Allt som rör Spitfires
By Mats Nilsson
#11491
Om man saknar fördelare, eller om den fördelare man har är i väldigt dåligt skick, är det säkert ett bra alternativ.
Annars är jag faktiskt lite tveksam eftersom det är en fördelare som sägs passa alla Spitfire upp till MkIV trots att det skiljer väldigt mycket i tändkurva mellan de olika modellerna. Det hade varit intressant att veta tändkurvan i denna fördelare för att se hur den stämmer på den motor man tänkt montera den på.
Å andra sidan är det inte säkert att original tändkurva heller är den optimala med dagens bensin och även om det inte blir helt perfekt fungerar säkert denna fördelare någotsånär acceptabelt på alla modeller.

Personligen skulle jag hellre behålla original fördelare och montera ett brytarlöst kit i den.
Om fördelaren bara fått lite kärlek någon gång ibland, några droppar olja då och då, så händer inte så mycket med dom förutom att det blir lite glapp och slitage på nockarna vilket bara har betydelse med brytare och inte när man bytt till brytarlöst.
Vill man lyxa till det så tar man isär fördelaren för lite rengöring och smörjning, det kan ju inte vara fel efter femtio års trogen tjänst.
Det är enkel mekanik, var bara försiktig med fjädrarna och se till att få tillbaks dom där dom satt.
Användarens profilbild
By Edeholt
#11493
Jag köpte min el.fördelare från Rimmer Bros i England, funkade perfekt på en gång. Vill dessutom minnas att den var billigare än den danska.
By spit73
#11494
Hej!

Jag köpte först satsen där jag bytte konding och brytarspetsar, då köpte jag även ny tändspole (den röda) 12V och tog bort motståndet.
Sedan började det läcka olja från axeln så jag köpte då en komplett fördelare (jag har den med uttag för varvräknare i).
När jag bytte då så insåg jag ju att jag bara kunde bytt o-ringen, typiskt.
Jag köpte mina direkt hos Accuspark i England och de har fungerat perfekt.

Hälsningar
Peter
By Tomas_vartofta
#11496
Det var många svar, tacksam för det.
Risken är att det blir dyrt att beställa från England, med tanke på brexit.
Det får nog bli en sådan. Inga astronomiska summor.
Tittar man på 123 ignition så är de svindyra till jämförelse med Accuspark.
Det blir nog vinterpyssel ;)
Användarens profilbild
By Lars garage
#11499
Till syvende o sist är det ändå vad man vill uppnå. Finns ju ingen anledning att köpa dyrare lösningar bara för att. Bättre att prova de billigare och se vad de ger. Är man inte nöjd så kan man alltid höja insatsen :-D . Själv är jag den som gärna satsar på dyrare... Det blir ändå bra mycket billigare än att ha en häst :-D

Har själv en 123Ignition, men inte programmerbar. Fast 16 tändkurvor är inte fy skam.
#11501
Lars garage skrev: 2021-06-22 18:00 Till syvende o sist är det ändå vad man vill uppnå. Finns ju ingen anledning att köpa dyrare lösningar bara för att. Bättre att prova de billigare och se vad de ger. Är man inte nöjd så kan man alltid höja insatsen :-D . Själv är jag den som gärna satsar på dyrare... Det blir ändå bra mycket billigare än att ha en häst :-D

Har själv en 123Ignition, men inte programmerbar. Fast 16 tändkurvor är inte fy skam.
Då köper jag den billiga, så kan vi jämföra i ett helt ovetenskapligt test 8-)
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]