Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
By ingesjo
#7051
Startmotor i Sverige Beställd i USA blev lite billigare än från UK (hur kan frakten vara lägre från USA?) Den modellen jag beställt är den där man kan vrida runt på "flänsplattan" i flera vinklar = visst bultmönster. När den är monterad o testad så kommer beskrivning o länkar För framtida behov. Samt givetvis totalkostnad ...
By ingesjo
#7060
Hej
På G hem ,,
Nästa helg blir det startmotor byte ...
Total kostnad från USA 2200:-
Denna kostnad inkluderar importavgift på 506:-
Lägger in en bild så ni kan se vad jag menar med att "Flänsen" kan roteras.
Borde kanske vara ett bra val för er med Vänster styrt då rattstången är nära...
Ha det gött
PS
Ser fram emot provkörning när jag kommer hem,, gott ryt i den motorn nu :-)
DS
Bilagor
16121HD.jpg
16121HD.jpg (26.05 KiB) Visad 9441 gånger
By LeifP
#7061
Hej
Tänk på att kontrollera hur långt drevet på startmotorn går in mot startkransen.
På min TR6 behövdes 3st distanser på ca 3 mm / st för att inte startmotorn fortfarande ska vara i ingrepp när motorn startar. Din startmotor ser ut som den jag köpte. Jag har pratat med en MGB ägare som råkat ut för samma sak, så det gäller inte bara TR6
mvh
Leif
By ingesjo
#7062
OK Leif
Enligt Siten där jag köpte startmotorn så var det bara "Bolt on"
Hmm dessa Amrisar :-\
Misstänker man kan använda originaldistansen jag redan har, både som distans eller som mall för en tjockare...
Får leta upp en bra tjock aluminiumbit m.a.o.
Jag återkommer med resultatet...
HA det gött
By ingesjo
#7069
Hej
Det var "Bolt On", med min originaldistans i aluminium så passade startmotorn direkt :-D .
Ahh vilken skillnad, nu kan man utan problem få igång motorn.
Var ute för en liten provtur, uj uj sicken skillnad det är nu... med nyrenoverat 8-)
Då är det bara handbromsen, hjulinställning och att se till att få ut avgassystemet på sidan sedan är den klar för Besiktning.
Blir till att svetsa rostfritt nu för avgassystemet....
Ha det gött
By ingesjo
#7138
Upptäckte jag har lite konstig gång på lägre varv...
Detta när jag ställt tändning för bra gång på lite högre varvtal (>2000 rpm)..
Det är inte kamaxeln som ställer till det,,, för jag kan justera tändningen på tomgång och få bra respons = lugnare gång.
Men gör jag det så tappar jag en hel del på toppen > 5000rpm.
Misstänker avsaknaden av vakuum till fördelaren (Delco)
Har beställt och fått följande till bilen
Ny AccuSpark-fördelare 23D med brytarlöst system och utan vakuum
Till detta fick jag till ett set AccuSpark Stealth blackbox med mappningsbar tändkurva, se länk här.
Hela kittet för 1800:- inkl. DHL kostnader. Alltså en helt ny fördelare med brytarlöst tändsystem som är mappningsbar, fritt hemma för 1800 SEK... Det blir nog svårt att slå...
Bara det nu fungerar :?
Jag köpte grejerna via Watfordclassics som har följande E-Mail adress ... watfordclassics@aol.com
Ställ ev. mail till Jane, som var helt otrolig på att fixa till en lägre P&P kostnad (=1/2)
Jag återkommer med utförligare beskrivning på hur denna nya fördelare fungerade för mig.
Ha det gött
#7140
ingesjo skrev:Men gör jag det så tappar jag en hel del på toppen > 5000rpm.
Misstänker avsaknaden av vakuum till fördelaren (Delco)
På så höga varv har du inget undertryck i insuget, helt normalt, så orsaken ligger någon annanstans.
By ingesjo
#7143
Hej Lars
Det är så att jag har ju vakuum bortkopplat helt.
När jag justerar tändningen för lågvarv med bra gång runt 1000rpm så tappar jag märkbart effekt på högvarv.
Samtidigt om jag justerar så att märkbart effekt tillskott sker efter ca 4000rpm så blir tomgång orolig som bara den...
Webrarna är bra synkade med mätinstrument.
Har just nu runt 0,8 (obs ca. pendlar lite) i avgasvärden upp till högfartsdelen på Webrarna går in, detta mätt med lambdasonden..
När högfartsdelen går in så får motorn lite för mycket bränsle, det får lösas lite senare.
Tändningen är då ställd för bra gång på lågt varv så det kan vara boven till att lambdavärdet sjunker på högre varvtal.
Av detta misstänker jag att vakuumförställning behövs.
Hoppas att jag kan lösa det med den mappningsbara tändningen, alltså få bästa möjliga gång över hela varvtalsregistret.
Tror inte på att koppla in vakuum till en port på en av Webrarna för jag kommer troligen få ett pulserande vakuumvärde som resultat.
Alternativt kan det kanske vara att jag inte är helt rätt med "nollningen" av kamaxeln
Ha det gött
#7150
På högre varv är det vikterna i en vanlig fördelare som sköter ändringen av tändtidpunkten och på lägre varv är det vakuumet. Helt normalt förfarande. Tändkurvan på högre varv och bränslemängden verkar vara orsaken till ditt bekymmer.
By ingesjo
#7153
Lars//
Jag har ganska små halsringar i mina förgasare (ID 27mm).
En uppsvarvning av dessa (ID 30mm) kommer troligen att lösa en del av den lite fetare blandningen..
Annat..
Då jag köpte bilen så var den med original Gjutet grenrör och enkelt 1 1/4" avgas system (En ljuddämpare)
Jag har nu monterat på ett extraktor grenrör 4-2-1..
Har testat med att dra röret med ljuddämpare under bilen,, blev inte så bra ,,, frigången bak blev lidande.
Nu står jag i startgroparna för att beställa nya grejer till Avgassystemet.
Jag vill ha ut Avgasröret med ljuddämpare på utsidan av bilen.
Jag har då 2 alternativ att spela med.
1st
Sätta två 90 graders långböjar efter 4-2 och gå rakt ut åt höger mellan styrstång och rambalk.
Sedan vinkla om igen med 2st YD1,5" 90 graders böjar som då kommer att följa sidan strax bakom framhjulet.
Dessa sista böjar kopplas sedan ihop med ett Y-rör till ett gemensamt 2" rör.
Efter det 2 st Ljuddämpare
Efter sista ljuddämparen en kort rörbit med 30 eller 45 Graders vinkling ned mot asfalten.
2nd
Smita ner/ut bakom Oljesumpen och rikta ut samma system åt Vänstersidan..precis bakom Vänster fram hjul.
Y-röret kommer då kopplas till strax till vänster om Oljesumpen.
Detta innebär enkel rör ut genom karossen.
Klart är att båda alternativen kommer att kräva några flexibla rörbitar samt värmeskydd.
Vad är att föredra och vad säger reglerna ?
#7154
Lars garage skrev:På högre varv är det vikterna i en vanlig fördelare som sköter ändringen av tändtidpunkten och på lägre varv är det vakuumet.
Jag förstår vad du menar men det är att generalisera väl mycket.

Centrifugalförställningen börjar reglera vid tomgång och redan vid 2000 varv har den gett en betydande förställning, om man kan beteckna det som höga varv kan ju diskuteras. Dessutom är kurvan för centrifugalförställningen inte linjär under hela registret. I de lägre varvtalen är kurvan brantare för att plana ut på högre varv.

Vad gäller vacuumförställningen så är det riktigt att den ger kraftig förställning på tomgång. Men vad får du för vacuum då du kör på 5000 varv och släpper gasen? Att vacuumförställningen står för regleringen vid lägre varvtal håller jag inte riktigt med om, de båda tändförställningskurvorna samverkar vilket gör det hela lite mer komplext.

Jag bifogar tändförställningsdata för Spitfire Mk3 som ett exempel.
fördelare.jpg
fördelare.jpg (64.19 KiB) Visad 8897 gånger
#7156
Helt rätt, hade fokus på undertrycket. Den tillsammans med centrifugalförställningen samverkar de över vartalet. Gassläpp vid 5000 varv ger stort undertryck, men den har man ju inte någon nytta av, man tar ju inte ut någon effekt ur motorn när man släpper gasen. Om den sedan har någon positiv påverkar på förbränningen? Är det då som man utan denna vakuukanslutning kanske får "eftertändning" i avgassystemet? vem vet, har inte provat.

En fråga jag har haft men aldrig fått riktigt svar på är varför man med Weberförgasare inte ansluter vakuumslangen. Den skulle vara intressant att reda ut, hänger ju ihop frågan längre ner. Någon som kan mer om detta?
By ingesjo
#7157
Weberförgasare har normalt ingen vakuumanslutning. Dock fanns det en del som hade detta, tror det var Weber IDF på Alfor men har ingen riktig koll på det.
Sedan har jag för mig att även om man borrar ett litet hål och eftermonterar en anslutning på insugningsröret så får man 2 problem.
1 Pulserande vakuumsignaler om man inte ansluter till minst 2 olika portar. Speciellt om man kör med lite vassare kammar
2 Vad jag har läst om, är att man får en annorlunda vakuumkurva från Weberförgasare, alltså inte lika den man får från SU och då blir det fel ändå.
By ingesjo
#7215
Hej...
Kom över ett begagnat kit med Dellortoförgasare (2x DHRLA 40) och korta insugningsrör för Triumph Spitfire.
Förgasarna är enl. utsago bestyckade för 1500cc och FR kamaxel.
Detta paket kan säljas vidare om någon är intresserad.
OBS det finns munstycken o dyl att få fatt på hos Misab i Sverige om det skulle behövas.
Servicekit med komplett packningssats för 2 förgasare finns i UK för en billig peng... ca GBP 20
Ev. renoverar jag dessa själv, men då blir så klart priset högre... Om intresse finns så kan vi diskutera ett pris.
Ha det gött
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hejsan! Ju äldre föräldrarna blir d[…]

7" strålkastare

Jag har en del Triumph delar och ser att det fr&ar[…]

Spitfire delar

Har du några delar kvar eller är allt s[…]

Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]