Diskutera och argumentera kring TR
By Gimbal
#5772
Hejsan,

Funderar på att byta upp mig från en Spitfire till en TR6'a, och främsta anledningen är helt enkelt att det vore trevligt med en större motor.

Vad jag förstått så finns det två versioner av insprutningsmotorn (hoppar över USA-modellerna) 150hk och 124hk, där 124hk skulle kommit -72 och vara någon sorts förbättring hette det då.

Ni som känner bilarna bättre, vilken modell är bäst, egentligen? Nu när jag har chansen att välja och vraka, vilken ska jag leta efter?
By LeifP
#5773
Hej

Bäst är en bil i bra skick, dvs rostfri och väl fungerande. Köp aldrig en TR6a (eller annan bil) utan ta upp den på en lyft kolla att ramen är hel, kolla efter rost i golv och kaross. Kolla speciellt upp infästningen av diffen i ramen (fyra bultar som rätt ofta går av och är jobbiga att byta). Kolla även karosskarvar (bakskärmar mot plåten mellan baklucka och kupé).
Annars som vanligt, kolla oljetryck osv.

Med detta sagt så spelar det nog inte så stor roll vilken modell du väljer. Jag tycker inte du ska räkna bort USA-bilarna, dom är ofta bättre vad det gäller rost och går lungt och fint och ganska snålt. PI är kul och fungerar bättre än sitt rykte. 150 (egentligen ca 130 hk) eller 124 (också något mindre i verkligheten) spelar ingen större roll. Kan du välja ska du däremot satsa på en bil med overdrive (går mycket lugnare i landsvägsfart). RHD kanske inte spelar så stor roll men bör precis som USA-modell eller icke o/d sänka priset. En 150hk LHD är nog den dyraste. Min råd är nog ändå att satsa på en olagad eller ordentligt renoverad o/d bil ovsett modell.

mvh
Leif
Användarens profilbild
By Sewe
#5774
Spontant, skulle jag köpa en TR6:a igen så skulle den vara med förgasare. Jag håller på och renoverar en TR7 med insprutning. Byter givetvis till förgasare för att minska risken för att bli stående längs vägen. Förra ägaren fick lämna in den varje vår då den var hopplöst svår att få igång. Med förgasare har man ett problem mindre när det krånglar.
TR6:an jag tidigare ägde krånglade en hel del med insprutningen, spridare, bränslefördelare som hängde sig i den lilla "skytteln" osv... avhjälptes med lite tvåtaktsolja som smörjde. Då det dessutom är en potent motor krävs blyersättning om man kör den lite hårt. Standard är att 6:ans cylinder blir för varm och då fungerar tändstiftet sämre. Det avhjälptes dock genom att byta till Subarostift så försvann det problemet.
Annars är TR6 en skön bil, tungstyrd i stan men underbar på landsväg och dessutom är den otroligt snygg.

Kör nu en TR8 och stortrivs med den :-D

Lycka till
//Sewe
By Gimbal
#5775
Tackar så långt.

Ja rostfritt är ett måste, och overdrive är också ett krav (det har jag på spitten nu och jag kan inte tänka mig att köra utan). Bra med tipset om diffens infästning, det kommer att kollas.

Nu skräms du lite Sewe, men med förgasarmotorernas angivna 104hk så hamnar jag på ungefär samma eller till och med sämre vikt/effekt-förhållande än min nuvarande spitt, och inte för att jag förväntar mig hissnande prestanda men liiite mer drag vill jag ju gärna ha. Eller är det så att de egentligen är ungefär lika trötta som en standard Spitfire?

Läste en kommentar där någon påstod att TR6 var trängre inuti än spitten, är det möjligt? Den SER större ut.
By LeifP
#5776
Hej

Spit vs TR6 kan nog Sewe säga något om. USA-TR är inte slöa, kom ihåg att du har 2.5l, alltså ett helt annat vrid.
Du har en helt annan karaktär på motorn jämfört med en spit, med o/d kör du 100 km/h strax över 2000 rpm.

mvh
Leif
Användarens profilbild
By Sewe
#5777
Komforten i en TR6 är något helt annat än i en Spit.
Däremot, är du lång upplever jag det som att det är mer plats i Spitten. Skön känsla köra genom ett åskregn utan att ha cabben uppe och inte få regn i bilen så länge man håller 50 km/h eller mer är en upplevelse :-P Självklart motorstyrkan också, det är en skön känsla med en "sexa" och den mullrar så fint. En o/d är väl investerade pengar, både avseende ljud, komfort och bränsle

//Sewe
By Gimbal
#5778
Ok, då har jag lite mer på fötterna.
Då är det bara själva jakten kvar, samt övertyga mig själv om att det verkligen är en TR6'a jag vill ha.
Jag är ännu inte helt säker på om den verkligen är snygg...
Användarens profilbild
By Sewe
#5779
Det finns en otroligt fin TR6:a med ombyggd låda till 5 växlar samt lite trimmad i Stockholmstrakten. Den är vit och väldigt välvårdad.
Henning heter killen som vill sälja den och han finns med i matrikeln

//Sewe
By Gimbal
#5781
Tackar för tipset, det visade sig dock att den var FÖR fin, åtminstone av priset att döma.
(Dyraste jag sett hittills, med god marginal.)
Användarens profilbild
By Sewe
#5782
Tror det är prutbart, han har försökt sälja den i flera år och den är i helt underbart skick. Kört den för 2 år sen och den rör på sig, trippelförgasare och den 5 växlade lådan gör den helt underbar i stegningen då man kör. Lack och inredning är i toppskick. Att renovera en bil till det skicket kostar en mindre förmögenhet

//Sewe
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]