Allt som rör Spitfires
By Linetorp
#9024
Hej , har bytt mina styrleder , spindelleder. Var noga med att räkna varven när jag tog av de, så de nya kom på samma plats. Tycker att ratten inte står rakt när jag kör rakt fram, kan det ha något med bytet att göra? Eller har jag inte tänkt på det innan ?
Användarens profilbild
By Sewe
#9025
Det hjälper inte alls att räkna varv, att ratten står fel tyder på att du har fel inställning. Beställ tid och få toe in inställt rätt. Gör du inte detta slits däcken upp väldigt fort samt att du blir en trafikfara då bilen inte uppför sig som den ska.
Däcken ska ställas så att man har lite toe in, olika på olika bilar men det löser dom på verkstan på ca 10-20 minuter. Kostar här i Karlshamn ca 500 kronor

//Sewe
By Linetorp
#9026
Hur gör de när de ställer in hjulen , vilka saker skruvar de på ? Jag satte ju dit styrleden på samma sätt som de gammal? Möjligt det ståt fel innan.
By Mats Nilsson
#9027
Linetorp skrev:Hej , har bytt mina styrleder , spindelleder. Var noga med att räkna varven när jag tog av de, så de nya kom på samma plats. Tycker att ratten inte står rakt när jag kör rakt fram, kan det ha något med bytet att göra? Eller har jag inte tänkt på det innan ?
Du blandar ihop begreppen, så det är inte helt klart vad du menar.
Spindellederna är där hjulspindeln (vertical link) sitter fast i länkarmen. Övre spindelled är en kulled, nedre spindelled är den som benämns "Trunnion" och som du (förhoppningsvis) smörjer regelbundet med hypoidolja.

Jag antar att din fråga gäller styrlederna, det låter så på din beskrivning.
Att bara räkna gängvarv då man byter styrled är inte särskilt exakt. Det är trots allt eftermarknadsdelar vi pratar om och det kan säkert skilja något mellan olika tillverkare.
I verkstadshandboken finns angivet mått på styrledens montering i styrväxeln, men en kontrollmätning av toe-in är lämpligt att göra efter byte. Och ja, att ratten är sned efter bytet beror på att du inte fått styrlederna helt korrekt.
By Linetorp
#9028
Du nämner smörjning Trunnion , jag har en nippel där nere. Det är väl fet jag ska spruta in där ?
By Mats Nilsson
#9029
Linetorp skrev:Du nämner smörjning Trunnion , jag har en nippel där nere. Det är väl fet jag ska spruta in där ?
NEJ, NEJ OCH ÅTER NEJ!
Läs instruktionsbok, verkstadshandbok och de otaliga trådar här på forumet som förklarat detta!
By Linetorp
#9030
Okej ska läsa på. Där nere vid Trunnion jag har en nippel ska jag inte ha fet. Varför nippel?
By Mats Nilsson
#9031
Linetorp skrev:Där nere vid Trunnion jag har en nippel ska jag inte ha fet. Varför nippel?
Nippeln är för att du ska kunna smörja, med hypoidolja! Inte fett.
By Linetorp
#9032
Tack läser det nu. Då måste man skaffa en fetspruta till och fylla den med växelådsolja. Hur mycket ska man spruta in? Verka svårt att komma till.
Användarens profilbild
By Sewe
#9034
Nej igen, läs vad han skriver. Hypoidolja, inte växellådsolja. Dvs samma olja du har i difterentialen.
Använder du fel olja har du problem som kan sluta med att du tappar hela hjulet med tillbehör och då är det kört

//Sewe
By Mats Nilsson
#9037
Linetorp skrev:Är inte Hypoidolja växelådsolja? EP 90
Både ja och nej...
I din växellåda ska du använda hypoidolja så på det sättet stämmer det att det är samma, men det finns även växellådsolja som inte är hypoidolja och den passar varken i växellådan eller i trunnions på en Spitfire.
EP står för Extreme Pressure och anger att det är en hypoidolja. Så du behöver inte ha flera olika sorters olja, det ska vara samma i växellådan, diffen och i trunnions.
By Oscar Cederqvist
#9040
Oljan ska heta EP SAE-90 API GL4. Samma oljan har du i växellåda samt diffen. Var noga så du inte köper de moderna oljorna som är GL 4/5 de är inte lämpliga till växellådan.
By Mats Nilsson
#9041
Oscar Cederqvist skrev:Oljan ska heta EP SAE-90 API GL4. Samma oljan har du i växellåda samt diffen. Var noga så du inte köper de moderna oljorna som är GL 4/5 de är inte lämpliga till växellådan.
Om det är GL4/5 så är det ingen fara. Då uppfyller den kraven enligt GL4, bland annat avseende att den inte angriper rödmetall, medan den även uppfyller kraven enligt GL5 avseende bärighet för höga kuggflankstryck.
Om oljan däremot heter GL5 finns risken att den äter upp synkringar och lager. Inte säkert, men risken finns. Så det ska man inte ha i våra bilar.
By Oscar Cederqvist
#9042
Nja, jag tror inte det stämmer. Så länge inte oljan blir varm så är den ok. I växellådan blir den varmare och är då aggressiv mot gula metaller. Det är inget jag har kollat själv men rapporter från England och USA pekar på det. Sen har jag hört att GL4/5 oljan är "slirigare" än GL4 och därför inte heller är lämplig i lådan.
För att höja från 4 till 5 så tillsätts mer svavel bl.a. det är inte bra för gula metaller.
Kanske överdrivet men då GL4 finns tillgängligt så kör jag på det säkra.
By Mats Nilsson
#9045
Oscar Cederqvist skrev:Kanske överdrivet men då GL4 finns tillgängligt så kör jag på det säkra.
Det är aldrig fel att vara försiktig (även om jag tror du är onödigt försiktig just i det här fallet).

Better safe than sorry, är en bra regel att leva efter.
By Linetorp
#9048
Använder jag en vanlig fettspruta när jag ska pressa in EP90-oljan i styrningen,
fungerar det eller hur gör man ?
By Oscar Cederqvist
#9049
Det kan fungera men det blir nog rätt mycket läckage och kladd.
Sök på det engelska forumet, där finns många tips.
By Mats Nilsson
#9050
Oscar Cederqvist skrev:Sök på det engelska forumet, där finns många tips.
Jag vet inte vilket forum du menar med "det engelska forumet", men oavsett vilket är det att gå över ån efter vatten. Sök i gamla inlägg på det här forumet. Diskussionen om hur man smörjer trunnion, och med vad, återkommer då och då så det finns många trådar som tar upp ämnet.
By ingesjo
#9051
Jag svarar direkt :D
Jag använder pumpen som man pumpar in olja med i drevet på en inombordare (Mercruiser).
Typ Quicksilver-pumpen som köpes i välsorterade marinbutiker...
Jag har en genomborrad fettnippel som jag monterar istället för originalnippeln när jag pumpar in oljan, givetvis återmonteras den riktiga nippeln när det hela är klart.
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]