Allt som rör Spitfires
By Mats Nilsson
#6270
En liten varning kan vara på sin plats om man tänker använda motorolja i sin växellåda. Det är stor skillnad på smörjsättet i en motor och en växellåda och med en motorolja riskerar man att oljan skummar. Förutom att oljan slits snabbare kan det leda till genombrott i oljefilmen, vilket givetvis inte är bra, och i en överväxel till tryckfall och därmed försämrad funktion.

Om man trots detta föredrar en motorolja rekommenderas en "non-detergent" eller "low-detergent" olja, exempelvis Castrol Classic XL30. Alternativt en billig mineralolja, det är de rengörande additiven som ställer till det så dyr och fin olja är i detta fallet sämre. Dessa additiv fyller inte heller något syfte i en växellåda så det är att kasta pärlor till svinen. Syntetolja går också bra, den skummar inte heller så mycket, men då riskerar man förstås oljeläckage på alla tänkbara (och otänkbara) ställen.
Användarens profilbild
By Splitfire
#6274
Är det någon som har tips på vart man köper olja? Jag tänker att t.ex på Mekonomen så har expediterna inte alltid så bra koll och jag vet inte hur dom har det med utbud av just oljor. Och på Biltema står det inte ens på förpackningarna vad dom innehåller för tillsatser. Bilia skrev någon tidigare, kan det vara något för oss Triumphägare?

Mvh Markus

Ps. Jag vill helst inte beställa över internet om det går att undvika
By Mats Nilsson
#6287
Splitfire skrev:Är det någon som har tips på vart man köper olja? Jag tänker att t.ex på Mekonomen så har expediterna inte alltid så bra koll och jag vet inte hur dom har det med utbud av just oljor. Och på Biltema står det inte ens på förpackningarna vad dom innehåller för tillsatser. Bilia skrev någon tidigare, kan det vara något för oss Triumphägare?

Mvh Markus

Ps. Jag vill helst inte beställa över internet om det går att undvika
Efter att ha läst den här tråden inser ni väl att då det gäller oljor är det enda rätta att själv lära sig så mycket som möjligt för det är få områden man får höra så många motstridiga uppfattningar om vad som är rätt eller fel. Som tekniker vill jag helst ha fakta som grund för att kunna ta ställning men då man kommer till oljor är det inte alltid så enkelt. Tribologi må vara ett intressant ämne men det får trots allt finnas gränser för hur mycket man ska engagera sig för att bestämma sig för vilken olja man ska välja, ibland måste man chansa men ju mer fakta man har i ryggen desto större chans att man chansar rätt.

Räkna inte med att få någon hjälp av säljarna på Mekonomen eller liknande, innan du åker dit ska du ha en klar uppfattning om vad för olja du ska köpa och låt dig inte övertalas till något annat val utan vidare. Jag ska ge ett exempel ur verkliga livet.
Jag skulle köpa växellådsolja till min Volvo PV och rekommenderad olja är SAE80 API GL1. När jag inte hittade det på hyllan frågade jag en säljare som glatt leende visade mig en flaska GL4. Då jag förklarade att jag ville ha GL1 och inte GL4 sa han att den uppfyllde standarden för GL1 till GL4. Jag trodde honom inte och köpte ingen olja.
Lite senare var jag på en kurs i smörjteknik och passade då på att fråga om jag varit onödigt misstänksam mot säljaren och fick svaret att jag hade helt rätt. Det finns ingen olja som uppfyller standarden för både GL1 och GL4 och det har aldrig funnits eller kommer att finnas. Den föreslagna oljan hade kanske fungerat utmärkt men på sikt hade den kunnat förstöra synkringar och eventuella bronslager i växellådan.

