Diskutera och argumentera kring TR
By LeifP
#5759
Hej
Nu funkar TR6an bra men i mitt tycke är den för högljudd. Motorn är rätt mycket trimmad så det kanske man får räkna med.
Nu har jag ett extractorrör där 3 rör går ut till varsin pipa och sedan är resten standard. Förmodligen kan man hitta ett
system som ger mer effekt men ska jag byta vill jag ha ett som är tystare. Några förslag?
/Leif
Användarens profilbild
By Odd
#5760
Leif,
på min gamla Spitfire hade jag en lös(tagbar) slutpipa med dämpningsinsats i, modell som gamla bubblorna - men för 2" rör... Med den på plats vart det 'långresetyst' och med den bytt mot dess tvilling UTAN insats så vart det 'sportbilsrappt'. Så jag föreslår att du tittar på den lösningen. De var inte större än att bägge gick att ha liggande i bakre bagagerumsgolvsvecket om man så ville. Jag vill minnas att jag köpte dem från saligen försvunna Comfort Custom på sent 70-tal - men något liknande finns säkert att få från andra avgasfirmor.
/Odd
By LeifP
#5761
hej

Tack, Odd. Jag ska kolla om det går att få till på TR6an.

mvh
Leif
Användarens profilbild
By yo-1
#5762
Simons säljer sk. dB-insatser. Som helt enkelt reducerar rördiametern. Finns för 2" rör, som reducerar rördiametern till uppskattningsvis 1.5". Simons säljs av nästan alla som säljer bildelar. Mekonomen, Autoexpert, Meca, mfl.
/Johan
By LeifP
#5763
Tack för tipset.
Mekonomen skriver dock om db-insatsen
-Ökar avgastrycket och bör endast användas på små motorer med låga effektuttag...
Vad tror ni?

/Leif
Användarens profilbild
By Odd
#5764
Det har nog bara betydelse på bana...
Och där kan du ju ta av den 'tystare' slutpipan och sätta dit det tomma raka röret.
Användarens profilbild
By yo-1
#5765
Förstod kanske inte dig rätt men om 3 cylindrar går till en pipa hela vägen bak och övriga 3 går till en annan pipa kanske ljudet skulle bli mindre om alla 6 var förenade till en pipa eller rören gick ihop med ett H eller X-rör. Ljudet tar liksom ut vart annat. De flesta brukar mena att ett avstämt 6-3-1 grenrör är det bästa för våra motorer.

Angående insatsen, tror jag säkert flödet blir lika bra som orginal rör och dämpare.
By LeifP
#5766
Hej
Förmodligen är det så, det bör nog funka på vägen.
Vad det gäller extractorn så är det väl som ni säger att ett rör där alla 6 piporna går ihop ska fungera bäst, min lösning är en budgetvariant eftersom jag i stort sätt fick extractorn och vill ha ett avgassystem som ser ut som standardsystemet, eller i varje fall inte som den vanligaste "sport"-varianten med 2 ljuddämpare i E-Typ stil. Vi får se, jag letar efter någon annan variant men jag tycker jag har bra effekt som det är nu, men gärna lite tystare.

/Leif
Användarens profilbild
By yo-1
#5769
Jag tror ett X-rör skulle göra nytta, då låter bilen som en sexa istället för 2st treor. Alltså ett rör som förenar de båda piporna på ett eller annat vis. Antagligen bäst ganska nära grenrören åtminstone om man ska dra nytta av pulserna som uppstår (kan iofs ha negativ effekt om man har otur).
By LeifP
#5770
Hej

Johan, ditt förslag med x rör ska jag kolla på, det är ju relativt lätt att få till. Det får bli om några veckor när vi klarat av ITD . Jag återkommer med en rapport.
Tack igen Johan och Odd.

/Leif
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]