Länkar till hemsidor som behandlar (eventuellt) intressanta ämnen...
By Mats Nilsson
#10928
Spit67 skrev: 2019-09-16 20:51 Det är på gång... :-D
Nu väckte du min nyfikenhet, och säkert inte bara min.
Om du håller på med ett sånt projekt hoppas jag den får en egen tråd med lite information och bilder.
Det är ju vad forumet går ut på, att dela med sig!
Användarens profilbild
By Spit67
#10929
Jo då, jag ska dela med mig. Kruxet är att det är en massa plåtarbete som måste göras först. Bilen har varit min sedan 70-talet och inte alltid förvarats på bästa sätt. Nu är det förresten bråttom att beställa delar från England innan de seglar ut ut EU. Har ni tänkt på det?

Jag träffade den här killen http://www.barometern.se/torsas/rostig- ... ern-elbil/ på Nostalgia-träffen i Ronneby. Han säger sig vara den förste som fått en elkonverterad bil besiktigad som ett simpelt "motorbyte", dvs inte "ombyggt fordon"! Tricket han använde vara att låta växellådan vara kvar. Annars går det inte.

Det tänker inte jag göra. En växellåda är onödig med elmotor, utom för superbilar, som kan behöva två växlar. Man väljer bara motor med ett varvtal som passar med 1:1 utväxling. Ett tidigt beslut är att välja spänning. Tesla och många andra kör 400V, Porsche Taycan har 800V. Då börjar det bli rejält farligt. Jag lutar åt 96V och runt 50-60 KW motor. Det kan man lösa med 4 st. seriekopplade Tesla Model-S 5.3 KWh batterimoduler. Tyvärr, förlustena i kablaget minskar med ökad spänning så vi får se. Det blir nog max 10 mil med en sådan lösning, men det kan ju räcka för söndagsturen. Solceller på garaget som laddar resten av veckan ingår också i planen.

Ni har säkert märkt att elkonvertering är en trend. Jaguar, Aston Martin och senast VW erbjuder konvertering av klassiker i egen regi. Och det finns många startups som vill vara med. SFRO har samlat en massa tips i http://www.sfro.com/index.php/kontakt/k ... 8-elfordon

Kolla gärna Jack Rickard på youtube-kanalen "EVTV". Han är lite långrandig, men väldigt kunnig. Han har elkonverterat i många år. En annan pionjär är https://www.evwest.com .

Men håll inte andan, det här kan ta ett tag...
Användarens profilbild
By Spit67
#11318
Som sagt. Det kommer att ta ett tag. Inte mycket har hänt på min bil, som ni ser på den länkade videon är det väldigt mycket att svetsa först. En del skulle nog säga att jag borde ge upp och skaffa en bättre bil att konvertera, men just den här har affektionsvärde för mig.

Å andra sidan har jag just blivit pensionär, så nu kanske det händer grejor...

Tyvärr har Jack Rickard nu gått bort, jag saknar hans kloka monologer. Intresset för EV-konvertering ökar stadigt, på Youtube finns flera projekt skildrade i detalj. Mazda MX5 är en populär bil att konvertera. En del småföretag har dykt upp som gör konvertering eller säljer kompletta satser för en viss bil, t.ex. https://evshop.eu/en/ i Rumänien och https://eveurope.eu/en/ i Nederländerna. Vi kanske kunde hjälpas åt att lobba för en Spitfire/GT6 kit?

En väldigt populär motor är NetGain HyPer9, men den är dyr, och kanske lite väl kraftig för en Spitfire? När det gäller återvunna motorer så är tillgången stor på skrotade Nissan Leaf, speciellt i Norge. Jag har blivit lite tveksam till mina Teslabatterier, de är väldigt stora, vilket innebär att jag nog inte får plats med mer än 6 stycken, dvs 144 V. Det är mer effektivt (och nödvändigt om man ska ha något från skroten), att köra med 400 V, dvs fler och mindre batterier. Till många batterityper finns nu också färdiga BMS-burkar att köpa, så man slipper göra allt själv.

Avslutar med en länk till en video som min Youtuber till son gjorde nyligen. Han är 3D-guru och testade en scanner på min Triumph:
https://youtu.be/_SqDMUWyhxk

Mer 3D-relaterat på https://www.youtube.com/channel/UC_JCcN ... AGC2-8zxbA
Användarens profilbild
By Spit67
#11427
Hej. Var börjar man ett stort renoveringsjobb? Jag vet, jag pulverlackerar askkoppen!
Eller ja, egentligen fälgarna, men jag testade på askkoppen först. Det gick super bra, fast jag lärde mig en del på vägen. Här är fälgarna: https://photos.app.goo.gl/WiRf5pzze4W5ago68
Sprutan köpte jag på Verktygsboden, och hos IKH (www.ikh.se) hittade jag en ugn som tar 13" fälgar och den rätta kulören RAL 9010 som motsvarar originalfärgen "Spa White".
PULVERFÄRG VIT RAL 9010 500G0G, tot 1 st, 196,90 SEK
PULVERLACKERINGSUGN 80L 230V, tot 1 st, 1749,00 SEK
Sprutan ungefär 1500:-
Lärdomen var att tid+temperatur i ugnen är jättekritiskt. Första gången eldade jag på ordentligt, och då blev färgen brunaktig. Rätt var 15 min. i 190 grader, vilket står på paketet (RTFM!).
Jag har dessutom ritat upp instrumentpanelen till Mk III i Autodesk Fusion 3D och hittat en kille som kan CNC-fräsa ut dem. Vi gjorde en i plywood som jag tänkte försöka hitta fanér till (verkar svårt). Biltema har även solida Teakbrädor som räcker till 4 paneler, så eventuellt testar jag med en sådan. Jo, Rimmer Bros har instrumentpaneler, men de är rätt dyra och man vill ju av princip inte handla med Britterna nu när de har tvingat på oss tull-och-moms-böket igen :-(
Förresten, om någon har en sats navkapslar, hör av er!
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]