Rekommendationerna från Triumph, för Spitfire/Herald/GT6, var:
Vid temperatur under 0°C: SAE 80 EP API GL4
Vid temperatur över 0°C : SAE 90 EP API GL4

På den tiden var det normalt att man rekommenderade olika olja på sommar och vinter men det var säkert långt ifrån alla som verkligen bytte. Med överväxel kan SAE 90 vid låga temperaturer ge för högt tryck med risk att överväxeln fastnar i inkopplat läge. Ska man bara köra bilen på sommaren kan man säkert köra med SAE 90, problemen kommer om man även ska köra den på vintern och är för snål och/eller lat för att byta olja. Att köra med SAE 80 året om löser det problemet men då kan oljan bli för tunn varma sommardagar, speciellt om man kör långt och hårt.

Det är säkert det här som ledde till att man började använda motorolja istället. På den tiden fanns det ingen multigrade växellådsolja, men det finns det idag så då ser jag ingen anledning att välja en motorolja. Andra tycker tvärtom, valet är fritt.

Min rekommendation är att inte använda motorolja utan istället en multigrade växellådsolja. Ett exempel ur Mekonomens sortiment är:
Artikelnr. 41-C4001946, Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90 API GL4/5.

Skriv gärna här vad ni valde och varför. Kanske har ni hittat några intressanta fakta som vi andra kan ha nytta av att lära oss.

P.S.
Två saker man måste se upp med på oljebeteckningen är LS eller GL5.
LS står för Limited Slip och hör endast hemma i bakaxel med diffbroms.
GL5 är en API-klassning som tål högre tryck är GL4 som rekommenderas till exempelvis Spitfire. Det låter ju bra men det finns inga garantier att synkringarna tål den oljan. Det finns GL5-olja som inte angriper rödmetall, oftast märkt GL4/5. Den har bärighet som GL5 men uppfyller även standarden för GL4 så den inte angriper exempelvis synkringar.
Användarens profilbild
By Splitfire
#6293
Mats Nilsson skrev: Skriv gärna här vad ni valde och varför. Kanske har ni hittat några intressanta fakta som vi andra kan ha nytta av att lära oss.
Du har helt rätt i att det verkar finns lika många åsikter som bilfantaster när det kommer till oljor så att bilda sig en egen uppfattning är ju bäst. Och självklart kommer vi skriva här vad det blev för något och i framtiden om det uppstått några problem eller annat. Det var ju tanken när Lars startade tråden: att folk skulle skriva vad dom använt då åsikter går isär och empiriska erfarenheter vore bäst att utgå ifrån. Tyvärr så var det inte många som svarade i den här tråden vad dom har för olja i lådan.
Är sånt hemligstämplat kan man undra :?

Jag var på Mekonomen i helgen men som du skriver så hade säljaren ingen vidare koll och jag köpte inte någon olja. Jag var inne på spåret att köpa en SAE30 olja då jag hört från nu sammanlagt 3 personer att det är ett bra val. Jag kan inte försvara det valet mer än att just flera personer har tipsat om det, det är som du skriver en hel vetenskap att sätta sig in i annars. Dock så var den oljan inte så lätt att hitta så tankearbetet fortsätter. Fortsättning följer..

MVH /Markus
By Mats Nilsson
#6296
Splitfire skrev: Jag var inne på spåret att köpa en SAE30 olja då jag hört från nu sammanlagt 3 personer att det är ett bra val. Jag kan inte försvara det valet mer än att just flera personer har tipsat om det, det är som du skriver en hel vetenskap att sätta sig in i annars. Dock så var den oljan inte så lätt att hitta så tankearbetet fortsätter. Fortsättning följer..
Om du har bestämt dig för en motorolja är en SAE30 ett bra val, en aning tunnare än SAE90 växellådsolja men bara lite. Lätt att hitta är den också, finns nästan på varje stormarknad bara man tänker lite längre än bilolja. Gräsklipparmotorer har det gemensamt med växellådor att dom använder stänksmörjning och har därmed samma krav på att dom ska tåla det utan att skumma.

