Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
#6390
Jag blev av med mitt varmgarage i samband med flytt och hade bilen(2000 MKII) på gården några dygn i höstas innan jag körde bilen till vinterförvaring i varmgarage.

Efter bara några dygns utomhusvistelse kunde jag märka en negativ inverkan på bilen. Dels blev den extremt svårstartad. Sedan när jag väl fick igång bilen så gick den allt som oftast bra på tomgång. När jag väl skulle åka med den så går den hur rent som helst men helt plötsligt kan den den börja hacka/bluddra och det känns som att motorn stängs av i några sekunder ungefär som att bränsletillförseln stryps. Endast tack vare att bilen vid flera tillfällen hade god fart så lyckades jag vi flera tillfällen hålla den rullande till det att den hoppade igång igen. Men när bilen hade låg hastighet hände det att jag fick tvärstopp. Det jag fick göra då var att spreja startgas i luftburkarna och då hoppade den igång igen när jag vred på nyckeln.

Problemet försvann aldrig helt men kunde vara frånvarande i några mil bara för att rätt som det var återkomma med full effekt. Detta gjorde att resan till vinterförvaringen i Dalarna var mer än spännande i synnerhet efter Sala. Motorstop i "enkörfältaren" var det sista jag vill ha.

Det regnade som bekant en hel del i höstas. Något sa mig att fördelarlocket kunde ha någon spricka som gjorde att det kom in fukt i fördelaren.

Jag har köpt ett nytt ännu ej monterat fördelarlock. Förhoppningen är att det motar problemen. Men något får mig att tänka att det kanske inte är det som är problemet? Är det någon som känner igen detta?
#6391
Alla bilar som varit med ett antal år har fukt i bränsletanken. Det bildas rost som sätter igen bränslefilter. Vill man känna sig trygg så ska man ta ut tanken och göra ren den samt byta bränslefilter. Är det rost i botten på tanken eller toppen på insidan bör man på lämpligt sätt ta bort.
Jag har två bilar som är drygt 30 år gamla och bägge två har haft kraftiga rostangrepp i tanken

//Sewe
#6392
Ingen enkel operation att lossa tanken på en 2000 MKII gissar jag? Tanken på 2000 sitter väl innanför/ovanför bakaxel och hela det paketet?

Konstigt bara att fenomenet dyker upp efter att ha stått ute ett par dagar i regn. Fukt kan jag tänka mig, men att rost ska uppkomma och bli ett problem på så kort varsel? Det kan iofs handla om ett olyckligt sammanträffande.

Lika bra att hälla i lite K-sprit i tanken, återstår att se om det tar hand om fukten.
Senast redigerad av MKII den 2013-03-12 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
#6393
Hmm
Låter mer som det var bränslet...
Var det Frysgrader under den perioden den stod ute samt under körningen??
Då är det inte omöjligt att du fick isbildningar i bränslet både här o där...
Just att det startade med en gång när du nyttjade startgas..
Ähh det är klart,, startgas gör att antändningspunkten blir mycket lägre och då kan det räcka med en halvtaskig gnista..
Hade en bil som vägrade gå i gång utan startgas ,, visade sig sedan att tändstiften blivit riktigt sura en gång ..
Det var när jag hade skruvat runt och råkat dra ut 12V till tändspolen utan att ha sett detta.
Hmm det var 3 månader gamla stift...
Bytte till nya stift efter en v. sedan var det frid och fröjd igen.
Hade samma fenomen med en dålig Kondensator i tändfördelaren som det gått in fukt i....
Taskig kontakt med Rotorn i tändfördelare
Skadad kabel till brytarspetsarna samma fenomen.
På byggnad på brytarspetsarna .....
Tyvärr, listan kan göras lång....
Men du säger att bilen står i varm garage nu ,,eller ??
Fungerar den som den ska nu ??
Om svar Ja ,,, då är det bara att ta fram en duschspruta som kan ge en riktigt fin vatten dimma.
Om du har absolut rent vatten i kranen lägg i 2 gryn/korn hushålls Salt i vattnet i sprutan.
Starta motorn och ge fördelar locket en liten dusch på utsidan ,,avvakta och se ,,, om allt funkar normalt ,,,gå då vidare till tändkablarna och gör det samma
Stäng av motorn ...Ta av fördelar locket o ge en ytterst liten minimal dusch inne i detta lock, återmontera och försök starta... ja du förstår själv...
Det är bara att testa på,,,
PS
Alldeles rent vatten isolerar, leder alltså inte ström
Dock kan det finnas rester på ytorna som du gjuter in i en tunn vatten dimma som gör att vattnet leder....
Men annars är salt tricket bra.
DS
#6394
Ja den står i varmgarage nu. Under vintern har jag bara startat den utan att köra runt så jag vet inte riktigt. Fenoment verkade som sagt främst uppstå under färd så jag vet inte om den beter sig normalt nu. Det hade inte hunnit bli minusgrader innan jag ställde den för vintern.

