Jag heter Daniel och har precis 'avslutat' ett långt återställningsprojekt av pappas gamla Triumph Vitesse Sports Six MkII från 1970. Jag säger avslutat eftersom hon nu klarat besiktning och varit på vägen några veckor. Men hon går ännu inte som hon ska. Tänkte därför höra efter här om det finns några kunniga som kan ge tips på vad som behöver göras eller om det rent utav är någon som bor nära nog att komma och ta en titt på henne (alternativt kan hon köras till närbelägen ort för inspektion). Riktigt kul att det finns en Triumph-klubb i Sverige förresten

Det som reparerats i stort är diverse rost-skador (tex har båda baljorna vid förar/passagerar-sätena bytts), karossen har höjts lite på ena sidan för att få dörrarna att gå bättre och bromsarna har reparerats (nya cylindrar i trummorna bl.a.). Nytt kapell och mattor etc har förstås även införskaffats och bälten har installerats även i baksätet.
Det som inte är som det ska är i huvudsak 3 saker:
1. Bilen varvar högt men kommer ingen vart. Den accelererar men mycket sakta. (ca 3,5k varv med overdriven i på högsta växeln ligger hon i drygt 90km/h). Utöver detta går hon även ojämt - piggare vissa dagar och segare andra. De två sakerna jag och morfar (min reparations-guru) misstänker är antingen att stromberg-förgasarna inte går som dom ska (tex kan gummimembranen ha börjat läcka kanske?) eller att drivingen inte går som den ska (koppling som slirar?).
2. Någonting låter (låter som att nåt ligger och skramlar/ligger emot) när man rattar åt höger. Vi kollade under bilen häromdagen och det är en blank cirkel där något verkar ha legat emot kardanaxeln, precis under handbromsen. Tror sannolikt att det har nånting med handbromsen att göra då den vibrerar kraftigt i takt med att det låter, men det känns ändå skumt då det är ett av få ställen vi inte gjort några nämnvärda reparationer.
3. Kopplingen 'säger ifrån', oftast på låga växlar och man får därför vara väldigt varsam när man trycker i växlarna. En del i detta skulle kunna vara att det blir ett ryck i och med att bilen varvar så ovanligt högt i låg fart, men jag har även provat när bilen står still med tomgång och den säger ifrån då med. Funderar på om det kanske kan vara så att även om kopplingspedalen är körd i botten att det kanske ändå inte ger fullt utslag? Det skulle förklara en del och vi har trots allt bytt baljan där den tar i...
Häromdagen upptäckte vi även att kopplingsoljan tagit slut. Tyvärr 'upptäcktes' detta under färd då jag under en kortare tid blev tvungen att trycka i växlarna utan koppling (stackars växellåda...) då jag inte hade möjlighet att stanna. Vi har nu fyllt på förstås och hon går igen, men jag funderar på om luft i kopplingssystemet kan vara ett bidragande problem då växlarna 'säger ifrån' mer sedan det hände. Eller är det växellådebyte som kan krävas rent av?
Vad som bör tilläggas är att bilen stått utan eftersyn i närmare 17 år sedan pappa kom till Sverige och inte haft tid att ta hand om den. Utöver det har den reparerats flera gånger - tex är karossen inte monterad helt korrekt då bilen krockat en gång och ramen reparerades istället för att bytas. Differentialen har även gått sönder en gång och även den reparerats snarare än bytts (med delar från Spitfire bl.a.).
Min förhoppning vore att nån eldsjäl skulle kunna ta sig tid att provköra/inspektera henne eftersom detta förmodligen är det enklaste sättet att få en korrekt diagnos. Ingen känner en bilmodell bättre en den som är van att köra den liksom

Jag bor i Örebrotrakten så om nån är relativt närbelägen får dom gärna höra av sig!
Annars uppskattas även tips och idéer. Tack på förhand,
Daniel Richardson
PS. Jag är ny här så om detta hamnat i fel tråd/forum får ni gärna säga till

