- 2004-08-11 21:00
#26
Jag har en allmän fråga om ventilspel, varför har man ibland (?) ett ventilspel som skiljer sig från original då man byter till en kamaxel som skiljer sig från original ?
Jag har en Piper "fast road" kam i min bil och enligt Piper så skall ventilspelet ligga på 0,40mm på insug och 0,45mm på avgas, original ventilspel är 0,25mm.
Vad jag har förstått så är det inte så enkelt att ju vassare kam desto större spel då Pipers kam som är sterget snällare än min skall ha 0,60mm på avgassidan.
Motorn låter nu en hel del och ljudet går igenom speciellt när man åker med hörselproppar. Jag kan även tillägga att jag bytt vippor och axel.
Har de olika spelen med olika kammars ramp eller något sådant ?
MVH
JEK
Jag har en Piper "fast road" kam i min bil och enligt Piper så skall ventilspelet ligga på 0,40mm på insug och 0,45mm på avgas, original ventilspel är 0,25mm.
Vad jag har förstått så är det inte så enkelt att ju vassare kam desto större spel då Pipers kam som är sterget snällare än min skall ha 0,60mm på avgassidan.
Motorn låter nu en hel del och ljudet går igenom speciellt när man åker med hörselproppar. Jag kan även tillägga att jag bytt vippor och axel.
Har de olika spelen med olika kammars ramp eller något sådant ?
MVH
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)
Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)
Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990