Ny rotor och nya brytarspetsar sitter monterade sedan tidigare (bara någon säsong på nacken).
#6395
Hmm
Då låter det inte som om det är ett tändnings problem men man kan inte samtidigt utesluta det.
Jag hade nog gått på Bränsletillförseln i stället, alltså som första kontroll.
Det blir till att rensa 1st Bensinpump (om den nu är delningsbar) sedan framåt , förgasare etc.
Brytarspetsar , fördelar lock, rotor ska klara 1000-2000 mil utan problem om man köper något så när kvalitet.
Dock kan en dålig Konding göra så att brytarspetsarna snabbt bildar påbyggnad på ena sidan och en krater på andra.
Kondingen förmildrar gnistbildningen som uppstår mellan brytarspetsarna.
Med åren så "Torkar" kondingen innuti och kan börja läcka ström speciellt vid fuktig väderlek.
Det kan då uppstå märkliga fenomen...
Normalt byter jag konding 1 gång / 2 omgångar brytarspetsar.
Tändspolen föråldras oxå... likaså tändkablar..
Moderna tändkablar där isoleringen är Silikonbaserad har betydligt längre livslängd än äldre Plastisolerade, det är min erfarenhel ,, någon annan kanske har något att tillföra här.
Oavsett isolering ,,,En bov är dock tändkablarnas anslutning i fördelar locket och tändspolen,,,
Hade en 740 för ett tag sedan som hade tändkabeln för 3 ans cylinder helt sönderfrätt nere i anslutningen i fördelarlocket.
Den bilen gick ganska ryckigt vill ja lova..
Men som sagt börja med bränslet..
Och du, du får hoppas på att det inte är tanken som är boven...
//Ingesjo
#6397
Ja Janne
Håller helt med.
Elektroniskt tändsystem är rätt mycket bättre,,, redan att byta till ett enklare system ger resultat.
Med enklare menar jag man behåller original fördelare och byter ut brytarspetsar till en elektronisk sensor.
Dagens kondingar ::)
Hmm köper man Bosch original så brukar dessa vara bra :-)
Kinesiska lågkvalitets kondingar = man kan inte lita på angivna värdet. :-\ eller så är dessa helt kass från början.
#6398
Jag funderar ändå på att införskaffa och byta övriga delar av tändningen. Ny spole, ny sladdhärva till stiften och ny konding. Och gör ett stegvis systematiskt byte av dessa delar.