Biltema har gräsklipparolja i dunk på 1,4 liter (artikel 36888) vilket är ganska precis vad en växellåda med overdrive i en Spitfire rymmer. Nästan gratis är det också, bara 59:90. Dyrare olja än så behövs inte, det kan tvärtom vara sämre då den dyrare oljan troligtvis har en massa additiv som inte fyller någon funktion i en växellåda. Förmågan att dispergera sotpartiklar och neutralisera sura förbränningsrester är inte till någon nytta i växellådan utan kan tvärtom vara till skada genom att additiven ökar risken för skumning.

Om ni tycker det känns fel att använda gräsklipparolja kan ni istället använda kompressorolja. Kolvkompressorer är (normalt) också stänksmorda och har således samma krav som gräsklippare och växellådor. Den kompressoroljan Biltema har är ISO68 men ofta specas SAE30 för kolvkompressorer.

Slutligen en sista varning. Spitfire har raka kuggar på första växeln vilket innebär ganska högt kuggflanktryck. Åtminstone gillar jag att dra ganska ordentligt på ettan, de raka kuggarna låter härligt sportigt (andra tycker att det är ett oljud). Då skulle inte jag vilja avstå från EP-tillsatserna för att säkerställa att oljefilmen motstår trycket. Om man kör snällt och försiktigt har det ju ingen betydelse, då fungerar en motorolja säkert utmärkt. Kanske gör den det även då man kör lite tuffare, det är just det där ordet kanske jag inte gillar.
#6297
Splitfire skrev:... empiriska erfarenheter vore bäst att utgå ifrån...
Det kan ju så tyckas men för att dessa empiriska erfarenheter ska vara relevanta förutsätter det att man testar ett flertal växellådor med olika oljor under likartade (helst identiska) betingelser. Om man väljer "fel" olja kan det gå utmärkt i flera år. Man kanske aldrig märker av nackdelarna så länge man har bilen. Att någon kört med en viss olja i många år utan att märka några problem innebär ju inte säkert att växellådan klarat sig utan ökat slitage.

Jag föredrar att granska fakta och basera mitt val på det (kanske kan det klassas som en yrkesskada), min växellåda är för viktig för att bara gå på tyckande i valet av olja.
Sammanfattningsvis kan man säga att nästan allt fungerar, mer eller mindre bra.
Lycka till där ute i oljedjungeln, det är lätt att gå vilse!
#6298
Har varit lite väl upptagen med annat, men nu kommer det ett svar på hur det har gått med 10w40 motorolja i min låda. Det har gått utmärkt, OD fungerar som en klocka. Även i o urväxling går smidigt. Det enda jag kan anmärka på är ett kuggvin från 3:e växeln. Övriga växlar är ljudfria. Jag har inte kört lådan med annan olja så jag vet inte hur 3:an skulle låta med ex.vis Mats förslag.

Men som Mats skriver är det för tidigt att avgöra om det fungerar över längre tid. Kan det uppstå skador??? Mycket talar för att jag går tillbaka till en växellådsolja och förhoppningsvis tystnar 3:an. Artikelnr. 41-C4001946, Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90 API GL4/5 verkar vara en intressant kandidat
Användarens profilbild
By Splitfire
#6299
Mats Nilsson skrev:
Splitfire skrev:... empiriska erfarenheter vore bäst att utgå ifrån...
Det kan ju så tyckas men för att dessa empiriska erfarenheter ska vara relevanta förutsätter det att man testar ett flertal växellådor med olika oljor under likartade (helst identiska) betingelser. Om man väljer "fel" olja kan det gå utmärkt i flera år. Man kanske aldrig märker av nackdelarna så länge man har bilen. Att någon kört med en viss olja i många år utan att märka några problem innebär ju inte säkert att växellådan klarat sig utan ökat slitage.
Absolut, jag menade inte att handlar om laboratorie-tester men om personer skriver något i stil med: "jag har kört SAE30 i 20 år och bytt synkringar en gång" och "jag bytte till 75W-90 GL4/5 för 5 år sen och allt funkar bra" eller "Det enda jag kan anmärka på är ett kuggvin från 3:e växeln" så hjälper det alla att bilda sina egna uppfattningar.

