- 2011-12-20 14:14
#5151
Renovering av en TR5.
Hej,
Tänkte här dela med mig lite av min renovering av Min TR5PI.
Jag köpte bilen nedplockad i slutet av oktober 2010 av en nära bekant och har innan mig haft 2 ägare. Bilen såldes ny till Växjö, och har därefter levt sitt liv I kalmar och på Öland.
Föregående ägare planerade att köra Historic Racing med bilen. Motorn borrades upp till 2,7 liter och preparerades sedan med delar från Racetoration UK.
Motorn monterades och tester inleddes för att justera insprutningen. Jag har fått berättat att de inte lyckades få insprutningen att hänga med till önskade 6500rpm, utan motorn slutade varva vid 6000rpm.
De kanske hade lyckats att nå målet. Men då inträffade en liten olycka orsakad av undertecknad….
Bilen skulle rullas undan för att ge plats åt en lastbil som skulle leverera en Daycruiser. Bilen kom av misstag i rullning ner för en garageuppfart och krockade med en stolpe. Alla han hoppa undan så ingen blev skadad. Tyvärr fick bilen en del skador i fronten (förstörd kofångare, grill, frontplåt och huv).
Skadorna täcktes av försäkringen, men ägaren tappade sugen (han hade redan en Lotus 7 att tävla med så det gick ingen nöd på honom)
Bilen blev undanställd i ett varmgarage och föll i dvala från 1994 fram till 2010 då jag fick köpa bilen.
Målet är att få bilen rullande till sommaren 2012….
Nedan följer lite bilder information om vad som är gjort och vad som återstår:
Utfört
Borttagning av tectyl och rostlagning kaross: klart
Blästring och lack av ram och hjulupphängningar: Klart
Lack av kaross: Pågår (Jag hoppas få alla delar från lack i julhelgen)
Nya nylatron bussningar i julupphängning fram och bak
Avon Dämpare bak flyttade in i fjädrarna.
Nya bromsok fram.
Renoverade bromsar bak
Kvar:
Montera ihop Bilen…….
Så här såg bilen ut ca 1990 Jag skall försöka lägga in information fortfortlöpande och jag är tacksam för input och hjälp om och när jag kör fast.
Hej,
Tänkte här dela med mig lite av min renovering av Min TR5PI.
Jag köpte bilen nedplockad i slutet av oktober 2010 av en nära bekant och har innan mig haft 2 ägare. Bilen såldes ny till Växjö, och har därefter levt sitt liv I kalmar och på Öland.
Föregående ägare planerade att köra Historic Racing med bilen. Motorn borrades upp till 2,7 liter och preparerades sedan med delar från Racetoration UK.
Motorn monterades och tester inleddes för att justera insprutningen. Jag har fått berättat att de inte lyckades få insprutningen att hänga med till önskade 6500rpm, utan motorn slutade varva vid 6000rpm.
De kanske hade lyckats att nå målet. Men då inträffade en liten olycka orsakad av undertecknad….
Bilen skulle rullas undan för att ge plats åt en lastbil som skulle leverera en Daycruiser. Bilen kom av misstag i rullning ner för en garageuppfart och krockade med en stolpe. Alla han hoppa undan så ingen blev skadad. Tyvärr fick bilen en del skador i fronten (förstörd kofångare, grill, frontplåt och huv).
Skadorna täcktes av försäkringen, men ägaren tappade sugen (han hade redan en Lotus 7 att tävla med så det gick ingen nöd på honom)
Bilen blev undanställd i ett varmgarage och föll i dvala från 1994 fram till 2010 då jag fick köpa bilen.
Målet är att få bilen rullande till sommaren 2012….
Nedan följer lite bilder information om vad som är gjort och vad som återstår:
Utfört
Borttagning av tectyl och rostlagning kaross: klart
Blästring och lack av ram och hjulupphängningar: Klart
Lack av kaross: Pågår (Jag hoppas få alla delar från lack i julhelgen)
Nya nylatron bussningar i julupphängning fram och bak
Avon Dämpare bak flyttade in i fjädrarna.
Nya bromsok fram.
Renoverade bromsar bak
Kvar:
Montera ihop Bilen…….
Så här såg bilen ut ca 1990 Jag skall försöka lägga in information fortfortlöpande och jag är tacksam för input och hjälp om och när jag kör fast.