Förövrigt har jag aldrig bytt dessa delar och jag är ändå haft bilen i snart 10 år. Innan dess har bilen varit avställd sedan 1980. Iom att bilen i princip är i oskruvat originalskick så är min gissning att dessa delar aldrig har bytts ut. Detta gör att varje enskild del i princip skulle kunna vara 43 år gammal. Då kan det så att säga vara på tiden.
#6400
Ujujuj 43år gamla saker :-D
Mycket som gjordes för 43 år sedan som hade bättre kvalitet än dagens slit o släng....
MKI
Om du ändå ska byta byt till typ det här,, bara dubbelkolla att det passar för din fördelare.
http://www.ebay.co.uk/itm/Powerspark-45 ... 53eff791f8
+ en ny tändspole
Eller
http://www.ebay.co.uk/itm/Triumph-Spitf ... 2c69c13f98
Jag kör med Accuspark och det funkar klockrent.
Du måste ställa in tändningen efteråt ,, helst med Stroboskop lampa..
Är din Fördelare sliten så kan du för en billig peng ca. 1000SEK köpa en helt ny kit i UK med förmonterad elektronisk tändning, typ denna.
http://www.ebay.co.uk/itm/Midget1500-el ... 2c69ac6c23...
Jag vet inte säkert ,,men du är väl snabbt uppe i en 500:- bara för tändkablar och lite andra delar hemma i Sverige.
Den sista länken, är till en bra butik ,, jag köpte mina grejer där,,, räkna med +£20 för postgång till Sverige för en komplett kit.
Håll bar koll på att det passar din bil/motor
Ha det...
#6401
Tack för alla bra tips! Låt oss som sagt hoppas att det inte är tanken som är grisig. Jag ska kolla "glaskoppen" det kan ju hända att det ligger något skräp i filtret. Stressigt som det alltid är när det har råkat bli stop i maskin i någon gatukorsning så har jag inte haft en tanke på att kolla om det är någon soppa i "glaskoppen". Rätta mig om jag har fel men, koppen borde ju i så fall vara tom om det är något som proppar igen i tanken? Och i så fall kan jag ju alltid testa att pumpa fram soppa med handpumpen som sitter på koppen.

Men är det soppa i koppen och om felet fortfarande är bränslerelaterat så står ju felet så fall att hitta någonstans mellan koppen och insuget. Klen tröst kanske men jag inbillar mig att det är lättare att få loss förgasarkittet än tanken.
#6402
på en bil som stått så länge så bör du helt klart släppa ut bränslet ur tanken. Lätt att lossa hålet där givaren sitter. En rengöring och byte av allt bränsle är något alla borde göra då och då. Dessutom stryker du en felkälla. Mina bilar är bara ca 30 år och det såg ej vackert ut på slutet när man tog ut bränslet. Från fin färg till mer och mer rostigt så...

//Sewe
#6403
Rensning av bensintank är aldrig trevligt...
Glöm inte att tänka på säkerheten om du ger dig in på det...
En tank är som en bomb då den innehåller 1dl bensin...
Helt tom tank med kvarvarande bensinångor är oxå livsfarlig...
En säkerhetsåtgärd är att på något sätt tömma tanken helt när den sitter i...
Jag hade gjort det med en elektrisk bensinpump och pumpat över till dunk/dunkar...
Sedan fylla tanken med vatten och spola/pumpa ur, kan behövas flera gånger...
Låt tanken sedan lufta, under ett par dagar, spola sedan en sista gång med vatten innan du skruvar ur den från bilen.
Men när allt är säkert och inga bensinångor finns kvar, så är ett gammalt trick att kasta ner 1 eller 2 nävar (eventuellt mer) marmorkross i tanken.
Marmorkross är av typen som man använder som prydnad på gravar, det går bra med singel (stenkross) oxå.
Sedan gäller det att skaka runt detta, alltså invändig slipning/blästring typ...
Man kan sedan tömma ut detta och spola rent, använd vatten både till tanken och krosset...
Sedan håller man på tills man är säker på att det inte blir brunt av rost längre...
Hur man efterbehandlar kan säkert någon här på forumet svara på, jag har dålig koll på dagens kemikalier för detta...
Risken är om din tank är hårt rost angripen att det slutar med en tank som är som ett såll...
Är det inte för tokigt och bara ett par små hål koncentrerat till en liten area så går det ofta att tennspackla (löda) igen...
Men det får avgöras från gång till gång, större ytor med småhål = byta plåt och svetsa...
Läcktesta tanken med vatten innan du monterar in den igen. Jag hade fyllt den och tryckt upp den lite lite med tryckluft (0,1 bar) OBS! Hela tanken ska då vara fylld med vatten.
Men låt oss hoppas på att du inte behöver göra denna operation...
Förvisso är det kanske rent av dax att rensa tanken ändå. Obs, vatten lägger sig på botten och sitter bensinledningens pickup högt upp så kan det finnas någon dl eller l vatten i botten på tanken.
Det får du avgöra...
PS
Du måste vara säker på att det inte är några bensinångor kvar i tanken när du börjar jobba med den, jag kan inte ta ansvar för den biten.
DS
#6405
Om nu tanken är i dåligt skick finns det nya som ej är jättedyra att köpa och med lågt pund nu så gäller det att passa på.
Provat att rengöra med stenkross, fungerade så där. Svårt få bort ytrost även om flagor lossnade lätt
Dessutom är hålet för litet för att få in handen för att handslipa :-(
Hör av dig om hur det går för dig.
Tacksam för om någon kan ge förslag på vad man kan skyddsbehandla plåten med invändigt!

