Diskutera klubben, vår verksamhet m.m.
Användarens profilbild
By Mathias och Carina
#4697
Hallåj där ute och god fortsättning. Vi har gått och blivit lyckligare ägare av en spitfire mk3. Nu så vill vi bli medlem i klubben också. Såg i ett inlägg om pg nummer och pris m.m men eftersom det är nästan tre år gammalt så tänkte vi dubbelkolla hur vi går till väga.
Med vänliga hälsningar Carina och Mathias
Användarens profilbild
By Odd
#4698
Enkelt.
Sått in medlemsavgiften på klubbens PG 424191-5
Glöm inte att ange vem som betalat - och bilens regnr...

PS
Mk3 Spit är en intressant modell - jag hade min 70:a i nästan 30 år
(innan det blev något bättre anpassat till min nutida kroppshydda istället...)
By Panzer
#4699
Hej och välkomna till klubben!
Jag förstår att ni är lyckliga om ni äger en Spitfire MK3, jag har ägt min sedan -84.
Det hade varit intressant att få veta vilken härad ni kommer från.
MVH
//
JEK
Användarens profilbild
By Mathias och Carina
#4700
Hej igen

Tackar för välkomnandet. Vi hoppas att vi kommer att ha denna bil många år till. Ja vart finns vi då Vi bor i stockholm närmare bestämt i huddinge. Så ser ni en vit liten spitfire där så vinka :-D


Med vänliga hälsningar


Carina och Mathias
Användarens profilbild
By Sewe
#4711
Ni har bara drygt 30 mil till sommarträffen på öland............ sista helgen i juli.
Mer info kommer i tidningen och på hemsidan

//Sewe
By Panzer
#4712
Givetvis så skall man till sommarträffen! Det är ju en av årets höjdpunkter.
När/var kan man anmäla sig?
//
JEK
Användarens profilbild
By Sewe
#4714
Jonas, du har under 10 mil till sommarträffen, känns väl bra?
vi kommer att ha knappt 2.... :-D

//Sewe
Användarens profilbild
By Bror
#4715
Hej på er Matthias och Carina ... och välkomna i klubben. Utöver regnummer är det värdefullt om ni anger bilens färgkod och inredningskod samt chassinummer (står på chassinummerplåten på torpedväggens sida - syns när ni lyft huven). Motornummer är inte heller fel att ta med - Instansat på en klack högst upp på motoblockets vänstra långsida, längst bak.
Ramnummer - i förekommande fall, om det alls finns - sitter på en särskild liten plåt på ramens främre - högra eller vänstra - utriggare eller under kuggstången. Kan ibland också sitta på höger eller vänster ramben i motorrummet. Till sist finns ett karossnummer på en liten nitad (och övermålad?) plåtbit. (På GT6 inte sällan nitad under(!) chassinummerplåten, vars underdel går att lyfta ut från karossen en liten bit.) Alla dessa uppgifter är värdefulla för den ständigt fortlöpande uppgiften för registervårdaren att komplettera alla våra bildata. Sedan är vi tacksamma om även fast tele , mobiltele och ägarens e-postdress anges utöver bara nam och adress.
Visst kommer oftast en del av de här fordonsuppgifterna fram när man söker på regnumret i klubbens bilregister - men inte alla.
Hoppas inte allt detta väcker alltför stor krångelupplevelse. Det är inget krav men en önskan att ständigt kunna komplettera alla fordonsuppgifter på alla medlemsbilar i klubben - med hjälp av medlemmarna.
Nära Huddinge händer i klubbens anda det tidigaste eventet i början av juni i Ånnaboda - Classic Motor Festival - där klubben sedan många år har sin egen monter. Info om detta och flera andra evenemang, som klubben arrangerar eller medverkar i, kommer i tidning nr 1 och 2, samt på klubbens hemsida och i MHRF:s evenemangskalender. Både i pappersversionen och den webbaserade.
Passa på att att anmäl er till Klubbens Sommarträff på Öland sista weekenden i juli. All info kommer samtidigt i klubbtidningen och på vår hemsida.
Häsningar Bror H, redaktör
Användarens profilbild
By Odd
#4716
Så, så, så - som före detta registervårdare kan jag tryggt säga att fullt så där mycket uppgifter saknar klubben
ytterst sällan på en bil som funnits länge i Sverige. Men, för en nyligen importerad/registrerad bil, ja den vill
klubben ha in så mycket data som möjligt på, de äldre känner vi ofta till redan.

Ramnummer registerför vi inte alls - och den stående rekommendationen till de ägare som har en Triumph med en
ramnummerplåtbit fastsvetsad på ramen är att ta bort den eller åtminstone kleta över den med underredsmassa.
Detta då Bilprovningen har en tendens att bli mycket upprörda om/när de påträffar ett fastsvetsat ramnummer
- och detta nummer inte alls stämmer med bilens registrerade identitet (en identitet som en urblekt aluminiumplåt
endast fäst med popnitar påstås vara sannare för!). Så; gör er av med ramnumren, de var endast en intern sak
mellan underleverantören som gjorde ramarna och sammansättningsfabriken som byggde samman bilarna.