Ang. SAE30 så fanns det på Mekonomen men det stod inte klart och tydligt vilka eventuella tillsatser det fanns i. Vidare hade vi ingen aning om att det var samma till gräsklippare, man lär sig nya saker hela tiden. Var även på macken (OKQ8) och frågade och där fanns en 10w-30 olja "för gamla bilar" :-D

Hur som helst, vi bestämde oss tillslut, innan vi läst de sista 3 inläggen ovan, att köra på: Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90 API GL4/5. Tack Mats Nilsson för hjälpen och att t.o.m skriva artikelnummer till produkten! Vi återkommer med åsikter hur det funkar när våren är här.
Lars garage skrev:Har varit lite väl upptagen med annat, men nu kommer det ett svar på hur det har gått med 10w40 motorolja i min låda. Det har gått utmärkt, OD fungerar som en klocka. Även i o urväxling går smidigt. Det enda jag kan anmärka på är ett kuggvin från 3:e växeln. Övriga växlar är ljudfria. Jag har inte kört lådan med annan olja så jag vet inte hur 3:an skulle låta med ex.vis Mats förslag.

Men som Mats skriver är det för tidigt att avgöra om det fungerar över längre tid. Kan det uppstå skador??? Mycket talar för att jag går tillbaka till en växellådsolja och förhoppningsvis tystnar 3:an. Artikelnr. 41-C4001946, Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90 API GL4/5 verkar vara en intressant kandidat
Tack för rapporten.

Och stort tack till alla som bidragit med åsikter och uttömmande förklaringar, det har gett oss insikt i denna djungel som vi forsätter traska i!

MVH Markus och Mats
By Mats Nilsson
#6312
Splitfire skrev:Ang. SAE30 så fanns det på Mekonomen men det stod inte klart och tydligt vilka eventuella tillsatser det fanns i.
Jag är övertygad om att oljeförpackningen innehöll all nödvändig information, det gäller bara att kunna tyda den.

Om vi tar exemplet med Biltemas gräsklipparolja är den märkt SAE30 API CD/SF/GL-1. Beteckningen CD anger vilken standard den uppfyller för dieselmotorer och SF för bensinmotorer. Vetskapen om att detta är gamla standarder gör att man kan vara trygg i sin förvissning att det är en olja med få additiv, vilket bekräftas av beteckningen GL-1 som är en standard för växellådsolja vilket bland annat garanterar att den uppfyller kravet att inte skumma. Där framgår således av beteckningen att det är en olja som är lämplig både som motorolja och växellådsolja, givetvis under förutsättning att ens motor eller växellåda inte behöver olja av en högre standard än detta.

Vill man hitta ytterligare information kan man besöka http://www.api.org
Användarens profilbild
By Lars garage
#11694
Nu var det verkligen lång tid som vi var igång med denna tråd, tänkte skriva lite om hur det har gått.

10w40 mineral motorolja fungerade utmärkt med inkopplingstid, ljud etc. Fast hur den fungerar över många mil kändes osäkert. Därför:

Jag bytte till 80w-90 GL4 växellådsolja (2016). Ingen förbättring med lägre ljudnivå av kuggvin (som jag har på 3:ans växel). Det hade jag hoppats på. Däremot så fick jag en klar skillnad i längre tid för ö-vx att greppa - flera sekunder. Särskilt med kall låda, det blev något bättre med flera mil's körning. Men inte i närheten av det som motoroljan levererade.

Nu inför säsongen 2022 tänkte jag prova en växellådsolja halvsyntetisk 75w-80 GL4 olja från MPM (Mekonomen). Jag väntar på svar om den innehåller EP tillsats innan jag häller i den. Just 75w-80 för inkopplingstiden.

