Allt som rör Spitfires
Användarens profilbild
By Lars garage
#11726
Tyvärr har jag inga spår kvar över vilket märke mineral motoroljan 10w-40 jag hällde i 2011. Det ju närmare 11 år sedan :-D . Kan ha varit Castrol och att jag köpte den hos Mekonomen, men osäkert. Så tyvärr får jag släppa detta.

Däremot har jag kvar flaskan med oljan jag nu tömde ut. Starta heter den.
Det var denna olja som tog flera sekunder på sig att koppla in OD.
Starta transmissionsolja 80w-90 Mineral GL4. Artikel: 86684
Vid 40° C viskositeten 142 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 14,3 mm²/s.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11759
I första testkörning med:

MPM 75w-80 Semisyntet GL4. Art nr 12000A.
Vid 40° C viskositeten 60 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 9 mm²/s.

Att jämföra med föregående vx-lådsolja:

Starta transmissionsolja 80w-90 Mineral GL4. Artikel: 86684. Verktygsboden.
Vid 40° C viskositeten 142 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 14,3 mm²/s.

Klart mycket mer lättväxlad med MPM, själva vx-spaken och då framför allt från 2 till 3:an. Inga onormala transmissionsljud (något litet kuggvin på treans vx, har dock funnits där hela tiden oavsett olja - dock var det mer kuggvin med 10w-40 motorolja). Och framför allt en kvick o snabb inkoppling av över vx, även fast det var runt +17 grader ute och kall vx-låda.

Mer rapporter kommer i sommar, eller om något oväntat inträffar.
#11811
Hej Mats, hur har det gått med ditt val av vx-lådsolja? För o nackdelar?

Jag hann bara köra några mil med mitt val, halvsyntet 75W/80, innan Ö-växeln rasade. Raset kom sig av att låststiften som fixerar planethjulens axlar hade gått av. Dåligt mtrl val! Fast i onsdags kom äntligen en nyrenoverad från England, nu skall den bara monteras.
Mats Nilsson skrev: 2022-02-18 15:38
Så jag följer Lars exempel och använder MPM, men jag väljer helsyntetisk 75W/90.
Min motivering till det valet är att det skiljer väldigt lite i kinematisk viskositet vid 40° jämfört med halvsyntet 75W/80 (71 mm²/s respektive 60 mm²/s) medan det vid 100° blir betydligt högre viskositet (14 mm²/s istället för 9 mm²/s).
Tapp kl 11, avskavd i ena änden då låsstiftet inte håller den på plats. kl 15, den är också påväg att driva ur position. kl 7, låsstiftet ännu hel.
Tapp kl 11, avskavd i ena änden då låsstiftet inte håller den på plats. kl 15, den är också påväg att driva ur position. kl 7, låsstiftet ännu hel.
Tapp.JPG (1.4 MiB) Visad 983 gånger
Axeltappen som skavdes av på längden och till slut kom ur läge = knäckte solhjulet. Tappen har minskat i längd och fått "värmeslag"
Axeltappen som skavdes av på längden och till slut kom ur läge = knäckte solhjulet. Tappen har minskat i längd och fått "värmeslag"
16. varmgång.JPG (425.59 KiB) Visad 983 gånger
Ett solhjul i tre delar efter höga krafter från ett av planethjulen
Ett solhjul i tre delar efter höga krafter från ett av planethjulen
5. Solhjul.JPG (512.3 KiB) Visad 983 gånger
Magnetbrickorna gjorde sitt jobb o fångade upp all metall. Det är inte ett nållager i bilden, utan del av låsstiftet som har lossnat och den hittade jag vid magnetbrickorna.
Magnetbrickorna gjorde sitt jobb o fångade upp all metall. Det är inte ett nållager i bilden, utan del av låsstiftet som har lossnat och den hittade jag vid magnetbrickorna.
2. Magnetbricka.jpg (1.31 MiB) Visad 983 gånger
#11812
Usch då, det var inget roligt!
Jag skulle tro att det börjat med att planethjulet nöp på axeln så axeln roterade med och klippte låspinnen.
Knappast relaterat till valet av olja men så typiskt att det hände direkt efter, svårt att inte bli lite nojig.

Min bil har inte kommit ut på vägen ännu så jag har ingen information om hur det går.
Det var tänkt att den skulle vara klar i våras men av olika anledningar, främst att jag varit lat, blev det inte så.
Nu är planen att den ska bli klar och besiktigad, och helst även besiktigad för MHRF-försäkring, under hösten så det bara är att köra och njuta till våren.
Användarens profilbild
By Lars garage
#11813
Det var surt att den inte gick sönder förra hösten, då har man ju haft hela vintern på sig att fixa. Beviskedjan är hyfsat stark: låspinnen gick av, planethjulets axel kröp ur läge, motgående detalj gnagde av material så axeln blev kortare o kortare, till slut fanns det inget kvar som håll axeln i position i båda ändar, axeln/planethjul snedställdes, stora krafter mot solhjulet och sedan snabbt haveri. Det som ytterligare styrker svagheten i låsstiften är när jag skulle slå ur den tredje axeln, som satt fast i rätt position, stiftet gick av med ett mycket lätt slag :-(

Synd att du inte fick ut din, men så är det ibland.
#11817
Nu är äntligen lådan på plats och första provturen avklarad utan missöden.

Jag valde följande växellådsolja denna gång, fungerar utan anmärkning map ljud och inkopplingstid för Ö/V:
MPM 80w mineral GL4. Art nr 11000. (Mekonomen 41-11000)
Vid 40° C viskositeten 70 mm²/s.
Vid 100° C viskositeten 9,2 mm²/s.

Monterad o klar för nästa steg.
SAM_0519.JPG
SAM_0519.JPG (2.84 MiB) Visad 949 gånger
Lite bökigt att få den på plats.
SAM_0521.JPG
SAM_0521.JPG (2.63 MiB) Visad 949 gånger
Äntligen, nu är det "bara" en del skruvande kvar innan provturen.
SAM_0525.JPG
SAM_0525.JPG (2.69 MiB) Visad 949 gånger
By Matts
#11839
Oj vad snyggt och fint det ser ut Lars, kul att se!

Man blir lite sugen att göra en konvertering, men det får i så fall bli utan bilder den dagen det sker inser jag ;)

Mvh
//Matts
Användarens profilbild
By Lars garage
#11841
Det viktigaste är att man har roligt, att sedan skicket varierar från bil till bil spelar egentligen inte roll. Så bilder vill vi allt har från er alla som mekar.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]