Likadant är det med växellådsnummer och bakaxel-/diff-nummer - de registerför vi inte heller.

Vad vi registerför är: Registreringsnummer, Chassinummer, Motornummer, Karossnummer, Modell/Årsmodell,
1:a registreringsdatum (i Sverige), ev. Klubbförsäkring, Färg/färgkod samt Inredning/inredningskod. Av dessa
är REGNR och CHASSINR nödvändiga primära registeridentitetsbärare
. Resten är rena Nice-to-know-uppgifter...

För ägare/medlem registerför vi:
Medlem sedan år+MedlemsNr+Betalt för år, Efternamn+Förnamn, ev. c/o adress, Adress, Postnr+Ort, Land, Telefon,
Mobiltelefon, Fax samt E-post. Primär registeridentitetsbärare är medlemsnummerkombinationen. Resten behövs
för att t.ex. klubbtidningen skall hitta till rätt person och brevlåda...

Har bara registervårdaren ett korrekt registreringsnummer på inbetalningen så brukar vi kunna leta på vederbörande
och reda ut resten - men ju mer som är med från början (och som är korrekt angivet (ni anar inte hur många under-
cover-dyslektiker som inte kan sitt regnummer som finns i detta land!)) ju lättare/snabbare går registreringen av
en ny medlem och/eller bil för registervårdare och kassör.
Användarens profilbild
By Bror
#4717
Hm ...
... jag tog väl i lite överkant ang överkursfaktorerna på en del nr. Fast av nummermärkningen på dessa delar kan många intressanta iakttagelser göras. Här är fr.a. chassinumren de viktigaste relatera till, då olika förändringar/förbättringar infördes vid specifika ch-nummer, förändringaringar som inte sällan omfattade även motorerna, som ju hade sina egna serienummer. Ibland även på växellåda eller diff (små men ibland viktiga förändringar.

Kan väl i det sammanhanget tillfoga att s.k. "matching numbers" inte existerar hos Triumphbilar.
Om det på någon modell - någon gång - "råkat" förekomma samma nummer på t.ex. chassi/motor eller vxl/diff, så var det en ren tillfällighet som KUNDE inträffa strax efter att fabriken utvecklat en generation av bilen så mycket, att man ansåg att den vara tillräckligt förändrad för att vara en ny generation.
Spitfire Mk2 bedömdes vara så pass förändrad jämfört med Mk1 (Spitfire 4) att den med rätta kunde anses vara en ny generation(modell av Spitfire. Den tillverkades från december 1964 - januari 1957 med en egen ch-nummerserie som började på ch-nummer FC 50001 och som slutade på FC FC88904. (Spitfire Mk1:s ch-nummerserie började på FC1 och slutade på 44573, vilket inte stämde med atalet faktiskt tillverkade bilar som var 45753)
Mk2:s motornummerserie började samtidigt med FC 50001 däremot saknas uppgifter om vilkt nummer som avslutade serien med motornummer på Mk2. Tidigt under tillverkningsserien kunde det slumpmässigt hända att två bildelar, som nummermärktes var för sig, vid motering råkade hamna i samma Mk2:a.
Att det sedan bara tillverkades 37904 st Mk2 har en förklaring. Man kan tycka att borde vara 38904 Mk2 av ch-nummerserien att döma. Man kunde plötsligt göra kortare eller längre skutt i nummerserien, som man ansåg motiverades av vissa förbättringar i tillverkningen.
/Bror H
Användarens profilbild
By Mathias och Carina
#4718
Hej på er igen


Odd vi har mailat dig regnumret samt kontaktuppgifter m.m Behöver ni mer så hör av er...

Såg på vår status att vi är en "newbie.." När man ser ert kunnande så blir man ju hänförd. Känner att det finns massor av kompetens och kunnade här. Så med lite pluggande och intresse så skall nog både statusen och kunnandet om bilar bli bättre hos oss
Det känns väldigt trevligt här och vi hoppas att kunna hälsa på er i sommar på en träff eller flera..

Tack så mycket för alla välkomnanden..

Carina och Mathias
Användarens profilbild
By Mathias och Carina
#4733
Hej igen. Visst skall vi försöka komma till sommarträffen på Öland i sommar. Vi lämnade de uppgifter vi har tillgång till hemma till Odd via mejl. Bilen står vinterförvarad på annat ställe för tillfället. Han meddelade att den fanns i era register redan. Nu väntar vi bara efter att snön försvinner. Tack igen för all hjälp av er alla. Skall bli kul att få göra er bekantskap i sommar. Mvh. Mathias och Carina med familj.
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]