Tar gärna emot synpunkter mm i mitt senaste val. Jag vill ju inte hälla i något i lådan som är galet...

Specifikationer:

API GL-4
DAF
Renault B0032/2 Annex 3
ZF TE-ML 02L
#11696
Lars garage skrev: 2022-01-27 18:52 Nu var det verkligen lång tid som vi var igång med denna tråd, tänkte skriva lite om hur det har gått.
Det är ju ett ständigt aktuellt ämne så det är ju inte fel tänkt.
Lars garage skrev: 2022-01-27 18:52 Jag väntar på svar om den innehåller EP tillsats innan jag häller i den.
Vart har du vänt dig för att få svar på din fråga?
Svaret står ju redan i specifikationen, GL4 har EP-tillsatser så du behöver inte vara orolig att det saknas.
Eller om du av någon, för mig outgrundlig, orsak oroar dig just för att den innehåller EP-tillsats så var ditt val med motorolja rätt för dig.
Någon växellådsolja utan EP-tillsats är väldigt svårt, eller omöjligt, att hitta. Då får du leta efter GL1, lycka till.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11698
Svaret kom att den innehåller EP-tillsatser. Synd att de inte skriver det på förpackningen. För tittar jag på en annan av deras växellådsolja så står det EP-tillsats i klartext. Alltid lär man sig något :)

Nu skall jag testa deras halvsyntetiska 75w-80 växellådsolja. Får vänta in sommarväder först ::)
#11701
Även om jag inte förstår varför man skulle välja en växellådsolja utan EP-tillsatser, en API GL-1, när fabriken förordar GL-4 så tänkte jag att det kan ju inte vara omöjligt att få fatt på även om man får lämna de vanliga ställena och det var faktiskt lättare än jag trodde.
Till och med multigrade, det hade jag inte förväntat mig. Det finns hos en bildelsaffär som är minst lika känd för sin korv "Spitfire", nämligen Biltema.

Dom har växellådsolja SAE 80W-90 GL1
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000044985
Inte för att jag ser GL-1 som ett alternativ men ändå trevligt att det finns :)
Användarens profilbild
By Lars garage
#11703
Tack Mats för ditt engagemang, tur att det finns tålmodiga som ger en bra råd o fakta :) Jag var säkert lite otydlig, jag var ute efter en EP olja, fast den jag hade med 80w-90 mineral var inte bra för min vx-låda. Det tog flera sekunder innan ÖV kopplades in, till skillnad då jag provade vanlig 10w-40 mineral motorolja. Den gav en snabb respons.

Så jag återkommer när MPM's halvsyntetiska 75w-80 växellådsolja är provad. Så fort det blir lite sommarväder :-D
#11719
Jag står också i begrepp att byta växellådsolja och då jag tidigare kört med Castrol tänkte jag fortsätta med det men blev avskräckt av något dom kallar "Smoth drive technology" som sägs ge mjukare växlingar vilket ju låter bra men till overdrive blir jag lite tveksam när deras beskrivning av det är "...aktiva styrmolekyler som automatiskt reglerar friktionsnivå vid varierande tryck och hastighet".
Så jag följer Lars exempel och använder MPM, men jag väljer helsyntetisk 75W/90.
Min motivering till det valet är att det skiljer väldigt lite i kinematisk viskositet vid 40° jämfört med halvsyntet 75W/80 (71 mm²/s respektive 60 mm²/s) medan det vid 100° blir betydligt högre viskositet (14 mm²/s istället för 9 mm²/s).
Som jämförelse kan nämnas att mineral 80W/90 har viskositet 133 mm²/s vid 40° och 14 mm²/s vid 100°)
Jag undrar vad oljetemperaturen i växellådan kan bli vid långturer en varm sommardag, men antagligen inte tillräckligt nyfiken för att bry mig om att mäta. Gissningsvis en bit över 40° men långt ifrån 100°, skulle tro någonstans kring 60°.

