Diskutera och argumentera kring TR
By uhlander
#4879
Hej,
Jag har precis köpt en TR6 -71 i fint skick som inte vill starta. (Visste om detta när jag köpte den.) Förra ägaren har för några år sedan låtit Bennets Import i Lerum AB bygga om från Lucas insprutning till dubbla SU förgasare. Tror att de är av typen HS6 men jag kan ha fel. Tanken är att jag ska lämna iväg bilen för att få hjälp med att dra igång den eftersom jag själv inte är så duktig på motorer. Men efter att ha laddad batteriet ville jag ge den ett försök och då jag fick den att tända på startgas började jag titta närmre på förgasarna.
Först tog jag loss bränsleslangarna för att kolla så pumpen fungerade och att det kom fram bensin till båda förgasarna. När detta var ok skruvade jag loss locket på flottören och lyfte upp den. Såg då att det var helt torrt i flottörhuset. Jag häller i lite bensin i huset för att prova om den startar, men när jag gör det rinner bensinen ut på undersidan av huset. Spänner till anslutningen på undersidan en aning då jag tycker att den är något lös men helt utan resultat. Så nu står jag där med en förgasare där bensinen rinner rätt igenom flottörhuset och den andra förgasaren är förmodligen huset fortfarande helt torrt på. Kände mig inte riktigt så nöjd med min insats att jag ville börja skruva på den andra förgasaren...

Så nu tänkte jag se om det finns någon som har erfarenhet av detta och kanske har tips på hur jag löser problemet?
By Dan85
#4880
Hej.

Jag är ny på både Triumph och forumet.

Kolla så att plaströret/slangen sitter fast i muttern. Det ska vara rör-mutter-fläns och gummipackning i nämnda ordning. Flänsen är en bricka som är pressad på röret. Min bruksbil (BMC 1800) fick ett liknande problem då jag bytte munstycke i förgasaren (enkel HS6). Det formligen rann bensin under flottörhuset och hur mycket man än drog åt muttern så läckte det. Det visade sig att tätningen som sitter längst ut på röret var trasig så när man skruvade fast muttern så vred sig brickan av från röret och bensinen trycktes ut utanför slangen.

Dan.
By uhlander
#4890
Dan85 skrev:Hej.

Jag är ny på både Triumph och forumet.

Kolla så att plaströret/slangen sitter fast i muttern. Det ska vara rör-mutter-fläns och gummipackning i nämnda ordning. Flänsen är en bricka som är pressad på röret. Min bruksbil (BMC 1800) fick ett liknande problem då jag bytte munstycke i förgasaren (enkel HS6). Det formligen rann bensin under flottörhuset och hur mycket man än drog åt muttern så läckte det. Det visade sig att tätningen som sitter längst ut på röret var trasig så när man skruvade fast muttern så vred sig brickan av från röret och bensinen trycktes ut utanför slangen.

Dan.
Tack,
Packningen var helt ihoptryckt och torr. Ersatte den med 2st o-ringar då jag inte hade något annat att tillgå en lördag. Nu är det tätt runt slangen på munstycket, har monterat tillbaka förgasarna och bilen startar!
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]