med fyrsitsig cab gör denna bil ganska unik i små äldre veteranbilsklassen. Nu även rätt ok känsla med ljudet från dubbla förgasare och lite grövre avgassystem. Bara synd att bilen är i risigaste laget men får bli lite renoveringar och lackering framöver.
För övrigt mycket nöjd med att köra denna bil. Särskilt över förväntan nedkabbad! Inget direkt otäckt vinddrag i nacken, som jag var rädd för. Körde 20 mil i helgen nedkabbat på ett rally. Mycket trevligt. Och det går faktiskt dessutom att sitta två i baksätet. Trångt men fullt möjligt. Just detta med fyrsitsig cab gör denna bil ganska unik i små äldre veteranbilsklassen. Nu även rätt ok känsla med ljudet från dubbla förgasare och lite grövre avgassystem. Bara synd att bilen är i risigaste laget men får bli lite renoveringar och lackering framöver.
Bilagor
IMG_5516.jpg (66.02 KiB) Visad 4866 gånger
Triumph Herald Convertible 13/60 -70, Riley RMA Saloon-47, Fiat 600 Multipla-56, SAAB 93 -58, Citroen AMI6 -68, Fiat 500 Giardinera, Reliant Robin, Crecent 2000 -56, Alfa Spider -83