Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
Användarens profilbild
By Grahnen
#6735
Hej Nu är jag igång igen med frågor på min Herald convertible 13/60 1970. Just lyft toppen på den. Oljeläckage samt lite läckage mellan 3 och 4:ans cylindrar. Lite ojämn tomgång och svårt att ställa in förgasarna (trots renoverade). Komp-prov visade ca 6, 6, 8, 4. Kunde nog se att det verkade läckt över mellan cylindrarna. Har mätt upp toppen kan ej se någon skevhet eller annat. MEN nu till problemet: Hur skall toppackningen vändas? Brukar stå "TOP" (som det även står i Haynes bok) men inte fan står det något på nya packningen!? Kan se att den gamla var vänd så man kan se som runda ringar av aluminium (eller vad det är) var uppåt och mera oregelbundna aluminium-förstärkningar vända nedåt. Då är frågan vad denna rättvänd?? Möjligen någon som vet? Kanske även vet åtdragningsmomentet och i vilka steg den skall dras. Jag vet ordningsföljden. Skall den efterdras och i så fall när?

För övrigt mycket nöjd med att köra denna bil. Särskilt över förväntan nedkabbad! Inget direkt otäckt vinddrag i nacken, som jag var rädd för. Körde 20 mil i helgen nedkabbat på ett rally. Mycket trevligt. Och det går faktiskt dessutom att sitta två i baksätet. Trångt men fullt möjligt. Just detta med fyrsitsig cab gör denna bil ganska unik i små äldre veteranbilsklassen. Nu även rätt ok känsla med ljudet från dubbla förgasare och lite grövre avgassystem. Bara synd att bilen är i risigaste laget men får bli lite renoveringar och lackering framöver.
Bilagor
IMG_5516.jpg
IMG_5516.jpg (66.02 KiB) Visad 4867 gånger
#6736
Helt rätt, bara fråga på. Jag brukar tänka att alltid är det fler än jag som har nytta av svaren.

Ett litet tips, varför inte köpa en Work shop manual, där lär du hitta en del svar på dina frågor - också.

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID006392

Ojämn komp kan ju också bero på läckande ventiler. Angående packningen, det finns en oljekanal i bakkant av motorn som försörjer toppen. Den passagen är INTE bra att täcka för. Om jag minns rätt så spelar det ingen roll vilket håll du vänder packningen (så länge inget är angivet på packningen) och så länge alla kanaler har fritt passage mellan topp o block.

Jag drog fast toppen i två steg, först ett lägre moment som var ca 25% av slutmomentet och enlig ordningsföljden. Jag minns inte vilket moment det var, kanske någon annan har bättre sifferminne än jag?

Jag körde ca 50 mil och efterdrog, det behövdes. OBS! Inte efterdra på varm motor. Jag efterdrog i samma sekvens som när toppen monterades. Enda skillnaden var att jag gjorde enligt följande: Lossar en mutter, och drar till rätt moment, lossar mutter nr 2 och drar till rätt moment osv med resten.

Åka nercabbat = frihet, yes. Skit i risig, ut o njut bara.
Användarens profilbild
By Grahnen
#6742
Hej och tack för info! Jag har en Haynes bok (RH5194) men lite bristfällig ibland. Hittade "45 fb ft" tror jag det var. Verkar motsvara ca 60 Nm?? Kollade ventilernas täthet genom att hälla i koncentrerad spolarvätska i alla portar. Inget läckage. Finns ett hål för oljekanalen i båda ändar. D.v.s. går att vända packningen på båda håll. Jag lägger den nog med "ringarna" uppår som den tidigare packningen låg.
#6744
Har säkert ingen betydelse vilket håll "ringarna" är.

En länk till bra omvandlingshjälp:

http://www.omvandla.nu/index.htm

45 pound force motsvarar 61 Nm.

Glöm inte att skriva hur det gick med ny packning, vad fick du för komp?
Användarens profilbild
By Grahnen
#6752
Har inte kollat kompen ännu men den går betydligt jämnare nu tycker jag MEN LÄCKER OLJA I ALLA FALL???? Mycket egendomligt. Kollade toppens planhet utan problem. Hade hjälp av industriprogrammet.
Ska tvätta noga och försöka se exakt var det läcker. Är torrt uppåt vid ventilkåpan. Syns lite olja precis i skarven mellan block och "cylinderhuvudet" (som det egentligen heter) på vänstersidan och blött i bakkant på motorn ner mot växellådan. Man kan möjligen börja fundera på läckage vid bensinpump eller fördelaren i stället och att det även rinner "uppåt" p.g.a. luftströmmar från fläkten?? Är inge större mängder men egendomligt.

Apropå motorns "gång" den misständer lite på högre varv. Svårt att veta men gissar ca 5000 r/m. Ett sporadiskt missande utan några missljud annars. Nästan säkert tändningsproblem. Bör väl ha att göra med fördelaren? Blir väl någon elektronisk framöver.

Annars riktigt nöjd med "sången" från både avgas och insug. Särskilt trevligt nedcabbat. 1 3/4" hemmabyggt avgassystem med en ljuddämpare. Dubbla SU med egna 90° rör efter förgasarna och väldigt öppna luftfilter typ MC rakt uppåt . Tändstiftens färg är riktigt bra efter lite längre turer. Jämna och ljusbruna i färgen. Riktigt trevlig bil (särskilt för så lite pengar)
#6755
Kan vara svårt att få helt tätt, liten tunn silikonsträng runt oljehålet - på båda sidor av packningen - kan göra underverk.
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]