Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarens profilbild
By Splitfire
#6272
bjuvsten skrev:Hej. Jag funderar på att byta bladfjäder själv. Jag antar att ni återmonterade den renoverade bladfjädern. Hur lång tid tog det,
och hur många svordomar krävdes?
-Ola
GT-6 mk2 1970
Spitfire 1964
Hej, bra att du frågar för då kan vi hjälpa till att minska svordomarna för dig [ja det blev ett par svordomar när vi monterade >:( ]
Först och främst antar jag att du känner till "serviceluckan" bakom panelen som högtalaren sitter i. Där lossar man bultarna som håller fjädern till diffen. Står i Haynes och finns t.o.m en video på Youtube hur man demonterar den gamla fjädern. Var inga problem för oss då bussningarna var platta och fjädern därmed inte så "hög". Var dock försiktig med bromsslangarna, en person på varje sida är att rekommendera då fjädern är tyngre än den ser ut.
Den nya kommer antagligen att vara högre och lite jobbigare att handskas med, två personer känns som ett måste. VIKTIGT: det står "front" på toppen av fjädern, ordet ska INTE vara rättvänt i bilens körriktning utan ordet ska läsas genom service luckan d.v.s med huvudet bakåt i bilen. Gör man fel får man göra om och svära.
Enligt proceduren i Haynes ska man demontera bl.a stötdämpare och lite till för att först skruva fast bultarna i diffen och sen bultarna längst ut på fjädern och sen höja upp hjulnaven med domkraft och fästa stötdämpare. Vi tyckte det var lite mycket jobb så vi testade en annan metod som funkade bra:
Vi förde igenom fjädern från sidan och fäste bultarna längst ut på varje sida först. Det var lite tajt och åter igen: akta bromsslangarna. Efter det så är fjädern alldeles för hög för att man ska kunna skruva i bultarna på diffen. Lösningen blev att trä ett spännband underifrån runt fjädern och diffen och dra ihop dom mot varandra, tillräckligt för att få i ett par tre gängor i diff-bultarna och sen skruva fast fjädern.
Monteringen hade gått på 1 timme om vi inte hade behövt vända fjädern när den nästan var på plats ::)
Jag inser att beskrivningen här kanske inte är jättelätt att följa så fråga om det är oklart med nåt.
Mvh Markus
Användarens profilbild
By Splitfire
#6355
Nu har den stora beställningen från Rimmer anlänt. Mycket småplock att sätta fast/byta och snyggt kommer det bli. Här kommer några bilder från allt småfix som gjorts sen sist.

215
Filtret i växellådan rengörs. Vi tycker vi kom på en väldigt smart metod: ett glas med vatten och avfettning och rör om med en magnetisk bits-mejsel, alla små metallspån fångas upp.

216
Bluetooth till ljudsystemet

217
Rutramen lackas

218
Förberedelse för att sätta in det nya glaset. Ännu lyckligt ovetande vad som väntar..

219
Efter extremt mycket om och men så sitter rutan på plats. Ljuset i tunneln börjar lysa starkare liksom solen utanför.
Nu får våren gärna komma.
Användarens profilbild
By Odd
#6356
Bara så ingen annan slentrianmässigt följer exemplet: Svart rutram fick Spitfire först i och med 1970 års modell.
Dessförinnan var det karossfärgen...
Användarens profilbild
By yo-1
#6358
Odd skrev:Bara så ingen annan slentrianmässigt följer exemplet: Svart rutram fick Spitfire först i och med 1970 års modell.
Dessförinnan var det karossfärgen...
Intressant!
Uräkta jag kapar tråden lite, men gäller detta även GT6? Då jag har sett både och men min -69a har vit ram på vit bil.
Användarens profilbild
By Odd
#6360
yo-1 skrev: gäller detta även GT6?
Yes.
Användarens profilbild
By Splitfire
#7609
Vinterns projekt var att se över motorn vilket resulterade i en helrenovering och uppborrning till 1296cc :-D

292
Ut med det gamla..

293
Inte så tung motor så kroken i taket höll.

294
Motorstativ kan verkligen rekommenderas.

308
Toppen behövde planas alternativt blocket deckas, man ser tydligt hur det har läckt mellan andra och tredje cylindern.

284
Motorn var sliten överlag, det här var nog det värsta lagret av dom alla.

282
Kam och lyftare var helt slut.

286
Kolvarna var inte orginal. Vi borrade upp till 1296cc för att kunna använda Triumph kolvar. 1296 motorn är i mångt och mycket en uppborrad 1147cc motor.

