Allt som rör Spitfires
By Krille
#11920
Hej!
Jag köpte en spitfire i påsar för massor av år sedan. Nu har jag givit mig på renoveringen igen. Jag har plockat ner motorn, Jag tror bilen gått ca 14000mil det är små vändkanter i cylindrarna, vad kan man acceptera Det är som 2 pappers ark i tjocklek. Kan man horna bort så små kanter? värre är det nog med ena ventilsätet som ser bränt ut. Man borde kanske köra med en sätes brotch för att konstatera så det inte bara är koks som brunnit fast. Jag har letat lite på nätet efter brotch men hittar inte, är det nån som känner till.. Jag hittade ventiltätningar som jag tror passar, har fått hem 8st Elring 010.270
är det nån som använt dom? Om man skulle lämna in toppen för att få nya säten, är det nån som känner till vart man kan vända sig.
#11921
Jag har djupdykit lite mer i toppen.

Ventilstyrningarna är magnetiska!! dvs i järn inte i lagerbrons, så att ha tätningar funkar ju inte, man behöver ha ner smörjning... Sen hittade jag en spricka mellan mitten cylindrarna. Det kommer bli svetsning, planing, byte av säten man bör nog även byta styrningarna till brons.. Hjälp nu drar det iväg i kostnader... Vad har ni andra för erfarenheter min har ju serienummer 8662 så den är ganska så tidig. Skulle vara fint med lite glada tillrop..
#11922
Ramen blästrad, lagad och lackad...
IMG6481.jpg
IMG6481.jpg (424.75 KiB) Visad 1337 gånger
Nu har jag fått för mig att jag skall lacka karossen orange, med vit fartrand.
så det blir inte så snyggt med röd ram...
Triumph4.jpg
Triumph4.jpg (167.69 KiB) Visad 1337 gånger
#11925
Krille skrev: 2023-07-26 7:59 Skulle vara fint med lite glada tillrop..
Räkna inte med särskilt många glada tillrop, inte för att folk inte gillar din bil utan för att forumet är dött.
Men forumet har varit dött tidigare och plötsligt vaknar det till och är aktivt en period, för att sedan återigen dö ut, så förhoppningsvis strömmar det snart in kommentarer :)

Det verkar vara ett fint objekt du har, inte så gott om så tidiga Spitfire.
By Krille
#11926
Hej Mats!

Ja jag har faktiskt hållit på "länge" det kom ett äktenskap emellan.. men nu står bilen i vägen för att jag behöver ytan att bygga vårat nya kök på. Så nu måste jag få till den så att jag kan ha den ute medans köket byggs i verkstan.
Därför har jag tagit nytt tag..

