Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
#9764
Tjena!
Jag heter Daniel och har precis 'avslutat' ett långt återställningsprojekt av pappas gamla Triumph Vitesse Sports Six MkII från 1970. Jag säger avslutat eftersom hon nu klarat besiktning och varit på vägen några veckor. Men hon går ännu inte som hon ska. Tänkte därför höra efter här om det finns några kunniga som kan ge tips på vad som behöver göras eller om det rent utav är någon som bor nära nog att komma och ta en titt på henne (alternativt kan hon köras till närbelägen ort för inspektion). Riktigt kul att det finns en Triumph-klubb i Sverige förresten :-D

Det som reparerats i stort är diverse rost-skador (tex har båda baljorna vid förar/passagerar-sätena bytts), karossen har höjts lite på ena sidan för att få dörrarna att gå bättre och bromsarna har reparerats (nya cylindrar i trummorna bl.a.). Nytt kapell och mattor etc har förstås även införskaffats och bälten har installerats även i baksätet.

Det som inte är som det ska är i huvudsak 3 saker:

1. Bilen varvar högt men kommer ingen vart. Den accelererar men mycket sakta. (ca 3,5k varv med overdriven i på högsta växeln ligger hon i drygt 90km/h). Utöver detta går hon även ojämt - piggare vissa dagar och segare andra. De två sakerna jag och morfar (min reparations-guru) misstänker är antingen att stromberg-förgasarna inte går som dom ska (tex kan gummimembranen ha börjat läcka kanske?) eller att drivingen inte går som den ska (koppling som slirar?).

2. Någonting låter (låter som att nåt ligger och skramlar/ligger emot) när man rattar åt höger. Vi kollade under bilen häromdagen och det är en blank cirkel där något verkar ha legat emot kardanaxeln, precis under handbromsen. Tror sannolikt att det har nånting med handbromsen att göra då den vibrerar kraftigt i takt med att det låter, men det känns ändå skumt då det är ett av få ställen vi inte gjort några nämnvärda reparationer.

3. Kopplingen 'säger ifrån', oftast på låga växlar och man får därför vara väldigt varsam när man trycker i växlarna. En del i detta skulle kunna vara att det blir ett ryck i och med att bilen varvar så ovanligt högt i låg fart, men jag har även provat när bilen står still med tomgång och den säger ifrån då med. Funderar på om det kanske kan vara så att även om kopplingspedalen är körd i botten att det kanske ändå inte ger fullt utslag? Det skulle förklara en del och vi har trots allt bytt baljan där den tar i...

Häromdagen upptäckte vi även att kopplingsoljan tagit slut. Tyvärr 'upptäcktes' detta under färd då jag under en kortare tid blev tvungen att trycka i växlarna utan koppling (stackars växellåda...) då jag inte hade möjlighet att stanna. Vi har nu fyllt på förstås och hon går igen, men jag funderar på om luft i kopplingssystemet kan vara ett bidragande problem då växlarna 'säger ifrån' mer sedan det hände. Eller är det växellådebyte som kan krävas rent av?

Vad som bör tilläggas är att bilen stått utan eftersyn i närmare 17 år sedan pappa kom till Sverige och inte haft tid att ta hand om den. Utöver det har den reparerats flera gånger - tex är karossen inte monterad helt korrekt då bilen krockat en gång och ramen reparerades istället för att bytas. Differentialen har även gått sönder en gång och även den reparerats snarare än bytts (med delar från Spitfire bl.a.).

Min förhoppning vore att nån eldsjäl skulle kunna ta sig tid att provköra/inspektera henne eftersom detta förmodligen är det enklaste sättet att få en korrekt diagnos. Ingen känner en bilmodell bättre en den som är van att köra den liksom :)
Jag bor i Örebrotrakten så om nån är relativt närbelägen får dom gärna höra av sig!
Annars uppskattas även tips och idéer. Tack på förhand,

Daniel Richardson

PS. Jag är ny här så om detta hamnat i fel tråd/forum får ni gärna säga till :)

Bild
#9766
Jag får gratulera till ett mycket trevligt projekt!

