Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By Splitfire
#6076
Hej alla Triumphfans, här kan ni följa projektet Betty. Vi är bröderna Mats och Markus och vi skaffade hösten 2012 en Spitfire Mk1 -64. Tanken var att ha en hobby och kul sommarbil och valet föll på en Spitfire av anledningarna ekonomi, lätt-mekad, cab och framför allt utseende! Vi har inga direkta ambitioner att återställa orginalutförande utan istället göra det till en unik och rolig bil med vår prägel.
Bilens tidigare ägare går under namnet Sloth här på forumet och bilen var hemmastad i Skellefteå.
Vi kommer lägga upp bilder under projektets gång för dom som är intresserade att se vad som händer. Vi har inget slutgiltigt mål så vi får se vad det blir av Betty tillslut.

191
Betty, med ett läckande topplock, fick åka bil till Stockholm.

192
Nya hemmet, "The Busted Knuckle". https://www.facebook.com/pages/The-Bust ... ts&fref=ts
Användarens profilbild
By Splitfire
#6077
Förutom ny topplockspackning så har Betty fått en renoverad bladfjäder. Bussningar till fjädern fick vi svarvade i teflon och delrin av en hjälpsam tekniker på Karolinska Institutet.

197

193
Användarens profilbild
By Splitfire
#6078
Vidare så har vi rivit ut Härket aka elsystemet och samtidigt gjort lite egna uppdateringar.

194
Före..

195
..efter

198
James Bond tema på overdrive switchen, passande i en engelsk sportbil tyckte vi

196
resterna av Härket. RIP
By Elwyn Mandley
#6081
Kablaget ser ganska normalt ut för en gammal "Englishman". 20% original och 80% klantskalle.
Det hör tydligen till. En riktig brandfara.
Användarens profilbild
By Splitfire
#6103
Idag har det hänt lite smått. Kupévärmeventilen isärplockad, rengjord, insmord och monterad. Nu går det att justera värmen, den satt fast innan. Bättre begagnad kylare införskaffad från Lars garage här på forumet. Kylsystemet genomspolat så det inte kommer in skräp i den nya kylen när den monteras.

199
Sämre begagnad kyl..

200
..bättre begagnad kyl

201
Vi har också en idé att sätta trumpinnar som blinkers och ljus reglage, får se hur det går..

/Mats och Markus
Användarens profilbild
By Lars garage
#6205
Trumpinnar, ni är ju tokiga :-D

Kolla in klubbtidning 2012, nr 1 så hittar ni en alternativ lösning att koppla in/ur överväxeln.
Användarens profilbild
By Splitfire
#6207
Lars garage skrev: Kolla in klubbtidning 2012, nr 1 så hittar ni en alternativ lösning att koppla in/ur överväxeln.
Intressant, hur kan man få tag i äldre utgåvor, dom innan man blev medlem?

Mvh /Markus
By Mats Nilsson
#6208
Splitfire skrev:Intressant, hur kan man få tag i äldre utgåvor, dom innan man blev medlem?

Mvh /Markus
Den saken löser sig nog av sig självt så snart medlemsansökan registrerats, om jag inte är helt fel ute dimper det sedan ner ett fett kuvert i er brevlåda med tidigare nummer av klubbtidningen. Om jag har fel kommer säkert Odd, eller någon annan som vet bättre än jag, att rätta mig. - [glow=red]Du har INTE fel. /Odd[/glow]
Användarens profilbild
By Splitfire
#6210
Mats Nilsson skrev:
Splitfire skrev:Intressant, hur kan man få tag i äldre utgåvor, dom innan man blev medlem?

Mvh /Markus
Den saken löser sig nog av sig självt så snart medlemsansökan registrerats, om jag inte är helt fel ute dimper det sedan ner ett fett kuvert i er brevlåda med tidigare nummer av klubbtidningen. Om jag har fel kommer säkert Odd, eller någon annan som vet bättre än jag, att rätta mig. - [glow=red]Du har INTE fel. /Odd[/glow]
Vad bra! Då kommer det snart massvis av intressant läsning allstå :D
Användarens profilbild
By Splitfire
#6229
Den här helgen har det inte hänt så mycket, vi testar tyger till inredning och målar delar som håller den nya kylaren. Och så har vi gjort klart ljusreglagen:

202
Användarens profilbild
By Lars garage
#6230
Ett litet tips: korta gärna av trumpinnarna. Om dom inte sticker utanför rattkransen har dom större chans att klara sig från högerlåret. Det är ju lite trångt när man kliver i och ur och just högerlåret har en förmåga att komma i konflikt med blinkersspaken.
Användarens profilbild
By Splitfire
#6231
Lars garage skrev:Ett litet tips: korta gärna av trumpinnarna. Om dom inte sticker utanför rattkransen har dom större chans att klara sig från högerlåret. Det är ju lite trångt när man kliver i och ur och just högerlåret har en förmåga att komma i konflikt med blinkersspaken.
Ja vi funderade kring längden och kom fram till att ju längre dom är desto mer ser dom ut som trumpinnar, vilket man ju gärna vill att dom ska, fast risken finns att dom kommer i vägen för något. Vi beslutatde oss för att börja med långa och kapa när/om längden är ett problem. Som du säger så är dom nog i vägen men vi tänkte testa när stolen är på plats och bilen är på backen. Det är en väldigt enkel operation att korta ner dom.

Mvh /Markus
Användarens profilbild
By Lars garage
#6232
Det är just modellen man har på sommaren, med kortare och mer fladdriga byxben som har en förmåga att "få" tag i spaken.

Ahh, snart är det bara en vintermånad kvar - sen kommer våren. I kalendern i alla fall :-D
Användarens profilbild
By Splitfire
#6242
Helgens bravader:

203
Drapering av mitt-konsol

204
Målning av div. delar

205
Nya högtalare. Orginalet ser kanske bättre ut men vi var inte nöjda med ljudkvalitèn

206
Motorrummet börjar ta form, framifrån och bakåt. Ny minus-jord generator införskaffad.

207
Även inredningen är på gång, sakta men säkert
Användarens profilbild
By Splitfire
#6256
Den här helgen har det blivit mest inredningsjobb.
210
Dashtop'en formas till

211
De flesta delarna som ska ha fusklädret nästan klara. Vi funderar på att klä solskydden och handbromsdamasken också.

212
Bakom sätena och vidare ut på dörrarna tänker vi säckväv. Vi planerar även att måla en Union Jack på väven bakom sätena.
Användarens profilbild
By Sewe
#6264
Min fru klär om allt utom säten i skinn. Det gäller att ha tålamod samt att jag inte lägger mig i vad hon gör :-P
skinn har vi köpt i samband med bilmarknader. En hel hud kostade förra året 600 kronor. Kontaktlim och klädnypor och en massa tålamod :-D

//Sewe
Användarens profilbild
By Splitfire
#6265
Sewe skrev:Min fru klär om allt utom säten i skinn. Det gäller att ha tålamod samt att jag inte lägger mig i vad hon gör :-P
skinn har vi köpt i samband med bilmarknader. En hel hud kostade förra året 600 kronor. Kontaktlim och klädnypor och en massa tålamod :-D

//Sewe
Även golvet då? Hoppas det kommer upp en bild här på forumet när det är klart!
Kontaktlim och klädnypor = bra grejer. Dock svårt att limma säckväv har vi märkt. Lösningen verkar vara: mer kontaktlim. Och fint blir det, kommer mer bilder så småningom. Golvet tänkte vi dock inte ge oss på den här mekar-säsongen, blir nästa år.
Användarens profilbild
By Sewe
#6266
Om ni menar mattor till golvet så köper jag det direkt från Rimmers, billigast och bäst så. Söker efter en lite mer ordentlig symaskin. Den hon kör på nu finns det lädernålar till, men det är inte lösningen i långa loppet...

//Sewe
Användarens profilbild
By Splitfire
#6269
Helgen gick i interiörens tecken.

214
Komplicerad flagga, men rätt ska vara rätt

213
Fint som snus

Vidare så är ljud-elen dragen, nu fattas bara polkonvertering så är det elektriska klart.
By bjuvsten
#6271
Hej. Jag funderar på att byta bladfjäder själv. Jag antar att ni återmonterade den renoverade bladfjädern. Hur lång tid tog det,
och hur många svordomar krävdes?
-Ola
GT-6 mk2 1970
Spitfire 1964

Hejsan allihopa! :) Jag letar efter en triumph s[…]

Ta ur startmotorn ur Spitfire MK3

Minnet är ju kort, men visst måste ma[…]

Hej Har tagit på mig att renovera en Triu[…]

Triumph GT6 i delar

Jag ger upp mitt renoveringsobjekt. Triumph GT6 Mk[…]