Jag har även tänkt råda bot på irritationen då man glömt att man har overdrive inkopplad och växlar från tvåan till trean, som ju med overdrive ger ungefär samma utväxling som normalt fyran, det känns väldigt skämmigt. Därför har jag tänkt montera ett styrrelä från Volvo och blev glad när jag i senaste numret av The Triumph såg att Lars gjort just detta och bifogade kopplingschema så jag slapp leta efter det. Tack för det!
Hans idé om att använda ljustutan för overdrive var inte dum men jag vill nog ha kvar funktionen med ljustuta så det var inget för mig.
Tanken var att använda original spak för overdrive, men modifiera till fjädrande kontakt. Men det får nog bli ett annat år, kanske, nu blir det en fjädrande brytare på instrumentbrädan.
Jag fick ett hål ledigt när jag bytte brytare för torkarna till en från TR6, med vrid/tryck för torkare respektive spolare. Ska även koppla så ett kort tryck ger ett slag med torkarna, smidigt vid duggregn.

Nu gjorde jag ett avsteg från trådens ämne men hoppas på överseende, det hade åtminstone en perifer koppling till ämnet.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11721
Mats Nilsson skrev: 2022-02-18 15:38 Så jag följer Lars exempel och använder MPM, men jag väljer helsyntetisk 75W/90.
Min motivering till det valet är att det skiljer väldigt lite i kinematisk viskositet vid 40° jämfört med halvsyntet 75W/80 (71 mm²/s respektive 60 mm²/s) medan det vid 100° blir betydligt högre viskositet (14 mm²/s istället för 9 mm²/s).
Som jämförelse kan nämnas att mineral 80W/90 har viskositet 133 mm²/s vid 40° och 14 mm²/s vid 100°)
Jag undrar vad oljetemperaturen i växellådan kan bli vid långturer en varm sommardag, men antagligen inte tillräckligt nyfiken för att bry mig om att mäta. Gissningsvis en bit över 40° men långt ifrån 100°, skulle tro någonstans kring 60°.
Det var just inkopplingstiden med mineral 80w-90 jag var lite "missnöjd" med. Det tog flera sekunder en vanlig sommardag med kall växellåda (ca 20 grader) innan överväxeln hoppade i. Inkopplingstiden blev ju kortare med varm låda, fast ändå någon sekund eller två. Med vanlig mineral motorolja 10w-40 var inkopplingstiden "omedelbar", vilket jag var väldigt nöjd med. Eventuellt lite mer kuggvin på treans växel.

Vi får vänta in sommarväder och följa upp hur vi upplever våra vx-lådsoljor. Förhoppningsvis blir vi nöjda med våra val. Fast det kan finnas en risk att min 75w80 olja blir för tunn vid högre temperatur. Återstår att se och höra.
Viskositet oljor.jpg
Viskositet oljor.jpg (52.39 KiB) Visad 3185 gånger

med en oljebytarpump går oljebytet som en dans.
Oljebytarpump.jpg
Oljebytarpump.jpg (103.92 KiB) Visad 3185 gånger

Med styrdonet får du en till funktion, det är bara att vicka över växelspaken till neutralområdet så hoppar OD ur :) . Hur bra som helst när du vill växla ner till trean om du samtidigt vill att OD skall kopplas ur.

TR6:ans brytare, inte dumt alls. Själv valde jag att bygga och montera ett intervall relä, med tre olika tidsspann. Den hamnade i radio facket, på armlängds avstånd.
DSC05131.JPG
DSC05131.JPG (2.76 MiB) Visad 3185 gånger
Tack mats för fördjupningen av viskositetskillnaderna. De ger ju lite mer förstående i vad skillnaden faktiskt är.
#11722
Det är inte konstigt att det finns så många motstridiga uppfattningar då det gäller oljor, det är en djungel och även om två oljor har samma beteckning kan de skilja sig åt rätt mycket för toleranserna är vida.
Jag rekommenderar att besöka oljetillverkarens hemsida för att få produktinformation om just den olja man överväger att köpa, och jämföra olika typer och fabrikat för att hitta något som man tror passar en själv bäst. Ja, jag säger tror för det är ingen exakt vetenskap men om man skaffar sig så mycket fakta som möjligt kan man åtminstone göra ett medvetet val istället för att bara chansa.

