Elfläktar [två stycken till och med] var standard på min TR8 [och såvitt jag vet samtliga TR7 och TR8 utrustade med A/C], så jag har
inte eftermonterat på 8an...
Än...
Men! Jag har eftermonterat elfläkt på flera andra bilar - och varje gång svurit över att det inte var 'standard factory issue' med elfläkt. Första gången jag gjorde det så blev det en Kenlowe monterad på framsidan av kylaren och termostaten instoppad i 'varma' slangen - det var enkelt, det fanns gott om plats och satsen var relativt billig. Med lite mer erfarenhet så har jag vid senare montage monterat fläktar avsedda att sitta bakom kylaren; de är aningen mer effektiva och det ser bättre ut i mina ögon. SPAL-fläktar är nog de bästa som finns att få för generellt montage... Det är bara en fråga om att få en hållare för termostaten monterad i den varma vattentanken [det kan nästan vilken kylarreparatör som helst fixa], köpa en lämplig termostat/givare [gängstandarden finns hos de flesta bilmärken så det är bara att välja på skroten...] med önskat temperaturspann och hysteresbeteende, fixa dit relä/strömmatning/bypassbrytare etc. När allt ligger där på arbetsbänken svetsar man enkelt ihop ett fäste för själva fläkten - tänk på att vingarna skall rotera så tätt som möjligt bakom kylelementet, men inte så tätt att de tar i när bilen kör över en trottoarkant e dyl.
Vill man vara lite extra finurlig när man gör det här så använder man två mindre fläktar, några reläer och SAABs termogivare 4086682. Det är en 'dual temperature switch with low range 92C -> 87C and high range 106C -> 101C' som ger möjligheten att [tillsammans med nååågra reläer] köra fläktarna elektriskt i serie med varandra för lågfart och sedan ändra till elektriskt parallellt varandra för högfart - Det blir sååå cooolt!
Men man bör vara rätt hemma i bilel för att ge sig på detta. Risken finns nämligen att det blir en jättekortslutning av alltihop om man kopplar relägruppen fel...