- 2011-01-06 13:10
#4716
Så, så, så - som före detta registervårdare kan jag tryggt säga att fullt så där mycket uppgifter saknar klubben
ytterst sällan på en bil som funnits länge i Sverige. Men, för en nyligen importerad/registrerad bil, ja den vill
klubben ha in så mycket data som möjligt på, de äldre känner vi ofta till redan.
Ramnummer registerför vi inte alls - och den stående rekommendationen till de ägare som har en Triumph med en
ramnummerplåtbit fastsvetsad på ramen är att ta bort den eller åtminstone kleta över den med underredsmassa.
Detta då Bilprovningen har en tendens att bli mycket upprörda om/när de påträffar ett fastsvetsat ramnummer
- och detta nummer inte alls stämmer med bilens registrerade identitet (en identitet som en urblekt aluminiumplåt
endast fäst med popnitar påstås vara sannare för!). Så; gör er av med ramnumren, de var endast en intern sak
mellan underleverantören som gjorde ramarna och sammansättningsfabriken som byggde samman bilarna.
Likadant är det med växellådsnummer och bakaxel-/diff-nummer - de registerför vi inte heller.
Vad vi registerför är: Registreringsnummer, Chassinummer, Motornummer, Karossnummer, Modell/Årsmodell,
1:a registreringsdatum (i Sverige), ev. Klubbförsäkring, Färg/färgkod samt Inredning/inredningskod. Av dessa
är REGNR och CHASSINR nödvändiga primära registeridentitetsbärare. Resten är rena Nice-to-know-uppgifter...
För ägare/medlem registerför vi:
Medlem sedan år+MedlemsNr+Betalt för år, Efternamn+Förnamn, ev. c/o adress, Adress, Postnr+Ort, Land, Telefon,
Mobiltelefon, Fax samt E-post. Primär registeridentitetsbärare är medlemsnummerkombinationen. Resten behövs
för att t.ex. klubbtidningen skall hitta till rätt person och brevlåda...
Har bara registervårdaren ett korrekt registreringsnummer på inbetalningen så brukar vi kunna leta på vederbörande
och reda ut resten - men ju mer som är med från början (och som är korrekt angivet (ni anar inte hur många under-
cover-dyslektiker som inte kan sitt regnummer som finns i detta land!)) ju lättare/snabbare går registreringen av
en ny medlem och/eller bil för registervårdare och kassör.
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!