Hoppas forumet vaknar igen.. Det behövs många glada tillrop när man totalrenoverar nått..
By Krille
#11927
Jag kontaktade Moss här om dagen och fick svar. Dom tycker att jag skall byta alla säten och alla ventiler så jag konverterar till blyfritt samt att jag byter styrningar till brons, det blir lite mer ombyggnad än vad jag hade tänkt mig... Men allt blir att bygga upp från grunden... ;)
DSCN0114.JPG
DSCN0114.JPG (666.74 KiB) Visad 1311 gånger
DSCN1734.JPG
DSCN1734.JPG (1.17 MiB) Visad 1311 gånger
#11928
Uppgraderade i brons gräver inte allt för djupa hål i plånboken. Ventiler däremot blir ju ett prispålägg med 5-6 ggr dyrare. Jag skulle tro att det blir ett klart lyft med bara bättre styrningar. Jag kommer att riva lite i vinter o mäta hur mycket slitage std styrningar har fått efter knappa 2.000 mil, fast redan nu kan jag känna att de glappar en del.
#11929
Fördel att byta allt är ju att man konverterar till blyfritt... 2 ventiler och 2 säten är helslut på min
Jag har ju bytt en hel del redan.. Mycket plåt på bilden ovan.
By Krille
#11932
Jag köpte min Spitfire i påsar. Och vet inte om allt är rätt...
Titta på den här bilden. Min bil är en MK1-63 Som ni ser så har jag 6 bultars varianten av bladfjädern. Jag har sett bilder på 4 bultars varianten och då ligger inte axlarna mot ramen som det gör på min. Är det här rätt?? Jag har lagt på karossen men jag tycker att hjulen står ganska så snett där nederdelen på hjulen lutar in mot bilen ganska så mycket. Har jag rätt bladfjäder??
Hur ser det ut på era bilar?
img6483.JPG
img6483.JPG (1.71 MiB) Visad 1150 gånger
Här byter jag golv och balkar på höger sida. Här ser man hur bak hjulet lutar, motorn är inte i bilen så det blir ju mer vikt, men den hamnar ju mest fram.
img6797.JPG
img6797.JPG (1.6 MiB) Visad 1149 gånger
#11933
Jodå, det är såhär det ser ut när man monterar ihop de tidiga Spitfire som har 7 bladfjädrar och 6 pinnbult ner i diffen. När du rullar framåt kommer hjulen att bli mer vertikala. Sedan finns det en hel del man kan göra om hjulen ändå är lite "hjulbenta"

Såhär såg min ut:
IMG_4054.JPG
IMG_4054.JPG (569.38 KiB) Visad 1130 gånger
Här kan du se skillnaden jämfört med en "rakare" bladfjäder, även kallad swing spring:
44.jpg
44.jpg (1.16 MiB) Visad 1130 gånger
45.jpg
45.jpg (1.89 MiB) Visad 1130 gånger
#11935
Krille skrev: Går det konvertera utan att byta diffen?
Menar du om det går att byta till Swing Spring utan att byta diff?
Ja, hålbilden är densamma så man använder bara fyra av de sex hålen för pinskruvarna att fästa fjädern mot diffen.
#11936
Jag köpte ett swing spring kit från Canley classics: SSK3. En klar förbättring, bl.a mindre krängningar i bakvagn när man åker över ojämnheter. Ett sänkningsblock (mellan bladfjäder o diff) är att rekommendera: 0.75 tum tjock: REAR SPRING SPACER BLOCK

Finns även hos Rimmer: 305894SSCK
#11938
Ett till tips. Ställbara horisontella länkarmar i bak är guld värda om du vill få till det sista gällande cambervinkeln på bakhjulen. Du skall ställa TOE OUT 0,79 till 2,38 mm för respektive hjul (i grader: 0,13 till 0,38 grader). Bilen tom på passagerare och fulltankad.

Lite suddig bild på ställbar länkarm, finns hos Canley Classics. Art nr 133065ADJUST
7.JPG
7.JPG (1.91 MiB) Visad 1072 gånger
Såhär mäter jag, måttskillnad mellan bakkant o framkant av fälgen:
77.JPG
77.JPG (1.54 MiB) Visad 1072 gånger
Innan jag ställde om till TOE OUT = positiv camber:
Bild 20. camber 1.JPG
Bild 20. camber 1.JPG (1.3 MiB) Visad 1072 gånger
Med TOE OUT ca 2 millimeter för respektive hjul.
78.JPG
78.JPG (835.32 KiB) Visad 1072 gånger
By Krille
#11939
Ja justerbara länkarmar kan nog vara bättre än originalet där man lägger in ett shims för att ställa vinkeln. Fint skall ta ett titt på det. Snygg linje du har på bilen.. Jag funderar på att lacka min orange och ha en vit trippel linje.

Hejsan! Ju äldre föräldrarna blir d[…]

7" strålkastare

Jag har en del Triumph delar och ser att det fr&ar[…]

Spitfire delar

Har du några delar kvar eller är allt s[…]

Triumph GT6 i delar

fan så nu på facebook att nån ha[…]