- 2013-03-12 13:21
#6390
Jag blev av med mitt varmgarage i samband med flytt och hade bilen(2000 MKII) på gården några dygn i höstas innan jag körde bilen till vinterförvaring i varmgarage.
Efter bara några dygns utomhusvistelse kunde jag märka en negativ inverkan på bilen. Dels blev den extremt svårstartad. Sedan när jag väl fick igång bilen så gick den allt som oftast bra på tomgång. När jag väl skulle åka med den så går den hur rent som helst men helt plötsligt kan den den börja hacka/bluddra och det känns som att motorn stängs av i några sekunder ungefär som att bränsletillförseln stryps. Endast tack vare att bilen vid flera tillfällen hade god fart så lyckades jag vi flera tillfällen hålla den rullande till det att den hoppade igång igen. Men när bilen hade låg hastighet hände det att jag fick tvärstopp. Det jag fick göra då var att spreja startgas i luftburkarna och då hoppade den igång igen när jag vred på nyckeln.
Problemet försvann aldrig helt men kunde vara frånvarande i några mil bara för att rätt som det var återkomma med full effekt. Detta gjorde att resan till vinterförvaringen i Dalarna var mer än spännande i synnerhet efter Sala. Motorstop i "enkörfältaren" var det sista jag vill ha.
Det regnade som bekant en hel del i höstas. Något sa mig att fördelarlocket kunde ha någon spricka som gjorde att det kom in fukt i fördelaren.
Jag har köpt ett nytt ännu ej monterat fördelarlock. Förhoppningen är att det motar problemen. Men något får mig att tänka att det kanske inte är det som är problemet? Är det någon som känner igen detta?
Efter bara några dygns utomhusvistelse kunde jag märka en negativ inverkan på bilen. Dels blev den extremt svårstartad. Sedan när jag väl fick igång bilen så gick den allt som oftast bra på tomgång. När jag väl skulle åka med den så går den hur rent som helst men helt plötsligt kan den den börja hacka/bluddra och det känns som att motorn stängs av i några sekunder ungefär som att bränsletillförseln stryps. Endast tack vare att bilen vid flera tillfällen hade god fart så lyckades jag vi flera tillfällen hålla den rullande till det att den hoppade igång igen. Men när bilen hade låg hastighet hände det att jag fick tvärstopp. Det jag fick göra då var att spreja startgas i luftburkarna och då hoppade den igång igen när jag vred på nyckeln.
Problemet försvann aldrig helt men kunde vara frånvarande i några mil bara för att rätt som det var återkomma med full effekt. Detta gjorde att resan till vinterförvaringen i Dalarna var mer än spännande i synnerhet efter Sala. Motorstop i "enkörfältaren" var det sista jag vill ha.
Det regnade som bekant en hel del i höstas. Något sa mig att fördelarlocket kunde ha någon spricka som gjorde att det kom in fukt i fördelaren.
Jag har köpt ett nytt ännu ej monterat fördelarlock. Förhoppningen är att det motar problemen. Men något får mig att tänka att det kanske inte är det som är problemet? Är det någon som känner igen detta?
Triumph Spitfire MK IV - 1973
...
...