Jag tittade på två olika oljor, Castrol Transmax Manual V 75W/80 och MPM Gearbox Oil 75W/80 och även om dom har samma beteckning skiljer sig den kinematiska viskositeten rätt rejält.
Vid 40° C har Castrol viskositeten 40 mm²/s medan MPM har 60 mm²/s
Vid 100° C har Castrol viskositeten 8,1 mm²/s mot MPM 9 mm²/s
°
Alla fabrikat jag tittat på anger viskositet vid 40 respektive 100 grader Celsius och det värde jag lägger mest vikt för växellådsolja vid är 40°som jag gissar är en rätt normal driftstemperatur.
Ibland anges viskositeten i cSt, som är en äldre enhet, istället för mm²/s som är SI-enhet men praktiskt nog är omräkningsfaktorn 1 så det är samma sak.

Jag bifogar en bild som visar hur stort toleransen är för olika viskositeter och som ni ser stämmer inte viskositeten vid 40° med någon av de tidigare nämnda oljorna, detta beroende på att tabellen förutsätter single grade med viskositetsindex (VI) 100 medan tidigare nämnd Castol har VI 151 och MPM har VI 125, men det framgår med önskad tydlighet att viskositeten kan skilja väldigt mycket på två olika oljor med samma beteckning.

Här kommer en länk till en sida som beskriver det hela rätt bra: https://penriteoil.com.au/knowledge-cen ... cosity/180

Ja, det kanske är onödigt nördigt att gå riktigt så djupt när man ska köpa olja men sån är jag :)
Bilagor
viskositet.png
viskositet.png (80.5 KiB) Visad 3170 gånger
Användarens profilbild
By Lars garage
#11723
Nog är det en djungel :-D . Jag ställde tidigt frågan till MPM och fick svaret att jag skulle välja en GEARBOX OIL SAE 90 GL-4 MINERAL CLASSIC, om man summerar lite, med fallande viskositet:

MPM 90 Mineral GL4. Har än högre viskositet än nästa olja.
Vid 40° C viskositeten 150 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 14,4 mm²/s.

Oljan jag som jag tömde ur (skall bara dubbelkolla i morgon ang tillverkare). Det var denna olja som tog flera sekunder på sig att koppla in OD.
XXXX 80w-90 Mineral GL4.
Vid 40° C viskositeten 142 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 14,3 mm²/s.

MPM 75w-90 Helsyntet GL4. Art nr 18000F (?).
Vid 40° C viskositeten 71 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 14 mm²/s.

MPM 75w-80 Semisyntet GL4. Art nr 12000A.
Vid 40° C viskositeten 60 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 9 mm²/s.

Castrol Transmax Manual V 75W/80. En riktig tunnis, kanske passar bäst uppe i sibirien :-D
Vid 40° C viskositeten 40 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 8,1 mm²/s.

Icke att inte förglömma, jag har haft fokus på växellåda med överväxel. Jag ser fram emot provkörning med MPM's oljor jag och Mats har valt.
#11724
Lars garage skrev: 2022-02-22 19:03 Nog är det en djungel :-D
Välkommen till djungeln, jag tror du aldrig mer kommer köpa olja på samma sätt som du gjort tidigare. På gott och på ont. Förlåt!
I din sammanställning saknas en intressant olja, den 10W/40 motorolja du använde, som ju gav snabb inkoppling av overdriven.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11725
Stämmer bra, nu är väl risken den att man måste jämföra olika fabrikat... och bli än mer förvirrad...

Jag är osäker vilken motorolja jag använde, ska kolla i morgon om jag har kvar flaskan.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]