Betty

Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Betty

Inlägg av Splitfire »

Hej alla Triumphfans, här kan ni följa projektet Betty. Vi är bröderna Mats och Markus och vi skaffade hösten 2012 en Spitfire Mk1 -64. Tanken var att ha en hobby och kul sommarbil och valet föll på en Spitfire av anledningarna ekonomi, lätt-mekad, cab och framför allt utseende! Vi har inga direkta ambitioner att återställa orginalutförande utan istället göra det till en unik och rolig bil med vår prägel.
Bilens tidigare ägare går under namnet Sloth här på forumet och bilen var hemmastad i Skellefteå.
Vi kommer lägga upp bilder under projektets gång för dom som är intresserade att se vad som händer. Vi har inget slutgiltigt mål så vi får se vad det blir av Betty tillslut.

191
Betty, med ett läckande topplock, fick åka bil till Stockholm.

192
Nya hemmet, "The Busted Knuckle". https://www.facebook.com/pages/The-Bust ... ts&fref=ts
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Förutom ny topplockspackning så har Betty fått en renoverad bladfjäder. Bussningar till fjädern fick vi svarvade i teflon och delrin av en hjälpsam tekniker på Karolinska Institutet.

197

193
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Vidare så har vi rivit ut Härket aka elsystemet och samtidigt gjort lite egna uppdateringar.

194
Före..

195
..efter

198
James Bond tema på overdrive switchen, passande i en engelsk sportbil tyckte vi

196
resterna av Härket. RIP
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Elwyn Mandley
1-gear
1-gear
Inlägg: 31
Blev medlem: 2010-06-20 11:38
Name: Elwyn Mandley
Ort: Bankeryd

Re: Betty

Inlägg av Elwyn Mandley »

Kablaget ser ganska normalt ut för en gammal "Englishman". 20% original och 80% klantskalle.
Det hör tydligen till. En riktig brandfara.
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Idag har det hänt lite smått. Kupévärmeventilen isärplockad, rengjord, insmord och monterad. Nu går det att justera värmen, den satt fast innan. Bättre begagnad kylare införskaffad från Lars garage här på forumet. Kylsystemet genomspolat så det inte kommer in skräp i den nya kylen när den monteras.

199
Sämre begagnad kyl..

200
..bättre begagnad kyl

201
Vi har också en idé att sätta trumpinnar som blinkers och ljus reglage, får se hur det går..

/Mats och Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 765
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: Betty

Inlägg av Lars garage »

Trumpinnar, ni är ju tokiga :-D

Kolla in klubbtidning 2012, nr 1 så hittar ni en alternativ lösning att koppla in/ur överväxeln.
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Lars garage skrev: Kolla in klubbtidning 2012, nr 1 så hittar ni en alternativ lösning att koppla in/ur överväxeln.
Intressant, hur kan man få tag i äldre utgåvor, dom innan man blev medlem?

Mvh /Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 1050
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: Betty

Inlägg av Mats Nilsson »

Splitfire skrev:Intressant, hur kan man få tag i äldre utgåvor, dom innan man blev medlem?

Mvh /Markus
Den saken löser sig nog av sig självt så snart medlemsansökan registrerats, om jag inte är helt fel ute dimper det sedan ner ett fett kuvert i er brevlåda med tidigare nummer av klubbtidningen. Om jag har fel kommer säkert Odd, eller någon annan som vet bättre än jag, att rätta mig. - [glow=red]Du har INTE fel. /Odd[/glow]
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Mats Nilsson skrev:
Splitfire skrev:Intressant, hur kan man få tag i äldre utgåvor, dom innan man blev medlem?

Mvh /Markus
Den saken löser sig nog av sig självt så snart medlemsansökan registrerats, om jag inte är helt fel ute dimper det sedan ner ett fett kuvert i er brevlåda med tidigare nummer av klubbtidningen. Om jag har fel kommer säkert Odd, eller någon annan som vet bättre än jag, att rätta mig. - [glow=red]Du har INTE fel. /Odd[/glow]
Vad bra! Då kommer det snart massvis av intressant läsning allstå :D
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Den här helgen har det inte hänt så mycket, vi testar tyger till inredning och målar delar som håller den nya kylaren. Och så har vi gjort klart ljusreglagen:

202
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 765
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: Betty

Inlägg av Lars garage »

