Allt som rör Spitfires
By emanuel gustavsson
#1255
Hej!

Har köpt en Spitfire MK2 "stage2" -64 år modell. Är i hyfsat fint skick, lite små fix.
Men ett problem som kommit upp i dagarna är att så fort jag tänder lyset så går
säkringen sönder? Tutan vill heller inte funka, det konstiga är att allt funkade för
några dagar sen. Kan det vara kortslutning någonstans? Hur letar jag enklast reda
på var felet är?

Ett annant är att den inte laddar vid låga varv, antar att det är kolet.

Kablarna på bilen verkar vara lite i "oordning", vet ni någon som byter hela kablaget??
Finns det att köpa färdiga "kabelpaket"?

MVH
Emanuel, Växjö
Användarens profilbild
By LG
#1256
Mk2 - (1Antal) - 307181
For standard starter/ignition system, non-locking steering column Vänsterstyrda bilar.
Hittade detta hos rimmers i england priset är £177.00 inc. VAT +frakt.
Sätt in en annons på klubbens hemsida på delar köpes kanske finns det nån som har liggandes till bra pris.
MvH LG
web adress http://www.rimmerbros.co.uk/k till rimmers
Användarens profilbild
By Odd
#1257
... det konstiga är att allt funkade för några dagar sen. Kan det vara kortslutning någonstans?
Det kan det vara, det kan vara någon sladd som lossnat och ligger mot chassijord någonstans alt. något som brunnit.
Tänk på att det är en 40 år gammal bil vi pratar om...
Hur letar jag enklast reda på var felet är?
Genom systematisk felsökning (med stöd av erfarenhet, verkstadshandbok, kopplingsschema och universalinstrument).
Är det något i listan du saknar - skaffa det först!
Ett annant är att den inte laddar vid låga varv, antar att det är kolet.

Kolen - plural. På en likströmsgenerator sitter det två "kol" eller kontaktstift till kollektorn...
Det kan lika gärna vara en utsliten kollektor - Tänk på att det är en 40 år gammal bil vi pratar om...
Dessutom!  så laddar likströmsgeneratorer dåligt på låga varv även i friskt skick, något som sedan accentueras undan för undan med slitaget...
Kablarna på bilen verkar vara lite i "oordning", vet ni någon som byter hela kablaget??

Ja, ägaren.
Om han/hon är intresserad av en bil som fungerar fullt ut. Glöm inte att skapa och montera ett komplett jordlinenät när du ändå är i farten, det sparar många framtida problem. Ungefär 90% av alla elfel är, eller börjar som, jordfel.
Finns det att köpa färdiga "kabelpaket"?

Ja, till de flesta bilar inklusive Spitfire Mk2. Kolla med Rimmers, Auto Sparks och liknande firmor...

/Odd
Senast redigerad av Odd den 2006-07-02 10:08, redigerad totalt 1 gånger.
By emanuel gustavsson
#1265
Hej igen, tack för svar!

Har nu bytt kolen, men "ignition" lampan vill inte minska förren 3500/4000 varv, så det kanske är
dax att byta generatorn/dynamon istället?

Har försökt att hitta felet med lyset, utan resultat. Däremot funkar nu tutan, antar att jag
hittade glappet....hoppas jag kan hitta kortslutningen till lyset nu också bara.

Har försökt ringa till bil-el firmor men dom har semester och är fullbokade fram till augusti.....
och så länge vill ju ingen vänta.....får ge mig ut i garaget idag också för att föröka finna
felet med lyset!

Ha det bra!

Emanuel, Växjö
Användarens profilbild
By janne andersson
#1266
emanuel gustavsson  skrev: det kanske är dax att byta generatorn/dynamon istället?
Dom finns att köpa på t.ex Bennets, förvånansvärt billiga
By emanuel gustavsson
#1267
Finns det något relä eller liknande till lyset som kan ha :?
gått sönder?! Isåfall var sitter det? :?

Kan det vara kontakten/strömbrytaren som det är fel på? :?
Hur kollar jag isåfall det enklast? :?

Hur kan jag använda min mulitmeter för att hitta felet? :?

MVh
Emanuel, Växjö
By Mats Nilsson
#1268
emanuel gustavsson  skrev: ...det konstiga är att allt funkade för
några dagar sen.
I motsats till vad en del tror är det inget konstigt, utan fullt normalt, att saker funkar tills dom går sönder...

Det verkar som om grundläggande kunskaper om bilel sakas och det bästa rådet då är nog att överlåta det hela till någon med den nödvändiga kunskapen. Mot bättre vetande ska jag trots det försöka ge lite hjälp med felsökningen. Elsystemet på en Spitfire är mycket enkelt men tyvärr också mycket enkelt att elda upp bilen med om man gör fel. En lättåtkomlig batterifrånskiljare är en god investering!

Själv har jag en Spitfire Mk3 och elsystemen skiljer sig kanske lite åt mellan den och Mk2 så ha överseende om det inte stämmer helt. I min verkstadhandbok finns elschema för Spitfire4 och Mk3 men Mk2 är utelämnad.

Till att börja med: Vad är det för säkring som går?
Mk3 har en säkringshållare med tre säkringar på torpedväggen och jag antar att detsamma gäller för Mk2. Ingen av dom säkringarna går till belysningen men en (den nedre) går till ljustuta och signalhorn. Det låter som om det är den du menar. Men i så fall ska belysningen fortfarande fungera, förutom ljustutan.

Något ljusrelä finns det inte så det kan du utesluta.

Självklart kan det vara belysningsströmbrytaren eller omkopplaren mellan halvljus/helljus som är defekt men det är svårt att säga eftersom dom som sagt inte matas via säkring, såvida din bil inte har försetts med en extra säkring.
Belysningsströmbrytaren matas med en brun kabel från laddningsregulatorn och därifrån går en brun/röd kabel till ljusomkopplaren på rattstången. Kabeln dit är lätt att komma åt att dela i en skarv under rattstången så får du veta om felet sitter före eller efter den skarven.

Min gissning är att det är kortslutning i ljusomkopplaren (hel/halvljusomkopplaren) vilket får säkringen för ljustuta (och signalhorn) att gå sönder. Att ordinarie belysning inte fungerar beror nog då på att brytaren blivit så varm att den smält samman. En kortslutning på det ordinarie ljuset skulle som sagt inte resultera i en trasig säkring utan i en kabelbrand med allt det kan medföra. Så vänta inte med felsökning och demontera batterikabeln när du parkerar till felet är avhjälpt!

Kanske inte så mycket till hjälp men det är vad jag kan åstadkomma. Lycka till, och försök få hjälp av någon som är kunnig inom bilel för talesättet "friskt kopplat är hälften brunnet" stämmer allt för väl!
Senast redigerad av Mats Nilsson den 2006-07-04 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
By emanuel gustavsson
#1285
Tack för alla svar! Jag kanske inte har så mycket kunskap om bil el just nu, men jag
försöker verkligen att lära mig. Så jag är tacksam för alla inlägg!

Jag har nu kopplat bort strömbrytaren till lyset, då fuknar alla lysen och säkrinegn är hel !!

Jag har bara snurrat ihop sladdarna.

Det som verkar positivt är att det funkar utan brytaren, så jag antar att den var boven i dramat!

MVH
emanuel, Växjö
Senast redigerad av emanuel gustavsson den 2006-07-06 10:50, redigerad totalt 1 gånger.

Hejsan! Ju äldre föräldrarna blir d[…]

7" strålkastare

Jag har en del Triumph delar och ser att det fr&ar[…]

Spitfire delar

Har du några delar kvar eller är allt s[…]

Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]