Hej, bra att du frågar för då kan vi hjälpa till att minska svordomarna för dig [ja det blev ett par svordomar när vi monteradebjuvsten skrev:Hej. Jag funderar på att byta bladfjäder själv. Jag antar att ni återmonterade den renoverade bladfjädern. Hur lång tid tog det,
och hur många svordomar krävdes?
-Ola
GT-6 mk2 1970
Spitfire 1964

Först och främst antar jag att du känner till "serviceluckan" bakom panelen som högtalaren sitter i. Där lossar man bultarna som håller fjädern till diffen. Står i Haynes och finns t.o.m en video på Youtube hur man demonterar den gamla fjädern. Var inga problem för oss då bussningarna var platta och fjädern därmed inte så "hög". Var dock försiktig med bromsslangarna, en person på varje sida är att rekommendera då fjädern är tyngre än den ser ut.
Den nya kommer antagligen att vara högre och lite jobbigare att handskas med, två personer känns som ett måste. VIKTIGT: det står "front" på toppen av fjädern, ordet ska INTE vara rättvänt i bilens körriktning utan ordet ska läsas genom service luckan d.v.s med huvudet bakåt i bilen. Gör man fel får man göra om och svära.
Enligt proceduren i Haynes ska man demontera bl.a stötdämpare och lite till för att först skruva fast bultarna i diffen och sen bultarna längst ut på fjädern och sen höja upp hjulnaven med domkraft och fästa stötdämpare. Vi tyckte det var lite mycket jobb så vi testade en annan metod som funkade bra:
Vi förde igenom fjädern från sidan och fäste bultarna längst ut på varje sida först. Det var lite tajt och åter igen: akta bromsslangarna. Efter det så är fjädern alldeles för hög för att man ska kunna skruva i bultarna på diffen. Lösningen blev att trä ett spännband underifrån runt fjädern och diffen och dra ihop dom mot varandra, tillräckligt för att få i ett par tre gängor i diff-bultarna och sen skruva fast fjädern.
Monteringen hade gått på 1 timme om vi inte hade behövt vända fjädern när den nästan var på plats

Jag inser att beskrivningen här kanske inte är jättelätt att följa så fråga om det är oklart med nåt.
Mvh Markus