- 2010-01-06 22:08
#4168
Våren 2006 hämtade jag i Göteborg min 1958 Triumph TR3A som jag importerat från Nordamerika. Bilen var senast registrerad i Kalifornien enligt de handlingar jag fick.
Från ”Certified copy of factory record” som jag köpt från B.M.I.H.T. framgår bl a att bilen byggts i sept 1958 och därefter skeppats till Yokohama i Japan. Mer om bakgrundshistorian har jag inte. Väl hemma började omgående demontering av bilen och efterhand fick det visa sig vad som behöver åtgärdas. Ett problem?? är att desto mer man ser desto mer vill man åtgärda. Svårt är att i ett första läge begränsa sig till det nödvändigaste!! Kostnaden betydligt över det jag räknade med från början. Vändpunkten har kommit – ihopmonteringen är igång.
Totalrenoverad och blyfrikonverterad motor är på plats på ramen och alla bussningar, hjullager, trunnions, bromscylindrar, bromsok mm är nytt eller renoverat. Två st okompletta A-type overdrives har införskaffats nyligen och efter viss ytterligare komplettering med delar hoppas jag få ihop en fungerande overdrive. Av denna manöver följer också en renovering av växellådan framöver. Vad som för övrigt väntar på att åtgärdas är insvetsning av nya golvplåtar och golv i kofferten, lackering, fortsatt montering, inredning och förmodligen en massa annat som jag inte överblickar idag.
Arbetslusten är periodvis på topp och däremellan ligger ”projektet” i träda men förhoppning finnas alltid att det skall vara färdigt till sommaren???
Återkommer längre fram med vidare info om arbetslusten ha gjort att projektet framskridit.
Från ”Certified copy of factory record” som jag köpt från B.M.I.H.T. framgår bl a att bilen byggts i sept 1958 och därefter skeppats till Yokohama i Japan. Mer om bakgrundshistorian har jag inte. Väl hemma började omgående demontering av bilen och efterhand fick det visa sig vad som behöver åtgärdas. Ett problem?? är att desto mer man ser desto mer vill man åtgärda. Svårt är att i ett första läge begränsa sig till det nödvändigaste!! Kostnaden betydligt över det jag räknade med från början. Vändpunkten har kommit – ihopmonteringen är igång.
Totalrenoverad och blyfrikonverterad motor är på plats på ramen och alla bussningar, hjullager, trunnions, bromscylindrar, bromsok mm är nytt eller renoverat. Två st okompletta A-type overdrives har införskaffats nyligen och efter viss ytterligare komplettering med delar hoppas jag få ihop en fungerande overdrive. Av denna manöver följer också en renovering av växellådan framöver. Vad som för övrigt väntar på att åtgärdas är insvetsning av nya golvplåtar och golv i kofferten, lackering, fortsatt montering, inredning och förmodligen en massa annat som jag inte överblickar idag.
Arbetslusten är periodvis på topp och däremellan ligger ”projektet” i träda men förhoppning finnas alltid att det skall vara färdigt till sommaren???
Återkommer längre fram med vidare info om arbetslusten ha gjort att projektet framskridit.