Diskutera och argumentera kring TR
By rosebud
#5554
hej har en tr6 med vanlig låda ngn som har tips på ombygge till od
enklast o billigast
mvh janne rosen
By Mats Nilsson
#5555
rosebud skrev:hej har en tr6 med vanlig låda ngn som har tips på ombygge till od
enklast o billigast
mvh janne rosen
Enklast är att köpa en komplett växellåda med overdrive, det finns "Overdrive Conversion Kit" att köpa hos flera återförsäljare. Hos Rimmers kostar ett sådant kit runt tusen pund, då ingår växellåda med overdrive och alla nödvändiga tillbehör som fästen, kardanstång mm.

Billigast är att samma som ovan, fast begagnat.

Några enkla och billiga genvägar finns det nog tyvärr inte...
Användarens profilbild
By Odd
#5557
Ett litet tillägg till Mats svar (som helt korrekt konstaterar att enda vettiga vägen är att byta till ett "overdrive kit") är att
enklast = låta en renoveringsfirma (t.ex. Morgan på Benneths) göra konverteringsjobbet
billigast = göra konverteringsjobbet själv

Enklast OCH Billigast finns inte. :educated:

Parentetiskt kan jag tillägga att jag en gång i ungdomen faktiskt har gjort en komplett konvertering (i min dåvarande Spitfire Mk3) UTAN att köpa in ett komplett kit - jag köpte istället undan för undan de delar jag upptäckte att jag behövde för att få bytet till / montaget av min sprillans nya överväxellåda att funka - och det blev varken billigt eller enkelt! Och jag hade ändå fördelen av att det på den tiden fanns en Triumph-bilhandlare på cykelavstånd från min bostad/garageplats - som snabbt kunde få hem alla de där underliga reservdelsnumren jag beställde...
Tur att man var ung och naiv och inte (då) insåg hur idiotiskt man agerade. :)
By LeifP
#5559
Hej.
Man kan använda od-delen från Volvo, exakt från vilka årsmodeller det passar vet jag inte. 70-tals 240grejor går att använda till en '73 TR6 (men kolla upp vilken typ av od som passar din bil). Sedan är kruxet att hitta en längre utgående axel till Triumphlådan (och rätt axel!). Billigaste är nog att hitta en Triumph 2000 låda med od. Den passar inte rätt av, men jag misstänker att det är utgående axel som är annorlunda så du måste ha ett annnat lamellcentrum och naturligtvis en kortare kardan. Hittar du en sådan låda finns det folk i klubben som gjort bytet som kan tala om exakt vad som behövs...

mvh
Leif
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]