Diskutera och argumentera kring TR
By div
#1843
Hej! Jag har en liten fundering över det "lilla" baksäten som finns. i den underbara sportbil. Hur stort är det? Är det användbart? Jag har en son som är 3 år och letar efter en engelsk sportbil som ska fungera till hela familjen. Finns det möjlighet att ha en barnstol därbak om jag monterar in säkerhetsbälte?
Tacksam för svar då jag är sååå sugen på en sportbil till sommaren.
Användarens profilbild
By Bror
#1844
Sorry, men det med största sannolikhet 'pantat' med med mer än en passagerare i TR6 om man räknar bort föraren. Det enklaste är att kolla regbeviset, där det anges hur många PASSAGERARE bilen är rewgistrerad för.
    Frågan om passagerare i små sportbilar är under utredning och dialog förs mellan MHRF och Vägverket ang undantag i vissa fall. Se citat nedan av ett meddelande till klubbarna från MHRF:

"I samband med förbundsstämman informerade vi om en vid halvårsskiftet införd regeländring vilken innebär att det nu är förbjudet att ta med fler passagerare i en bil än vad den är registrerad för (med vissa undantag). Drabbade är ägare till framför allt mindre bilar och vissa sportbilar med baksäte, bland andra Ford Mustang (kan vara registrerad för en, två eller tre passagerare), Volvo P1800, MGB GT och flera Porschemodeller.
Vi har nu fört en dialog med tjänstemän på Vägverket och Näringsdepartementet i frågan och fått muntligt besked om att de skall se över möjligheten att utöka undantagen med beaktande av de historiska fordonen.
Under tiden försöker vi kartlägga vidden av problemet och ber er i klubbarna att till MHRF sända in exempel på andra bilmodeller med sittplats för fler passagerare än vad bilen är registrerad för. Självklart tar vi gärna emot även andra synpunkter på denna, eller andra frågor".

Från klubbtidningen nr 1/2007 citerar jag kommentar från klubbens registervårdare Odd Hedberg:
    "De Triumphbilar som berörs hos oss är GT6 och Stag. Jag tror inte det är några andra modeller som har ett ?baksäte?, men där det inte är registrerat för att i verkligheten ha några passagerare".
Användarens profilbild
By Odd
#1846
div skrev: Hej! Jag har en liten fundering över det "lilla" baksäten som finns. i den underbara sportbil. Hur stort är det? Är det användbart? Jag har en son som är 3 år och letar efter en engelsk sportbil som ska fungera till hela familjen. Finns det möjlighet att ha en barnstol därbak om jag monterar in säkerhetsbälte? Tacksam för svar då jag är sååå sugen på en sportbil till sommaren.
Det är inget baksäte, det är utrymmet för den nedfällda cabrioleten. Likadant är det i Spitfire etc. Och som Bror mycket riktigt påpekat ovan, efter Vägverkets praxisskärpning ifjol gäller att; Om bilen inte är registrerad för passagerare i ett visst utrymme - så får där inte förekomma passagerare. Även om det ser ut som ett säte, känns som ett säte och till och med kallas för ett säte.  Är det inte registrerat som ett säte: Tyvärr, inga passagerare tillåtna...

Ska du ha tag i mer än två-sitsiga öppna bilar så får du i huvudsak söka på annat håll, de enda Triumphar som är registrerade för passagerare i baksätet [och öppna] är Herald och Vitesse... Tillverkare med flersisiga öppna bilar är t.ex. Volkswagen, Mercedes, Volvo, Renault, Peugeot, Bentley och Rolls Royce. Dessa är några märken som omedelbart dyker upp i min skalle. Flera öppna fullsize-jänkare är också registrerade för att ha passagerare i baksätet...

[Sportbilar har generellt två dörrar och två säten, det enda undantaget som ploppar upp just nu är McLaren F1, som har tre säten - i pilform, med förarplatsen i mitten...]
Senast redigerad av Odd den 2007-02-25 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
By div
#1849
Jo visst förstår jag att TR6, Mgb, mfl engelska sportbilar INTE är reggade för fler än 2 personer. Det är en sak. Frågan är snarare om det är möjligt att sitta där kortade turen. (med risk att få böter).
Användarens profilbild
By Odd
#1850
Det har skett i Spitfire, det vet jag.
[Vi åkte fem sena tonåringar i min Spitfire en gång på det vilda sjuttiotalet - jag fick växla nere mellan benen på en av tjejerna...  8-) ]

Men, som sagt, det är definitivt inget jag rekommenderar. Och inte klubben heller...
Användarens profilbild
By Sewe
#1851
Min TR6:a är registrerad för 4 passagerare men ingen vet var dessa ska få plats. Kollat med besiktningen men dom vill inte ta i det.
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]