Allt som rör Spitfires
By Panzer
#26
Jag har en allmän fråga om ventilspel, varför har man ibland (?) ett ventilspel som skiljer sig från original då man byter till en kamaxel som skiljer sig från original ?
Jag har en Piper "fast road" kam i min bil och enligt Piper så skall ventilspelet ligga på 0,40mm på insug och 0,45mm på avgas, original ventilspel är 0,25mm.
Vad jag har förstått så är det inte så enkelt att ju vassare kam desto större spel då Pipers kam som är sterget snällare än min skall ha 0,60mm på avgassidan.
Motorn låter nu en hel del och ljudet går igenom speciellt när man åker med hörselproppar. Jag kan även tillägga att jag bytt vippor och axel.
Har de olika spelen med olika kammars ramp eller något sådant ?
MVH
JEK
Användarens profilbild
By Leif W
#30
Hej , jag kan tänka mig att det beror på "rampen "som du säger , den ger ju en annan duration och eller lyft tid , vilket spelet kan kompensera eller snarare sagt styra . se även länken nedan som kanske kan ge lite info.

Lw :idea:

Hejsan! Ju äldre föräldrarna blir d[…]

7" strålkastare

Jag har en del Triumph delar och ser att det fr&ar[…]

Spitfire delar

Har du några delar kvar eller är allt s[…]

Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]