Allt som rör Spitfires
By erik grrr
#11508
Hej!

Efter att hastighetsmätaren slutade fungera och jag bara hörde ett tickande ljud pillade jag tillbaka en kontakt på baksidan och skruvade fast.
Det gick bra ett tag men nu visar mätaren bara att jag kör 120 km/h, även när jag står stilla.

Kilometerräknaren (avstånd) går som vanligt igen.

Det gäller en spitfire mk1 från '64.

Vad kan det bero på? Och vad kan jag göra?
tack för hjälp,
/Erik.
By Marcello
#11509
Jag hade också fel på min hastighetsmätare nyligen.
Kilometerräknaren funkar också för mig men visaren var helt stilla.
Jag skruvade bort mätaren och upptäckte att visaren att lossnat på sin axel. Lite lim så nu fungerar den som den ska.
#11510
Tack Marcello,

det tog faktiskt ett tag för den att ta en att stanna på 120. Först gick den upp till 40 eller 60 och sedan ner igen men efter ett tag så steg den bara utan att gå ner mellan.
#11513
Det är ju åtminstone tur i oturen att det är hastighetsmätaren och inte varvräknaren, då är det inte lika väsentligt utan kan vänta till efter sommaren.
Lite vinterpyssel kan ju till och med vara positivt :)
Jag bifogar en pdf som kanske kan vara till någon hjälp.
Om du föredrar att lämna bort mätaren till proffs så kan jag rekommendera JIGE
https://instrumentjige.se/
Bilagor
(1.19 MiB) Nerladdad 142 gånger
#11514
Tack Mats!

Jag håller med dig, det är inte det värsta. Vid behov kör jag via GPS i telefonen.

Tack för informationen, jag ska kolla på PDF:en och hör eventuellt av mig till instrumentmakaren.
Jag demonterade instrument brädan igår och kopplade ur kabeln bakom mätaren. Men visaren står kvar på 120km/h

/Erik.
#11527
Skickar med en artikel där jag testade att få till hyfsad funktion på hastighetsmätaren. Varför inte prova innan man köper nytt :) Ett rätt trevligt jobb vid köksbordet. Lycka till.
File0043.jpg
File0043.jpg (2.22 MiB) Visad 2217 gånger
File0044.jpg
File0044.jpg (1.98 MiB) Visad 2217 gånger
File0045.jpg
File0045.jpg (2.05 MiB) Visad 2217 gånger
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]