Allt som rör Spitfires
#11503
Hej!
Har en speciell Triumph spitifire med en rak 2,5 l triumph sexa. Jag har haft problem med startmotorn och att den inte tar nvid startförsök. Har renoverat motorn och bytt drevet och solenoid. Men det hjälpte inte direkt. Så vad som verkar ha hänt, misstänker jag är att startmotorn har under lång tid pressat startkransen åt sidan tills den inte nu når den. Jag misstänker det men det låter osannolikt. Jag har därför tagit bild på hur det ser ut och undrar om någon har en känsla för hur startkransen skall sitta, dvs dikt an mot den fasade kanten eller som idag mitt på svänghjulet..
Felet måste vara ovanligt antar jag, det var bilelektrikern som renoverade motorn som bad mig kolla för det är inga fel på motorn eller bendixhjulet. Har någon råkat ut för det tidigare och går det isf att med glidhammare försöka få tillbaka den genom startmotor hålet eller måste motorn lyftas och ringen demonteras och ny monteras?
Bilagor
start.JPG
start.JPG (76.91 KiB) Visad 1862 gånger
#11504
Jag tycker det ser helt normalt ut, startkransen ser ut att ligga an mot en ansats.

Mitt förslag är att mäta avstånd från monteringsplan till startkransen och motsvarande mått på startmotorn till drevet.
På så vis får du fram drevets position i förhållande till startkransen och behöver inte gissa om drevet når fram eller inte.
Att mäta är att veta!
#11505
Hej

Skulle vilja lägga till lite till det Mats skriver.

Har du testat att startmotorn slår ut ordentligt ? Det går ju att köra den utanför bilen.
Att startkransen är skadad förekommer.
Har du kollat att kuggarna på startkransen är hela runt om?

mvh
Leif
#11518
Hej!
Jo jag har kontrollerat och renoverat startmotorn. Den har nytt bendixhjul och går ut som förväntat. Har däremot varit i kontakt med en annan medlem med flera triumph sexor som jämfört sitt svänghjul med mitt och konstaterat att min startkrans sitter för långt ut. Troligen är det så att man vid en tidigare renovering bytt startkransen och inte fått den "tillräckligt" långt in men tillräckligt för att det ska fungera, men nu har de yttersta mm slitits ned och den tar inte som den ska. Så nu ska vi ta ur motorn och kika på det och kopplingen....
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]