295
Blocket tillbaka från renoveraren. Borrat, deckat och borstat från all gammal färg.

296
Målat och islagna fryspluggar. Tips är att använda värmebeständigt silikon i pluggarna, vi fick en läcka i en plugg :cry:

309
Polering av diverse aluminium detaljer, före och efter.

310
Mycket målande blev det.

303
Passade på att fixa till grenröret också.

297
Ny kamaxel och massor av rostfria skruvar. Gissa vad som kostade mest? ::)

298
Sista tvätten av blocket.

299
Ordentlig insmörjning av kammen innan den åker in i motorn.

300
Lagerspelen mätte vi med Plastigauge. Trots polering av vevaxeln höll den sig inom toleranserna.

301
Nya fina kolvar redo att monteras.

302
Bottendelen klar.

311
Kammen ställdes in.

304
Sen åkte motorn ner i bilen igen.

305
Det jobbigaste med hela renoveringen var att tillverka en topplockspackning med det nya cylindermåttet. 1,5mm koppar är ganska jobbigt att ta sig igenom.

306
Men det gick. Hålen för alla vattenkanaler och oljekanalen fasades och tätades med lite silikon. Oljan lyckades dock leta sig ut så vi får fila på en ny plan.

307
Allt på plats och motorn spinner som en katt. Dock så måste förgasarna ställas in vilket är lite av en vetenskap i sig. Fortsättning följer.

OBS! Här finns en tråd om renoveringen om du vill fråga om specifika saker så blir det inte så rörigt: viewtopic.php?f=2&t=1884

Markus och Mats
By Mats Nilsson
#7616
Splitfire skrev: Hålen för alla vattenkanaler och oljekanalen fasades och tätades med lite silikon. Oljan lyckades dock leta sig ut så vi får fila på en ny plan.
Det är inte så konstigt...
För att en silikontätning ska fungera krävs det en viss tjocklek på tätningsmedlet i monterat tillstånd, det är inte lämpligt vid ett plant förband. De packningsytor där man som original tätar med silikon är speciellt utformade för det.

En värmebeständig flänstätning är ett lämpligare val, helst en som finns i sprayform för att få en jämn applicering.
Den som av många anses vara bäst är Hylomar, finns både i tub och spray. Den utvecklades av Rolls Royce på sextiotalet för deras flygmotorer så den duger nog till en Spitfire.
Det finns andra fabrikat med tätning på spray, exempelvis Loctite.

Ni gjorde väl förresten packningen i glödgad kopparplåt? Eller glödgade den när ni var klara med den?
Användarens profilbild
By Splitfire
#7618
Ja vi glödgade den efter tillverkning. Tydligen ska det vara väldigt svårt att få en kopparpackning tät, vilket visade sig. Ett utav tipsen vi hittade var just att lägga silikonbaserad tätning runt kanalerna, fasningen är för att inte massan ska tryckas ut i kanalen och bli bortspolad, ett större hål hade varit lika bra men det var nära mellan hålen på sina ställen. Lyckligtvis har vi inga vattenläckor än. En idé är att plugga oljekanalen då vi har slangen mellan tyckmätaren och toppen.
Resten av packningen tätades med Permatex FormAGasket3, eftersom vi inte hittade Hylomar (har någon tips om var man köper det i sverige så dela gärna informationen) och FormAGasket3 skulle tydligen vara det näst bästa.

Mvh Markus
By Mats Nilsson
#7623
Splitfire skrev:Resten av packningen tätades med Permatex FormAGasket3, eftersom vi inte hittade Hylomar (har någon tips om var man köper det i sverige så dela gärna informationen) och FormAGasket3 skulle tydligen vara det näst bästa.
Jag har ingen erfarenhet av Permatex Form-A-Gasket No.3 men jag tror det hade varit bättre med bara det utan att använda Silicon runt oljekanalen.
Hylomar finns att köpa hos http://www.kullagret.com
Tyvärr har jag inte hittat var man kan köpa Hylomar spray i Sverige, men någon återförsäljare måste väl ha det...

Ebay är alltid ett alternativ. Det Hylomar jag avser är Hylomar Universal Blue (eller det likvärdiga Hylomar M). Hylomar är ju ett fabrikatnamn som har det mesta i tätningsväg så det var slarvigt av mig att inte specificera innan.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]