Diskutera och argumentera kring TR
By TR7,1980
#4205
Funderar på att försöka få lite större hjul på min TR7a. Har sett några bilder från danska klubben på TR7/8 med något större hjul.

Är det någon som har faktiska tips på hur man skall göra för att få det att passa med andra fälgar. Samt även om ni har tips på någon leverantör och kostnaden för detta.

Mvh
Hans
Användarens profilbild
By Odd
#4206
Hej Hans, en mycket vanlig lösning är att sätta dit fälgar (och lämpliga fälgmuttrar!) från MGF/MGTF
eftersom dom har samma bultmönster och lagom mycket större fälgdiameter.
Utomlands är en annan vanlig lösning någon MiniLite-liknande fälg, men här i Sverige vill vi väl absolut inte ha dem,
det ser ju ut som vad som satt på var och varannan SAAB i trafiken. Ryyys...
Bild
Användarens profilbild
By Lars garage
#4209
Odd skrev:....det ser ju ut som vad som satt på var och varannan SAAB i trafiken. Ryyys...
Och helt plötsligt hamnade våra kära Spitfire-klenoder i samma fålla som en SAAB :-o
Användarens profilbild
By Odd
#4212
Och helt plötsligt hamnade våra kära Spitfire-klenoder i samma fålla som en SAAB :-o
Nej, absolut inte.
Triumph är redan nerlagt och historia - medan SAAB Automobile (ännu) inte är nerlagt - Men; det kommer nog...
By TR7,1980
#4213
Tack för tipset med MGF fälgar... även om MG-fälgar är just MG så är de ändå lättare att skaffa. Hittade en massa olika modeller av fälgar som kan passa. Vet någon vilken bredd på däck som är lämpligast om man satsar på 15" fälgar, 195 eller?
By TR7,1980
#4217
Har nu beställt 4 st 15", femekrade alu fälgar.
Jag återkommer med resultat om hur det blev på TR7an.
By TR7,1980
#5682
Monterade 15" fälgar på TR7an.
Om ni vill se närmare på fälgarna kan ni se fälgarna och bilen i Ronneby på Nostagiafestivalen...
15" fälgar på TR7.
15" fälgar på TR7.
TR7 ny v3.jpg (1.38 MiB) Visad 7980 gånger
Användarens profilbild
By Sewe
#5683
snyggt, men du ni kommer väl till oss på fredagskvällen. Självklart kan ni sova över oxå

//Sewe
Användarens profilbild
By Odd
#5685
TR7,1980 skrev: Vet någon vilken bredd på däck som är lämpligast om man satsar på 15" fälgar, 195 eller?
Med originalutrustningen 185/70-13 så hade du en rullningsomkrets på 1800mm - så du borde nog använda 175/60-15 (1803mm) om du vill ha helt oförändrad hastighetsmätarfunktion. Med de vanligare 215/45-15 (1754mm), 205/50-15 (1790mm), 195/55-15 (1815mm) eller 165/65-15 (1815mm) så bygger du in lite, till rätt mycket, felvisning... Vad har du för bakaxelutväxling i sjuan; 3,90:1, 3,45:1, 3,08:1 eller 2,84:1 rentav - och vad blev det för däck? Jag kan kolla vilken drevkombination du bör byta till för att få minsta möjliga felvisning.
TR7,1980 skrev: Monterade 15" fälgar på TR7an.
Jag antar du fick rymma upp centrumhålet en aning? Det brukar vara liiite för tight för att passa lätt på TR7/TR8 navcentrum.
By TR7,1980
#5689
Däck 195/60 R15, behövde inte göra något med centrumhålet, köpte hjulbultar på Mekonomen... ;-)
Slängde på fälgarna och det fungerade över förväntan...! Allt bara passade som det skulle, däcken går inte emot något.

Bilen går nu på vägen som "en riktig bil", dvs den känns modernare i väghållningen och går stadigare.
Har inte noterat någon större skillnad på hastighetsmätaren, men har aldrig haft någon större tilltro till den mätaren tidigare.
Användarens profilbild
By Odd
#5692
TR7,1980 skrev:Däck 195/60 R15 ... Har inte noterat någon större skillnad på hastighetsmätaren,
men har aldrig haft någon större tilltro till den mätaren tidigare.
OK, det är ett bra däckval. Du bör faktiskt ha minskat din felvisning!

Du har nu en rullningsomkrets på 1876mm, en ökning med 4,2% från originalutrustningens 1800mm. Eftersom det är en Canley-byggd '1980 TR7 DHC och RHD' vi pratar om så tar jag för givet att du har en bakaxelutväxling på 3,90:1 och en 5e växel med 0,83:1 (för såvitt jag minns var det ingen automatlåda i din 7a). I TR7-växellådan sitter det ett vitt drev med 7 tänder som normalt borde driva ett svart vajerdrev med 23 tänder, vilket ger originalutrustningen ett visningsfel på 5,98% - vilket är inom 10% och åt rätt håll enligt myndigheterna. [dvs mätaren visar 116,6 km/h vid sanna 110 km/h].
Med dina nu monterade 195/60-15 ger samma drevbestyckning ett fel på 1,69% (fortfarande åt rätt håll). Din mätare ska nu visa 111,9 km/h vid sanna 110 km/h. 2 km/h är faktiskt rätt exakt skulle jag vilja säga, bättre går det nog inte att hamna... Och för att dubbelkolla så kan du jämföra med varvräknaren (om nu den stämmer) som ska visa ungefär 3160 rpm vid den farten.
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]