Allt som rör Spitfires
By tededberg
#11176
På remskivan hittar jag inget märke / jack , men på transkåpan finns en pil. I den engelska verkstadshandboken , finns inget skrivet om att ställa tändningen med stroblampa. Utan genom att ställa på ÖD och sedan fördelaren på märket, och därefter vrida förställningen 8 grader= 8 klick. Men jag tycker inte den hår bra då, så jag undrar skall det finnas ett märke på remskivan.
By Mats Nilsson
#11177
Du refererar till "den engelska verkstadshandboken", vad menar du då för någon? Haynes?
I original verkstadshandbok anges statisk inställning 13° BTDC för Spitfire 4, 17° för Mk2 och 6° för Mk3
Eller rättare sagt, på ett ställe i boken anges detta, på ett annat ställe anges 13° för både Spitfire 4 och Mk2.
Vilket som egentligen gäller vet jag inte men det har mindre betydelse då det bara är en grundinställning, sedan får man prova sig fram till vad som är bäst för ens egen bil. Provkör med grundinställning, går det inte riktigt bra så justera några grader åt något håll och provkör igen tills du hittar en inställning du är nöjd med.

Jag bifogar aktuella sidor ur instruktionsboken, där tycker jag inställningsförfarandet är bra beskrivet. Det är för Spitfire Mk3 men förutom gradtalet är det samma även på de tidigare modellerna.

Något värde för inställning med stroboskop finns inte och det finns inte heller någon anledning då statisk inställning är säkrare (åtminstone enligt mig).
Är det några oklarheter eller ytterligare frågetecken som behöver rätas ut så skriv bara igen så hoppas jag att jag eller någon annan kan vara till hjälp.
(3.72 MiB) Nerladdad 175 gånger
triumph gt6 mkI bakre kofångare

har et sätt kofångare bak med bär […]

triumph gt6 mkI bur sökes

någon som har en bur liggande som jag f&arin[…]

Söker främre stötfångare till[…]

Bensintank Spitfire Mk2

Söker efter en hel bensintank. Min har flera […]