Jag ser en medlemsdekal från TSSC på vindrutan och jag hoppas att du även blir medlem i vår klubb, om du inte redan är det :)

Du verkar ha bra koll och har nog själv identifierat de flesta felen du nämner och löser det säkert utan hjälp men här kommer mina kortfattade tankar kring dina punkter:

1. Att den långsamma accelerationen skulle bero på slirande koppling tycker jag låter osannolikt. Det skulle du inte kunna missa, bränd koppling luktar! Det låter mycket med 3500 varv i 90 med overdrive. Det låter däremot rätt rimligt utan overdrive men att den fungerar förutsätter jag. Annars borde du reagerat på att det inte blir någon skillnad med eller utan inkopplad overdrive. Den sänker varvtalet med 20% så det märks en stor skillnad. Sedan får man ta både hastighetsmätare och varvräknare med en nypa salt. Dom är mekaniska och visar inte alltid helt rätt.

2. Ett blankt parti på kardan visar tydligt vad felet är och det har du väl i princip även konstaterat? Handbromsvajern går ovanför kardan så där är något skumt. Om bilen är nybesiktigad borde handbromsen fungera så vajern måste ju sitta där och länkagen fungera hjälpligt men det är bara att krypa under och inspektera ytterligare.

3. Om bromsvätskan till kopplingen tog slut så har den ju tagit vägen någonstans, det vill säga läckt ut. Minsta åtgärd är att demontera och ta isär huvudcylinder och slavcylinder och byta tätningar. Detsamma gäller för övrigt bromsarna. Du säger att du bytt bromscylindrar. Har du gjort någon åtgärd med huvudcylinder och bromsok? Bromsolja absorberar fukt så det är stor risk för rost, framför allt i huvudcylindern, och det kan förstöra tätningarna. Tänk på att det bara är enkrets bromssystem (eller hade Vitesse tvåkrets? Tror inte det men är inte säker) och det krävs inte så mycket för att tappa bromsförmågan totalt!

Lycka till med bilen i fortsättningen. Det är en mycket trevlig modell och färgen är underbar :)
#9768
Hej
Kul bil misstänker att farsan din tog med den till Sverige när han flyttade från England [THUMBS UP SIGN]

Dina problem då
Högt varvtal vid låg fart..:
Kan bero på slirande overdrive eller som Mats säger att den inte slår till alls.

Läcker oljan ut via tätningen i kopplingens slavcylinder (den nedre som går in i kopplingshuset) så kan du ha smörjt upp kopplingslamellen med hydraulolja - det är inge vidare...
Brukar märkas i början när man bara fått lite olja på lamellen då brukar kopplingen liksom hugga.
Sedan när lamellen är indränkt i olja så slirar den rejält
Då blir du tvungen att byta lamell, jag har aldrig hört att någon lyckats få ren en sådan igen.
Oljan måste ta vägen någonstans om du nu blir av med olja bara att hissa upp bilen och be någon trycka ner kopplingen upprepande gånger, givetvis då med full behållare och nyluftat.
Samtidigt försöker någon flukta under bilen för att se var/om det börjar droppa...
Droppar det mellan kopplingskåpan och motorn (kan ta ett tag) så du konstatera att det är slavcylindern som läcker...

Den är troligen i aluminium och fräts sönder ganska snabbt om det varit vatten i bromsoljan.
Speciellt efter 17 års stillastående!

Tänk på att hydraul- och/eller bromsolja kan vara riktigt aggressiv mot exempelvis lack
Se till att rengöra noggrant vid ev. läckage

Lycka till
Ingesjo
#9771
Om slavcylindern sitter utanför kopplingskåpan så är nog risken att oljan ska kunna leta sig in till lamellen högst minimal.
Jag skulle chansa på läckage vid tätningen av växellådans ingående axel eller ramlagret för vevaxeln i så fall.
Hälsn. Olle T
#9773
:educated: Slavcylindrarna läcker längs kolvstången - och den ändan mynnar inne i kopplingskåpan.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]