Hej. Var börjar man ett stort renoveringsjobb? Jag vet, jag pulverlackerar askkoppen!
Eller ja, egentligen fälgarna, men jag testade på askkoppen först. Det gick super bra, fast jag lärde mig en del på vägen. Här är fälgarna:
https://photos.app.goo.gl/WiRf5pzze4W5ago68
Sprutan köpte jag på Verktygsboden, och hos IKH (
www.ikh.se) hittade jag en ugn som tar 13" fälgar och den rätta kulören RAL 9010 som motsvarar originalfärgen "Spa White".
PULVERFÄRG VIT RAL 9010 500G0G, tot 1 st, 196,90 SEK
PULVERLACKERINGSUGN 80L 230V, tot 1 st, 1749,00 SEK
Sprutan ungefär 1500:-
Lärdomen var att tid+temperatur i ugnen är jättekritiskt. Första gången eldade jag på ordentligt, och då blev färgen brunaktig. Rätt var 15 min. i 190 grader, vilket står på paketet (RTFM!).
Jag har dessutom ritat upp instrumentpanelen till Mk III i Autodesk Fusion 3D och hittat en kille som kan CNC-fräsa ut dem. Vi gjorde en i plywood som jag tänkte försöka hitta fanér till (verkar svårt). Biltema har även solida Teakbrädor som räcker till 4 paneler, så eventuellt testar jag med en sådan. Jo, Rimmer Bros har instrumentpaneler, men de är rätt dyra och man vill ju av princip inte handla med Britterna nu när de har tvingat på oss tull-och-moms-böket igen

Förresten, om någon har en sats navkapslar, hör av er!