//Sewe
#6406
Sewe// förr var det någon typ av epoxy man behandlade med ...
Man hällde det helt sonika i det i tanken och vände runt på denna tills det härdade...
Min MC tank är behandlad så, Matcheless 1958... men det har börjat släppa så smått nu. Tanken renoverades för 10 år sedan i UK
OBS epoxy skapar ångor som är minst lika farliga som bensinångorna, ny bomb m.a.o...
Borde finnas någon form av bensintålig vattenbaserad 2 komponent i dag...
HA det
#6408
Jo jag hoppas på någon enkel lösning. Och den har varit så bra för att den aldrig har krånglat, aldrig har det varit några direkta bekymmer. Den är i sådant skick att den känns som en ny bil. Bara att starta och köra. Men som det känns nu skulle jag nästan vilja sälja bilen...men ändå inte, den har ju dragkrok och det är ju bra :-\
#6409
Hur kallt var det när du körde bilen till det nya garaget? Jag tänker på sommar- kontra vinterbränsle. Ett sommarbränsle fungerar inte så bra på vintern då det förångas sämre ju kallare det är. Ger svårstartad, ojämn gång, kraftlös motor. Man kan få många konstiga fenomen pga detta. Det är därför man inte sparar gräsklipparbränslet till snöslungan. I kombination med ev. tveksamma bränsle-/tändsystemsdelar blir det ännu mer körbarhetsproblem.

Rost i tanken minimeras genom att hålla tanken välfylld, knôkafull är bäst när man ställer av den för vintern.
#6410
Det var i oktober som jag ställde undan den, och det hade ännu inte hunnit bli minusgrader.

Sista tiden hade jag den, knackig gång till trots, som everyday driver mao tankade jag regelbundet. 2000 drar som bekant mycket soppa så jag tankade dessutom minst en gång under resan till vinterförvaringen.
#6411
MKII
Låter som om en full service krävs.
Tändstift brytarspetsar etc. + kontroll av förgasare, bränsle ledningar etc. Ja vilket skick är dom i?
Hmm, byter du olja och oljefilter innan du sätter in bilen för vintern...?
Nu får jag säkert påhopp efter mina påstående nedan.
Jag byter alltid olja och oljefilter innan vinter förvaring.
Sedan körs motorn tills den når arbetstemp, slår av motorn, ut med stiften ett eller två pump från oljekannan i var cylinder (10-40W mineralolja).
Snurrar runt motorn med startmotorn, i med stiften igen, sedan är det klart för vintern...
Startar bilen på våren med de gamla stiften i, byter till nya efter varmkörning.
Obs normalt brukar jag slå en flaska K-sprit i tanken, vid sista tankningen - när nu den nu blir :-D .
Har faktiskt tankat sista tankningen 2ggr på en vecka för något år sedan :D Ja det blev fint väder...
Risken med att låta "Sommarens" olja stå kvar över vintern är att det kan fällas ut kondensvatten från denna "Gamla" olja.
Tydligen samlar oljan på sig en viss mängd fukt under sommarsäsongen.
Dock gjordes inget av ovanstående på LoCusten i höstas för jag hade planerat att riva motorn ändå.
Men på båten så gjordes det samma som ovanstående + bensinfilter + renspolning av kylningen, 1st med färskvatten sedan med glykol/vatten + byte av drevolja. Då hade båtmotorn 4 gångtimmar :-(
Förbaskat dyr hobby det där... >:(
#6412
Sewe skrev:... Tacksam för om någon kan ge förslag på vad man kan skyddsbehandla plåten med invändigt!
POR15 Fuel Tank Repair Kit - den nya versionen som tål alkoholbränslen... POR15 Fuel Tank Repair Kit

(Själv siktar jag på att antingen varmgalvanisera eller helt nybyggt i rostfritt...)
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]