- 2011-04-09 9:57
#4839
Nu när jag äntligen har fått in en låda med överväxel, med allt vad det innebär, uppstår en vital fråga: Vilken olja skall man hälla i?
Jag har sökt runt i forumet men tycker mig inte ha hittat svaret. Inte blir det lättare när MOSS anger en 30 alt 40 transmissionsolja och att man absolut INTE får hälla i en olja som innehåller antifriktionstillsatser, s.k hypiodtillsats. Rimmer däremot har samma olja, en EP 80w-90 GL5 transmissionsolja som du häller i växellåda med eller utan överväxel SAMT till diffen. Detta får jag inte ihop. Diffen är en hypidväxel, där pinjongen både vrider och glider sig in mot kronhjulet under extrema tryck och därmed kräver en hypiodolja för att få en livslängd som är längre än ”runt” hörnet.
Frågade inne på Bilia och de sa att till 740 varianten med överväxel häller de i en motorsyntetolja, 5w-40, vilket jag kan köpa om man tittar på följande länk som föklarar förhållandet mellan dessa oljor:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ja/?page=1
Så om jag har förstått det rätt är det två saker man skall akta sig för i en överväxel:
En hypidolja, då den minskar friktionen vilket försämrar greppet i lamellen samt ökar risken med allt för högt oljetryck inne i OD. Se länk som jag hittade i en annan tråd. Länkad av Mats Nilsson:
http://www.quantumechanics.com/categori ... x&catid=11
Så då återstår slutligen frågor som jag gärna skulle vilja få svar på: någon som har provar Rimmers olja, och vad blev resultatet? Bör man undvika en vanlig växellådsolja, dvs en 80w-90 EP med API nummer GL4, och varför, jämför med en SAE 30 olja?
Jag har sökt runt i forumet men tycker mig inte ha hittat svaret. Inte blir det lättare när MOSS anger en 30 alt 40 transmissionsolja och att man absolut INTE får hälla i en olja som innehåller antifriktionstillsatser, s.k hypiodtillsats. Rimmer däremot har samma olja, en EP 80w-90 GL5 transmissionsolja som du häller i växellåda med eller utan överväxel SAMT till diffen. Detta får jag inte ihop. Diffen är en hypidväxel, där pinjongen både vrider och glider sig in mot kronhjulet under extrema tryck och därmed kräver en hypiodolja för att få en livslängd som är längre än ”runt” hörnet.
Frågade inne på Bilia och de sa att till 740 varianten med överväxel häller de i en motorsyntetolja, 5w-40, vilket jag kan köpa om man tittar på följande länk som föklarar förhållandet mellan dessa oljor:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ja/?page=1
Så om jag har förstått det rätt är det två saker man skall akta sig för i en överväxel:
En hypidolja, då den minskar friktionen vilket försämrar greppet i lamellen samt ökar risken med allt för högt oljetryck inne i OD. Se länk som jag hittade i en annan tråd. Länkad av Mats Nilsson:
http://www.quantumechanics.com/categori ... x&catid=11
Så då återstår slutligen frågor som jag gärna skulle vilja få svar på: någon som har provar Rimmers olja, och vad blev resultatet? Bör man undvika en vanlig växellådsolja, dvs en 80w-90 EP med API nummer GL4, och varför, jämför med en SAE 30 olja?
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"