Ett litet tips: korta gärna av trumpinnarna. Om dom inte sticker utanför rattkransen har dom större chans att klara sig från högerlåret. Det är ju lite trångt när man kliver i och ur och just högerlåret har en förmåga att komma i konflikt med blinkersspaken.
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Lars garage skrev:Ett litet tips: korta gärna av trumpinnarna. Om dom inte sticker utanför rattkransen har dom större chans att klara sig från högerlåret. Det är ju lite trångt när man kliver i och ur och just högerlåret har en förmåga att komma i konflikt med blinkersspaken.
Ja vi funderade kring längden och kom fram till att ju längre dom är desto mer ser dom ut som trumpinnar, vilket man ju gärna vill att dom ska, fast risken finns att dom kommer i vägen för något. Vi beslutatde oss för att börja med långa och kapa när/om längden är ett problem. Som du säger så är dom nog i vägen men vi tänkte testa när stolen är på plats och bilen är på backen. Det är en väldigt enkel operation att korta ner dom.

Mvh /Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 765
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: Betty

Inlägg av Lars garage »

Det är just modellen man har på sommaren, med kortare och mer fladdriga byxben som har en förmåga att "få" tag i spaken.

Ahh, snart är det bara en vintermånad kvar - sen kommer våren. I kalendern i alla fall :-D
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Helgens bravader:

203
Drapering av mitt-konsol

204
Målning av div. delar

205
Nya högtalare. Orginalet ser kanske bättre ut men vi var inte nöjda med ljudkvalitèn

206
Motorrummet börjar ta form, framifrån och bakåt. Ny minus-jord generator införskaffad.

207
Även inredningen är på gång, sakta men säkert
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Den här helgen har det blivit mest inredningsjobb.
210
Dashtop'en formas till

211
De flesta delarna som ska ha fusklädret nästan klara. Vi funderar på att klä solskydden och handbromsdamasken också.

212
Bakom sätena och vidare ut på dörrarna tänker vi säckväv. Vi planerar även att måla en Union Jack på väven bakom sätena.
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Sewe
Administrator
Administrator
Inlägg: 438
Blev medlem: 2004-07-22 20:11
Name: Sewe Lindberg
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Betty

Inlägg av Sewe »

Min fru klär om allt utom säten i skinn. Det gäller att ha tålamod samt att jag inte lägger mig i vad hon gör :-P
skinn har vi köpt i samband med bilmarknader. En hel hud kostade förra året 600 kronor. Kontaktlim och klädnypor och en massa tålamod :-D

//Sewe
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Sewe skrev:Min fru klär om allt utom säten i skinn. Det gäller att ha tålamod samt att jag inte lägger mig i vad hon gör :-P
skinn har vi köpt i samband med bilmarknader. En hel hud kostade förra året 600 kronor. Kontaktlim och klädnypor och en massa tålamod :-D

//Sewe
Även golvet då? Hoppas det kommer upp en bild här på forumet när det är klart!
Kontaktlim och klädnypor = bra grejer. Dock svårt att limma säckväv har vi märkt. Lösningen verkar vara: mer kontaktlim. Och fint blir det, kommer mer bilder så småningom. Golvet tänkte vi dock inte ge oss på den här mekar-säsongen, blir nästa år.
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
Användarens profilbild
Sewe
Administrator
Administrator
Inlägg: 438
Blev medlem: 2004-07-22 20:11
Name: Sewe Lindberg
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Betty

Inlägg av Sewe »

Om ni menar mattor till golvet så köper jag det direkt från Rimmers, billigast och bäst så. Söker efter en lite mer ordentlig symaskin. Den hon kör på nu finns det lädernålar till, men det är inte lösningen i långa loppet...

//Sewe
Användarens profilbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 104
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Betty

Inlägg av Splitfire »

Helgen gick i interiörens tecken.

214
Komplicerad flagga, men rätt ska vara rätt

213
Fint som snus

Vidare så är ljud-elen dragen, nu fattas bara polkonvertering så är det elektriska klart.
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive
bjuvsten
Newbie
Newbie
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-04-28 14:52
Name: Ola Bjuvsten
Ort: Hjärup

Re: Betty

Inlägg av bjuvsten »

Hej. Jag funderar på att byta bladfjäder själv. Jag antar att ni återmonterade den renoverade bladfjädern. Hur lång tid tog det,
och hur många svordomar krävdes?
-Ola
GT-6 mk2 1970
Spitfire 1964
Skriv svar