- 2013-02-10 0:27
#6248
Hej, vi undrar över vad denna modifikation kan vara på vår motor:
Det gäller alltså den metallklädda slangen som går från oljetrycksensorn till topplocket. Den finns inte med i Haynes handboken så vi antar att det är en modifikation. Vår gissning är att det är en sluten vevhusventilation. Men det som i Haynes kallas "breather pipe" på andra sidan motorn sitter kvar, är det orginal icke sluten vevhusventilationen? Vi har läst att det idag är lagkrav på sluten vevhusventilation, gäller detta för äldre bilar? Om man bygger en sluten vevhusventilation, borde man inte då täppa till den icke slutna då?
Och en fråga till för att klämma in så många som möjligt kommer inte oljetrycksensorn påverkas av att ventilationen ligger på samma "utgång"? Om det är en ventilation vill säga..
Mvh Markus och Mats
Det gäller alltså den metallklädda slangen som går från oljetrycksensorn till topplocket. Den finns inte med i Haynes handboken så vi antar att det är en modifikation. Vår gissning är att det är en sluten vevhusventilation. Men det som i Haynes kallas "breather pipe" på andra sidan motorn sitter kvar, är det orginal icke sluten vevhusventilationen? Vi har läst att det idag är lagkrav på sluten vevhusventilation, gäller detta för äldre bilar? Om man bygger en sluten vevhusventilation, borde man inte då täppa till den icke slutna då?
Och en fråga till för att klämma in så många som möjligt kommer inte oljetrycksensorn påverkas av att ventilationen ligger på samma "utgång"? Om det är en ventilation vill säga..
Mvh Markus och Mats
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive