- 2011-04-27 20:07
#4879
Hej,
Jag har precis köpt en TR6 -71 i fint skick som inte vill starta. (Visste om detta när jag köpte den.) Förra ägaren har för några år sedan låtit Bennets Import i Lerum AB bygga om från Lucas insprutning till dubbla SU förgasare. Tror att de är av typen HS6 men jag kan ha fel. Tanken är att jag ska lämna iväg bilen för att få hjälp med att dra igång den eftersom jag själv inte är så duktig på motorer. Men efter att ha laddad batteriet ville jag ge den ett försök och då jag fick den att tända på startgas började jag titta närmre på förgasarna.
Först tog jag loss bränsleslangarna för att kolla så pumpen fungerade och att det kom fram bensin till båda förgasarna. När detta var ok skruvade jag loss locket på flottören och lyfte upp den. Såg då att det var helt torrt i flottörhuset. Jag häller i lite bensin i huset för att prova om den startar, men när jag gör det rinner bensinen ut på undersidan av huset. Spänner till anslutningen på undersidan en aning då jag tycker att den är något lös men helt utan resultat. Så nu står jag där med en förgasare där bensinen rinner rätt igenom flottörhuset och den andra förgasaren är förmodligen huset fortfarande helt torrt på. Kände mig inte riktigt så nöjd med min insats att jag ville börja skruva på den andra förgasaren...
Så nu tänkte jag se om det finns någon som har erfarenhet av detta och kanske har tips på hur jag löser problemet?
Jag har precis köpt en TR6 -71 i fint skick som inte vill starta. (Visste om detta när jag köpte den.) Förra ägaren har för några år sedan låtit Bennets Import i Lerum AB bygga om från Lucas insprutning till dubbla SU förgasare. Tror att de är av typen HS6 men jag kan ha fel. Tanken är att jag ska lämna iväg bilen för att få hjälp med att dra igång den eftersom jag själv inte är så duktig på motorer. Men efter att ha laddad batteriet ville jag ge den ett försök och då jag fick den att tända på startgas började jag titta närmre på förgasarna.
Först tog jag loss bränsleslangarna för att kolla så pumpen fungerade och att det kom fram bensin till båda förgasarna. När detta var ok skruvade jag loss locket på flottören och lyfte upp den. Såg då att det var helt torrt i flottörhuset. Jag häller i lite bensin i huset för att prova om den startar, men när jag gör det rinner bensinen ut på undersidan av huset. Spänner till anslutningen på undersidan en aning då jag tycker att den är något lös men helt utan resultat. Så nu står jag där med en förgasare där bensinen rinner rätt igenom flottörhuset och den andra förgasaren är förmodligen huset fortfarande helt torrt på. Kände mig inte riktigt så nöjd med min insats att jag ville börja skruva på den andra förgasaren...
Så nu tänkte jag se om det finns någon som har erfarenhet av detta och kanske har tips på hur jag löser problemet?