Allt som rör Spitfires
#11389
Hej,

Håller på att byta hela avgassystemet på min Spitfire Mk2.

Grenröret är monterat och klart, men nu har jag stött på problem.
När jag monterar resten av avgassystemet så är vinkeln från grenröret sådan att systemet pekar ner mot marken.

Det är möjligt att med hjälp av domkraft pressa systemet upp mot golvet och där spänna fast det, men det känns lite sådär att systemet är spänt.

Vad tänker ni? Ska jag montera med spänning eller ska jag köpa en flexibel bit (Biltema?) och därigenom minska spänningen?

/Mats
#11391
Att montera i spänn låter inte som ett bra alternativ men det måste väl finnas bättre sätt än att tvingas sätta in en flexibel bit.
Bäst vore väl att bocka om röret? Jag förstår att det inte är tilltalade att demontera när man väl lyckats krångla in det på plats men med lite värme borde det gå att ordna utan att demontera.
Som du sa kan man använda domkraft för att pressa upp röret och om man då värmer med gassvets så blir justeringen permanent utan att sitta i spänn.
Eller så går det kanske att sänka motorn lite i framkant, eller höja i bakkant. Det bör ju inte vara så värst många grader röret pekar fel, eller?
#11393
Nu är detta ett arbete som görs hemma på garagegolvet.

Jag har varken tillgång till rätt utrustning för bocka rör och inte heller en gassvets.

Du har rätt i att det inte är många grader det handlar om, men grenröret ligger farligt nära växellådan så jag ser inte att lösningen ligger vid motorn.
#11394
Då återstår väl bara frågan i ursprungsinlägget, angående att montera avgassystemet i spänn eller montera en flexibel anslutning.
I så fall anser jag nog att en flexibel anslutning är det minst dåliga alternativet.
#11397
Jag håller med Mats. Att sätta rören i spänn brukar straffa sig - spricker efter en tid. Var har du köpt avgassystemet?
#11399
Jag har köpt systemet hos Rimmer.

Där är en rörbit till med viss vinkling som kanske kan användas.
Systemet kommer dock att bli för långt, men det är kanske enklare att kapa vissa bitar. Kanske ska hoppa över ljuddämparen på mitten. :-D
Jag trodde att de skickat fler rör än som behövdes på just min modell.

Jag får helt enkelt gå ut i garaget igen och se om jag kan pussla ihop det bättre.
#11400
Min erfarenhet tidigare är att Rimmer (och även andra) är väldigt schysta och ersätter om något verkar galet. Kan så vara att kitet innehåller rör för att passa fler modeller, vilket kit köpte du?
#11401
Jag köpte detta:
Stainless Steel Sports Twin Box Exhaust System - Including Manifold - Spitfire Mk1 & Mk2 - RL1522SS

https://rimmerbros.com/Item--i-RL1522SS

När man tittar på bilden är det alltså den lätt böjda röret som jag i nuläget inte använder. Utan detta rör blir systemet rätt i längd, men det finns naturligtvis alltid möjlighet att föra ihop systemet mer och ev. kapa den böjda biten.
#11404
Jag kollade in vilka delar kitet innehåller och det lätt vinklade röret - Adaptor Sleeve As Required For Mk1 and Mk2 - RL1497 verkar vara fel.

Slår man bara numret RL1497 får man fram ett mycket kortare rör. Det lätt vinklade röret verkar höra ihop om du använder standard avgassystem. Det skall ju vara med en instruktion i kitet, vad skriver dom i denna?
#11405
Adaptor Sleeve fick jag också med fast det saknas på bilden. Det är ett kort rör som kompenserar för olika dimension på grenrör och resten av systemet.

Instruktionen är rena skämtet. Bara text som mest handlar om vad som ska demonteras för det nya grenröret. Instruktionen för systemet som helhet är bara påpekande att inte spänna för hårt innan man vet att det passar och att man eventuellt måste sätta nya fäste för de dubbla ljuddämparna.

De flesta bitarna löser sig (ljuddämparna och Y-röret), de kan liksom bara sitta på ett ställe.

Jag tror jag får kontakta Rimmer för en bild.
#11407
Nu har jag nog löst det, men nya bekymmer dyker upp.

När jag först monterade systemet löst blev del för långt. Jag tog då bort en bit och fick de bekymmer som beskrivs innan i tråden.

När jag nu använder alla delar undrar jag följande.

Är det ett bekymmer att ett av rören ligger mot golvet på bilen? Inte helt säker på om det kommer att göra det när hela systemet sitter på, men frågar ändå.
För att få rätt längd på hela systemet måste jag trycka ihop bitarna till max. Det innebär att mellandämparen förs in ca. 30 cm på frontröret.
Är detta ett problem? Är det bättre att kapa röret?
#11408
Att låta någon del ligga an mot golvet, eller ramen ska y undvika. Det kommer med all sannolikhet uppstå oljud/skrammel där de kommer i kontakt med varandra.

Jag skulle kapa av rör så att du inte behöver trycka in de så långt. Överlängden bör vara minst 2-3 cm längre än slitsarna i motgående rör.

Vilken skit instruktion.....
#11409
Nu har jag varit i kontakt med Rimmer, men det gav inte mycket.

Efter att jag skickat bilder och förklarat situationen föreslår de att jag inte ska använda det "Z -rör" som finns med i satsen. Det var när jag inte använde detta rör jag fick tvinga systemet på plats. Alltså är jag tillbaka på ruta ett.

Jag kommer att använda alla delar, men kommer att kapa en del för att få rätt längd.
Hard Top till Spitfire MK4

Har en Hard Top till en Spitfire MK lV som den i b[…]

Här lärde jag mig något nytt, at[…]