Splitfire skrev:Är det någon som har tips på vart man köper olja? Jag tänker att t.ex på Mekonomen så har expediterna inte alltid så bra koll och jag vet inte hur dom har det med utbud av just oljor. Och på Biltema står det inte ens på förpackningarna vad dom innehåller för tillsatser. Bilia skrev någon tidigare, kan det vara något för oss Triumphägare?
Mvh Markus
Ps. Jag vill helst inte beställa över internet om det går att undvika
Efter att ha läst den här tråden inser ni väl att då det gäller oljor är det enda rätta att själv lära sig så mycket som möjligt för det är få områden man får höra så många motstridiga uppfattningar om vad som är rätt eller fel. Som tekniker vill jag helst ha fakta som grund för att kunna ta ställning men då man kommer till oljor är det inte alltid så enkelt. Tribologi må vara ett intressant ämne men det får trots allt finnas gränser för hur mycket man ska engagera sig för att bestämma sig för vilken olja man ska välja, ibland måste man chansa men ju mer fakta man har i ryggen desto större chans att man chansar rätt.
Räkna inte med att få någon hjälp av säljarna på Mekonomen eller liknande, innan du åker dit ska du ha en klar uppfattning om vad för olja du ska köpa och låt dig inte övertalas till något annat val utan vidare. Jag ska ge ett exempel ur verkliga livet.
Jag skulle köpa växellådsolja till min Volvo PV och rekommenderad olja är SAE80 API GL1. När jag inte hittade det på hyllan frågade jag en säljare som glatt leende visade mig en flaska GL4. Då jag förklarade att jag ville ha GL1 och inte GL4 sa han att den uppfyllde standarden för GL1 till GL4. Jag trodde honom inte och köpte ingen olja.
Lite senare var jag på en kurs i smörjteknik och passade då på att fråga om jag varit onödigt misstänksam mot säljaren och fick svaret att jag hade helt rätt. Det finns ingen olja som uppfyller standarden för både GL1 och GL4 och det har aldrig funnits eller kommer att finnas. Den föreslagna oljan hade kanske fungerat utmärkt men på sikt hade den kunnat förstöra synkringar och eventuella bronslager i växellådan.
Rekommendationerna från Triumph, för Spitfire/Herald/GT6, var:
Vid temperatur under 0°C: SAE 80 EP API GL4
Vid temperatur över 0°C : SAE 90 EP API GL4
På den tiden var det normalt att man rekommenderade olika olja på sommar och vinter men det var säkert långt ifrån alla som verkligen bytte. Med överväxel kan SAE 90 vid låga temperaturer ge för högt tryck med risk att överväxeln fastnar i inkopplat läge. Ska man bara köra bilen på sommaren kan man säkert köra med SAE 90, problemen kommer om man även ska köra den på vintern och är för snål och/eller lat för att byta olja. Att köra med SAE 80 året om löser det problemet men då kan oljan bli för tunn varma sommardagar, speciellt om man kör långt och hårt.
Det är säkert det här som ledde till att man började använda motorolja istället. På den tiden fanns det ingen multigrade växellådsolja, men det finns det idag så då ser jag ingen anledning att välja en motorolja. Andra tycker tvärtom, valet är fritt.
Min rekommendation är att inte använda motorolja utan istället en multigrade växellådsolja. Ett exempel ur Mekonomens sortiment är:
Artikelnr. 41-C4001946, Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90 API GL4/5.
Skriv gärna här vad ni valde och varför. Kanske har ni hittat några intressanta fakta som vi andra kan ha nytta av att lära oss.
P.S.
Två saker man måste se upp med på oljebeteckningen är LS eller GL5.
LS står för Limited Slip och hör endast hemma i bakaxel med diffbroms.
GL5 är en API-klassning som tål högre tryck är GL4 som rekommenderas till exempelvis Spitfire. Det låter ju bra men det finns inga garantier att synkringarna tål den oljan. Det finns GL5-olja som inte angriper rödmetall, oftast märkt GL4/5. Den har bärighet som GL5 men uppfyller även standarden för GL4 så den inte angriper exempelvis synkringar.